Iecavas pašvaldības šī gada budžetā nav redzami mērķtiecīgi ieguldījumi ceļu sakārtošanai, lai līdzvērtīgi attīstītu visus novada ciematus un atbalstītu uzņēmējdarbību.
Ceļu sakārtošana, lai arī pieminēta, nav nopietni plānota arī novada attīstības dokumentos, kaut apspriešanas gaitā uzņēmēji to īpaši uzsvēra kā pirmo risināmo problēmu. Kopumā no pašvaldības pamatbudžeta un speciālā budžeta ielām un ceļiem Iecavas novadā šogad plānots tērēt 333 207 eiro. Jau vēstīts, ka pašvaldības darbinieku algu paaugstināšanai atvēlēti vairāk nekā 285 tūkstoši eiro.
Velk gadiem
Valsts budžeta mērķdotāciju pilnībā iecerēts izlietot ikdienas uzturēšanai un bedrīšu remontam. No pašvaldības budžeta plānoti izdevumi vien avārijas stāvoklī esošu posmu un tiltu labošanai, kā arī kosmētiskiem uzlabojumiem, piemēram, grants posma pretputekļu apstrādei Dzimtmisā. Jāatgādina, ka par šī posma remontu domē runā jau otro sasaukumu, un tas ved ne tikai uz skolu, bet arī uz Iecavas novada populārāko tūrisma objektu – minizoo «Dobuļi». Domes vadība aizbildinās ar to, ka šis ceļš ir valsts pārziņā, tāpēc pašvaldība to labot nevarot, taču līdzīgās situācijās citos novados rasts risinājums, slēdzot sadarbības līgumu ar valsts ceļu uzturētājiem.
«Latvijas Valsts ceļu» (LVC) sniegtā informācija rāda, ka Iecavas novadā ir vismaz pieci kritiskā stāvoklī esoši autoceļu posmi, kuros masas ierobežojumi kravas transportam ir spēkā visu gadu, un ap 20 tādu, kur masas ierobežojumi līdz desmit tonnām ir spēkā pavasarī un rudenī, kad ceļi ir pārmitri un var izšķīst. Pa tiem bez ierobežojumiem drīkst pārvietoties operatīvie transportlīdzekļi un reģistrētie svaigpiena savācēji.
Ved skolēnus
«Bauskas Dzīve» pārliecinājās, ka jau tagad uzlikta septiņu tonnu masas ierobežojuma zīme pie ceļa, kas no A7 ved uz mēbeļu ražotni «Spals» un jāšanas sporta centru «Drostalas». Viena vieta šajā posmā liek izvēlēties – kurā bedrē drošāk iebraukt, jo to ir tik daudz, ka apbraukt nav iespējams. Arī Emburgas ceļš, pa kuru «Drostalās» var nokļūt no otras puses, ir bedrains.
Kravu vedēju masas ierobežojumi pavasarī ir uz ceļiem, kas ved uz ražotnēm «Iecavnieks&Co», «Baltic Devon Mink» un kooperatīvu «Rosme». Uzņēmēji riskē ar sodu no kontroles institūcijām LVC un Valsts policijas, jo nevar apturēt ražošanu, nepiegādājot izejvielas un neizvedot produkciju.
Autoceļu būvniecībai līdzekļi no pašvaldības budžeta nav paredzēti, rekonstrukcijai par 95 476 eiro plānoti daži nelieli projekti, novēršot esošu vai draudošu avārijas situāciju, piemēram, uz Ikstruma tilta. Pērn upītes šķērsojums Zorģos bija avārijas stāvoklī, tika steigšus nostiprinātas tilta konstrukcijas un nomainītas margas. Šogad jāpabeidz tilta atjaunošana un jānolīdzina segums. Jāpiebilst, ka pa sliktajiem ceļa posmiem un tiltiem brauc pašvaldības skolēnu autobusi.
Valsts ignorē?
Valsts autoceļu programmā 2014. – 2020. gadam, kas līdzekļus ņem no Eiropas fondiem un Nacionālās attīstības plāna finansējuma, ceļu ar melno segumu pastiprināšana Iecavas novadā iecerēta tikai uz A7 jeb Rīgas–Bauskas šosejas, reģionālajiem autoceļiem – ne ar melno segumu, ne grantētajiem – šogad investīcijas nav atvēlētas.
Citu pašvaldību pieredze rāda, ka ar LVC iespējama produktīva sadarbība, ko līdz šim nolieguši Iecavas novada domes vadītāji un administrācijas darbinieki. Autoceļu programmā no Eiropas un valsts līdzekļiem plānoti vairāki satiksmes drošības un infrastruktūras attīstības projekti, kas lauku novados paredz gan luksoforu, gājēju pāreju un tiltiņu ierīkošanu uz valsts galvenajiem autoceļiem, kur tuvumā ir lielāki ciemati, gan gājēju un velosipēdistu celiņu būvi gar autoceļiem starp apdzīvotajām vietām. Līdzīgi projekti no iedzīvotāju puses rosināti arī Iecavas novadā, piemēram, veloceliņš no Iecavas līdz Zorģiem un brīdinājuma luksofors ar apgaismotu gājēju pāreju uz autoceļa A7 pie Dimzukalna, kur cilvēkiem ir grūtības šķērsot šoseju ar dzīvo satiksmi. Kā skaidro LVC, satiksmes drošības projektu īstenošana novados ir visnotaļ atkarīga no pašvaldības aktivitātes, skaidrojot to nepieciešamību iedzīvotājiem.
UZZIŅAI
Ieņēmumi un izdevumi ceļiem un ielām Iecavas novadā 2014. gadā
Valsts mērķdotācijas ieņēmumi un izdevumi – 147 642 eiro.
Izdevumi no pašvaldības budžeta – 185 565 eiro.
Valsts finansējuma izdevumi:
brauktuvju uzturēšana – 146 219 eiro;
ceļu seguma uzturēšana – 110 647 eiro;
bedrīšu remonts – 56 915 eiro;
ceļu greiderēšana – 53 732 eiro;
ceļu uzturēšana ziemā – 35 572 eiro;
sniega tīrīšana – 35 572 eiro;
ceļa zīmju uzstādīšana, remonts – 1423 eiro.
Pašvaldības budžeta izdevumi:
pašvaldības autoceļu ikdienas uzturēšana – 87 079 eiro;
ceļu periodiskā uzturēšana – 7278 eiro;
autoceļu un tiltu rekonstrukcija – 95 476 eiro;
pretputekļu apstrāde posmā no autoceļa A7 līdz «Dobuļiem» – 4269 eiro;
skolas ielas rekonstrukcijas tehniskā projekta izstrāde – 28 457 eiro;
autobusu pieturvietu aprīkošana ar nojumēm Audrupos, Dzimtmisā, Zālītē – 8281 eiro;
tilta pār Ikstrumu remonts – 49 944 eiro;
tiltu pār Iecavas upi uz autoceļa V1039 Sproģi–Jumpravnieki–Jaunrenes–Vanči un uz autoceļa P92 Kaziķi–Zirnieki ekspertīze un remonta tehniskā risinājuma izstrāde – 2846 eiro;
gājēju tilta Pārupē profilakse un remonti – 790 eiro;
gājēju tilta Iecavas parkā profilakse un remonti – 797 eiro.
Avoti: pašvaldības pamatbudžeta un speciālā budžeta projekts, paskaidrojuma raksts.
