Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Sestdien atzīmēs 112 dienu

Sestdien, 11. februārī, visā Eiropas Savienībā atzīmēs vienotā ārkārtas palīdzības izsaukumu numura 112 dienu. Saistībā ar to Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) īstenos vairākas aktivitātes, lai veicinātu sabiedrības informētību par tālruņa numuru 112, uz kuru zvanot iespējams saņemt operatīvo dienestu palīdzību, informē Viktorija Gribuste, VUGD Prevencijas un sabiedrības informēšanas nodaļas vecākā inspektore.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pērn iedzīvotāji uz tālruņa numuru 112 zvanīja gandrīz 930 tūkstošus reižu. Visvairāk zvani saņemti jūnijā, augustā un decembrī. Salīdzinot ar pēdējiem diviem gadiem, zvanu skaits, kas ienāk 112 zvanu centros, samazinās, taču pieaug to izsaukumu skaits, kur ārkārtas situācijās palīgā tiek saukts VUGD. Palielinās arī saņemto transportlīdzekļu «eZvanu» skaits, jo pieaug jaunu un modernu automašīnu skaits Latvijā. Šādu zvanu skaits, salīdzinot ar 2020. gadu, ir trīskāršojies.

«eZvans» ir Eiropas Savienības (ES) transportlīdzekļos iebūvēta sistēma, kas sniedz iespēju sazvanīt vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu tālruņa numuru 112. Ja transportlīdzeklis ir piedzīvojis ceļu satiksmes negadījumu, tad «eZvana» sistēma automātiski ievada tālruņa numuru 112 un veic savienojumu ar 112 zvanu centra dispečeri. «eZvanu» var arī aktivizēt manuāli, nospiežot pogu, skaidro V. Gribuste.

Šāda sistēma ir obligāta visām pēc 2018. gada aprīļa Eiropas Savienībā ražotām automašīnām.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Kā darbojas «eZvans»?

«eZvana» sistēma darbojas visās ES valstīs. Ja transportlīdzeklis ir iesaistīts nopietnā negadījumā, jūs savienos ar tuvāko 112 zvanu centru neatkarīgi no tā, kurā valstī ražots vai reģistrēts transportlīdzeklis.

Kad «eZvans» tiek aktivizēts, tas savienojas ar 112 zvanu centru, izmantojot telefonu un datu pārraidi. Tas ļauj transportlīdzekļa vadītājam un pasažieriem sazināties ar avārijas dienesta centra operatoru, un tajā pašā laikā automātiski tiek pārsūtīts minimālais datu kopums – jūsu precīza atrašanās vieta, negadījuma laiks, transportlīdzekļa identifikācijas numurs un kustības virziens. Pateicoties šai informācijai, operatīvie dienesti var novērtēt situāciju un uz notikuma vietu operatīvāk nosūtīt nepieciešamo palīdzību, stāsta V. Gribuste.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Statistika

Latvijā «eZvanu» saņemšana notiek jau kopš 2017. gada. Ar katru gadu palielinās gan automātisko, gan manuālo «eZvanu» skaits, kas skaidrojams ar faktu, ka iedzīvotāji arvien vairāk sāk izmantot automašīnas, kurās šī sistēma ir paredzēta. Salīdzinot ar 467 «eZvaniem» 2020. gadā, pērn šo zvanu skaits ir pat trīskāršojies. 2022. gadā 112 zvanu centros Latvijā kopumā saņemti un apkalpoti 1550 «eZvani», precizē VUGD pārstāve.

2021. gadā pēc VUGD pasūtījuma veikts pētījums apliecināja, ka 83% Latvijas iedzīvotāju zina tālruņa numuru 112, kas ir labs rādītājs, bet nepietiekams, jo vēl joprojām ir gadījumi, kad negadījumā cietušie vai aculiecinieki zvana ģimenes locekļiem vai paziņām, jo nezina citu veidu, kā saņemt operatīvo dienestu palīdzību.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Gandrīz katrs otrais zvans uz 112 nav saistīts ar situāciju, kad nepieciešama operatīvo dienestu palīdzība.

Nepamatots teju katrs otrais zvans

«Mājoklī dzirksteļo elektrības vadi, bojāts ūdensvads, nav karstā ūdens, kā sazvanīt vajadzīgo iestādi – diemžēl gandrīz katrs otrais zvans, kas ienāk 112 zvanu centros Latvijā, ir saistīts ar saimnieciskiem jautājumiem, vēlmi parunāties vai izjokot. Aizvadītajā gadā 46,58% zvanu, kas veikti uz tālruņa numuru 112, nebija saistīti ar situāciju, kad nepieciešama operatīvo dienestu palīdzība. Lai gan šādu zvanu skaits, salīdzinājumā ar 2021. gadu, ir samazinājies par 4%, tomēr to daudzums vēl joprojām ir ļoti liels un var kavēt palīdzības sniegšanu tiem, kam tas ir nepieciešams,» uzsver VUGD Vienotā kontaktu centra pārvaldes priekšnieks Hermanis Plisko.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Tādēļ arī šogad, atzīmējot 112 dienu, VUGD turpina skaidrot, kādās situācijās ir jāzvana uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru 112, bet kādos gadījumos ir jāvēršas pēc palīdzības pie citiem pakalpojumu sniedzējiem.

Jāatgādina, ka vienotais ārkārtas palīdzības izsaukumu tālruņa numurs 112 pieņem ziņojumus par vispārējo drošību un kārtību (ugunsgrēks, sprādziens, sagruvums), sabiedrisko kārtību (konflikti, huligāniskas darbības) un citiem likumpārkāpumiem, apdraudējumu cilvēku dzīvībai un veselībai. Zvanu centra dispečeri nepieciešamības gadījumā uz notikumu izsūta VUGD resursus vai ziņojumu pāradresē Valsts policijai, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam vai Gāzes avārijas dienestam.

Savukārt tādos gadījumos, kad, piemēram, bojāta durvju slēdzene, notikusi ūdensvada vai kanalizācijas avārija, mājās ir iemitinājušies insekti vai grauzēji vai arī automobilis iestidzis dubļos vai sniega kupenā, pēc palīdzības ir jāvēršas, zvanot uz citiem tālruņu numuriem vai uzziņu dienestu un jāvaicā pēc komunālo dienestu, namu apsaimniekotāju, deratizācijas vai citu pakalpojumu sniedzēju palīdzības.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Informatīvas nodarbības, top 112 mājaslapa un lietotne viedtālruņos

112 dienas kampaņā VUGD amatpersonas februārī dosies uz izglītības iestādēm, lai izglītotu audzēkņus par pareizu rīcību ārkārtas gadījumos un zvanīšanu uz tālruņa numuru 112. Lekcijās ugunsdzēsēji glābēji, dispečeres, kā arī struktūrvienību komandieri atgādinās, kurās situācijās ir jāzvana uz 112 un kas jāsaka, sazvanot ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru.

Arī Bauskas novada izglītības iestādēs viesosies VUGD amatpersonas. «Šoreiz vienotu pieteikšanos uz nodarbībām neorganizējam. VUGD amatpersonas pašas sazinās ar skolām. Arī jebkurā citā laikā izglītības iestādes var sazināties ar Bauskas daļas, Iecavas un Vecumnieku posteņu komandieriem un vienoties par nodarbību dažādos ar drošību saistītos jautājumos,» rosina V. Gribuste.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

VUGD priekšnieks Oskars Āboliņš uzsver: «Pašlaik aktīvi strādājam, lai jau pavisam drīz darbību varētu sākt tīmekļvietne www.112.lv. Tajā vienuviet būs apkopoti Latvijas operatīvo dienestu sniegtie drošības padomi pareizai rīcībai dažādos apdraudējumos. Mājaslapā varēsim operatīvi izvietot arī dažādus brīdinājumus par iespējamo apdraudējumu un nepieciešamo rīcību. Tādējādi tiks uzlabota informācijas pieejamība par pareizu rīcību dažādās bīstamās situācijās un tālruņa numura 112 darbību.»

Līdzās tam pašlaik norit pēdējie darbi, lai pavisam drīz Latvijas iedzīvotājiem piedāvātu viedtālruņos lejupielādējamu lietotni «112 Latvia», kas sniegs iespēju piezvanīt vai nosūtīt īsziņu uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numuru 112 un saņemt paziņojumus par iespējamo apdraudējumu.

Tīmekļvietne www.112.lv un lietotne «112» izstrādāta plašāka Eiropas Reģionālās attīstības fonda darbības programmas projektā, kā mērķis ir uzlabot sabiedrībai sniedzamo operatīvo dienestu pakalpojumu pieejamību, pakalpojuma sniegšanas savlaicīgumu un to kvalitāti, kā arī nodrošināt vienota zvanu kontaktu centra funkcionalitāti valsts publiskās pārvaldes vajadzībām. To izstrādātāja ir SIA «Meditec», savukārt projektu vadību nodrošina Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs.

112 Latvijā – 26. gadadiena

Latvijā vienotais ārkārtas palīdzības izsaukumu tālruņa numurs 112 darbojas 26 gadus (kopš 1997. gada). Zvanot uz 112, iespējams sasniegt operatīvos glābšanas dienestus – VUGD, Valsts policiju, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu un Gāzes avārijas dienestu. 112 numurs ir sazvanāms 24 stundas diennaktī, un zvans ir bez maksas. Zvanu centros kopumā strādā 103 dispečeri un dispečeru palīgi. Katru diennakti uz iedzīvotāju zvaniem atbild 18 dispečeri.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.