Kā izmantos atlikušo naudu no ceļu kopšanai paredzētā fonda?
Ielāpi vecai frakai
ANTRA KUKA, akciju sabiedrības «Latvijas autoceļu uzturētājs» Jelgavas ceļu rajona Bauskas nodaļas vadītāja:
Plānojot līdzekļu izlietojumu ziemas mēnešiem, līdz 97 procentiem no kopējās summas atvēl apledojuma samazināšanai un sniega tīrīšanai. Šī ziema ieviesusi korekcijas. Janvārī iztērēti tikai 12 procenti no ziemas darbiem plānotajiem līdzekļiem. Taču šajā mēnesī veicām ziemai neraksturīgus darbus – ceļa segumu labošanu ar dolomīta šķembu maisījumu, izlietojot tam 2000 kubikmetru materiāla. Februārī sniegs nav bijis jātīra, taču rīta stundās ceļš kaisīts ar sāli. Pašlaik no ziemas darbiem plānotās naudas iztērēti 37 procenti.
Apsekojot autoceļus, redzams, ka sāk veidoties pavasarim raksturīgā ceļa seguma kūkumošanās. Tādēļ jau tuvākajās dienās uz valsts ceļiem noteiks kustības ierobežojumus. Daudzviet jau tagad brauktuvēs tiek iestrādāts dolomīta šķembu maisījums. Tas notiek ceļu Bauska–Aizkraukle, Vecsaule–Rudzi–Code, Saulaine–Virsīte–Svitene–Senči, Pilsrundāle–Ādžūni, Ozolgaiļi–Zālītes stacija, Baloži–Plakanciems–Iecava posmos.
Valsts autoceļu segums ir ļoti nolietojies. Ikdienā mūsu veiktais darbs ir tikai ielāpa uzlikšana vecai frakai, kas šķīst ārā pa visām vīlēm. Savulaik, veicot brauktuvju atjaunošanu, ceļa kilometrā tika iestrādāti 500 kubikmetri grants vai dolomīta šķembu. Bijušā Bauskas rajona teritorijā ir 453 km grantsceļu. Ikviens var parēķināt, cik materiālu nepieciešams, lai šīs brauktuves saremontētu.
Ietaupījumus tērēs vasarā
MĀRTIŅŠ MEDIŅŠ, Vecumnieku novada domes attīstības komitejas vadītājs:
Nauda, kas paredzēta ceļu uzturēšanai ziemā, glabājas novada domes ārpusbudžeta līdzekļu kontā un tiek rezervēta ceļu kopšanai vasarā. Nekādiem citiem mērķiem to nedrīkst izmantot. Pašlaik Vecumnieku novadā katra pagasta pārvalde organizē pašvaldības ceļu nodalījumu kopšanu, izcērtot ceļmalu krūmus un bīstamos kokus. Darbu veic SIA «Jaunolis» – Vecumnieku pašvaldības ceļu uzturēšanas kapitālsabiedrība. Vecumnieku novada domes līgumi ar vietējiem uzņēmējiem, kas parasti nodrošina tehniku ceļu kopšanai ziemā, tika noslēgti 2014. gada 1. janvārī un būs spēkā līdz šī gada 31. decembrim. Darba trūkuma dēļ šī nauda viņiem nav jāatdod, tā ir rezervēta līdz gada beigām. Neviens nespēj prognozēt, vai martā, aprīlī, novembrī vai decembrī neuzsnigs. Gadījumā, ja īsta ziema neiestāsies līdz līguma beigu termiņam un nauda netiks iztērēta, summu pārskaitīs novada domes 2015. gada ārpusbudžeta kontā.
Vecumnieku novada pašvaldības ceļi, kuru kopgarums ir 340 kilometru, jau pāris nedēļu ir kritiskā stāvoklī. Nelaikā sācies pavasara šķīdonis ir ļoti, ļoti sabojājis brauktuves. Var gadīties, ka ziemas ceļu kopšanai neiztērētās naudas pat nepietiks remontam vasarā.
Atjaunot ceļu posmus
ZIGMĀRS BRUNAVS, biedrības «Latvijas ceļu būvētājs» izpilddirektors:
Nezinām, pēc kādiem principiem darbojas ceļu uzturētāji, tāpēc varētu tikai ieteikt izmantot plānu B, proti, atjaunot un papildus sakārtot brauktuves. Jālabo ne tikai asfalta virsmas, bet arī gruntsceļi, iztīrot un padziļinot grāvjus, lai mašīnas pavasarī nebrauktu pa «vannām», atjaunojot grants slāņa profilu.
Ja ir alternatīva, es ieteiktu nelikt vairāk naudas bedrīšu remontā, kas aug ģeometriskā progresijā – pērn tam atvēlēti 9 miljoni latu, bet labāk kaut pa gabalam pakāpeniski atjaunot atsevišķus seguma posmus. Taču jārēķinās – ja bedres būs, tās nāksies lāpīt daudzās vietās. Virsmas maiņa nav darāma avārijas režīmā, bet plānveidīgi, sakārtojot ceļa klātni, lai jaunā virskārta labi turētos.
«Latvijas Ceļu būvētājs», pārstāvot ceļu būves uzņēmumu, profesionāļu un visas sabiedrības intereses, arī šogad plāno kampaņas, lai pievērstu uzmanību ceļu stāvoklim un lietotāju vajadzībām. Vērosim nākamā gada budžeta veidošanas procesu, lai gan ir bažas, ka šī valdība varētu lielāko darbu atstāt nākamajai, kas nāks pēc Saeimas vēlēšanām. Tomēr mērķis ir skaidrs – ceturtdien ceļu tēmai veltītajā konferencē ceļinieku, pašvaldību un «Latvijas Valsts ceļu» viedoklis bija vienots, proti, jāatgriežas pie ilgtermiņa pastāvīga finansējuma noteikšanas ceļu būvei un remontam, sauc to par ceļu fondu vai citādi. Tikai tā varēs pamazām atjaunot normālu ceļu stāvokli.

