Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Degvielas cenas ietekme varētu likt pārskatīt maksu par sabiedrisko autobusu biļetēm; izskan aicinājums rīkot jaunu konkursu pārvadātājiem

Līdz ar degvielu cenu kāpumu pastāv iespēja, ka pieaugs maksa par biļetēm sabiedriskajā transportā. Tomēr sabiedriskā transporta nozares eksperts uzskata, ka jebkura darbība var beigties ar tiesvedību, ņemot vērā nesenā konkursa nosacījumus.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Tiek prognozēts, ka ar pašreizējām un vēl paredzamajām degvielas cenām pasažieru pārvadātāji nevarēs nodrošināt pakalpojumu ar esošo maksu par biļetēm. Foto no “Bauskas Dzīves” arhīva.

Sabiedrisko pārvadājumu pasūtītājs no valsts puses VSIA «Autotransporta direkcija» skaidro potenciālo tarifu kāpumu: «Tarifus apstiprina Sabiedriskā transporta padome, kuras sastāvā ir visu piecu plānošanas reģionu pārstāvji, kā arī Satiksmes ministrijas un Finanšu ministrijas pārstāvji. Pašlaik Sabiedriskā transporta padomes dienaskārtībā jautājuma par tarifu izmaiņām nav, bet, ņemot vērā degvielas cenas lielo ietekmi uz kopējiem sabiedriskā transporta pakalpojumu izdevumiem, nav izslēgts, ka tuvākajā laikā tarifi varētu tikt pārskatīti.»

Haoss un neziņa

Jāteic gan, ka pie jebkurām izmaiņām pastāv iespēja, ka sāksies tiesvedības procesi no uzņēmumiem, kas zaudējuši konkursā par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu lotēs visā Latvijā. Skaidro Uldis Kolužs, bijušais autotransporta pārvadājumu uzņēmuma SIA «Aips» vadītājs:

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

«Degvielas cenu kāpums nozari ietekmēs negatīvi. Kad «Autotransporta direkcija» taisīja konkursu uz desmit gadiem, noteikumos iekļāva, ka jau iepriekš jāparedz degvielas cena un jāiekļauj piedāvājumā, un bija nosacījums, ka cenu nemainīs. Protestējām, ka to nevar paredzēt. Tagad tas ir noticis, un pārvadātāji strādā ar zaudējumiem, kurus saskaņā ar konkursa noteikumiem viņiem nevar segt.

Interesantākais, ka konkurss vēl aizvien notiek. Šajā mēnesī velk garumā pēdējo septiņu lotu izvērtēšanu. Pieprasīja sniegt pārvadātājiem visādus skaidrojumus. Vērtēju, ka «Autotransporta direkcija» nezina, kā pabeigt konkursu, jo sen termiņi beigušies, kad var dot izvērtējumu. Runāju ar Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociāciju, kuras pārstāvji pauž, ka izvērtējumiem vajadzētu būt, bet pēdējā nedēļā degvielas cena ir izmainījusies un reāli visi piedāvājumi neatbilst noteikumiem.

Mans viedoklis un, cik esmu dzirdējis, arī asociācijas – būtu jāanulē viss konkurss, neskatoties uz to, ka vietām jau pusotru gadu brauc pirmie uzvarētāji. Pagājuši jau divi gadi, un vēl pēdējie uzvarētāji nav noteikti. Būtu jāatceļ un jāsāk no nulles un normāliem noteikumiem, nevis tādiem, kā ietverti, ka pārvadātājam pašam visi riski ir jāietver piedāvājumā. To nav iespējams izdarīt.»

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Kā piemēru U. Kolužs min to, ka savulaik «CATA», Jēkabpils un Dobeles ar Jelgavu apvienības piedāvājumus atzina par nepamatoti dārgiem, bet šajā brīdī viņu piedāvājums varētu būt vienīgais, kas iekļaujas pašreizējās degvielas izmaksās, – viņi ietvēra konkursa piedāvājumā lielākus riskus. Ja «Autotransporta direkcija» izmainīs cenas vai citu veidu atbalstu, viņi var vērsties tiesā un uzvarēt.

«Pašlaik ir drausmīgs haoss – esmu pārliecināts, ka direkcija nezina, ko darīt, bet asociācija gaida, kad izziņos rezultātus. Konkurss jāpārtrauc, jo visi strādā ar zaudējumiem, kurus valdība netaisās segt, un viss jāsāk par jaunu,» uzskata U. Kolužs.

Sociāla funkcija valsts atbildība

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

U. Kolužs vērtē, ka agrāk vai vēlāk VSIA «Autotransporta direkcija» valde būs spiesta atbildēt tiesas priekšā par šāda konkursa rīkošanu. «Kad ieraudzīju konkursa noteikumus, sapratu, ka no tirgus ir jāiet ārā, un veiksmīgi izgāju. Ar veselu saprātu tādus noteikumus nevar radīt. Es jau iepriekš biju pārliecināts, ka nepaies ilgs laiks, kad būs tāds haoss. Redzams, ka «Autotransporta direkcija» kārtējo reizi būs visu izgāzusi, un tiesvedības procesi var būt bezgalīgi. Pašā pamatā jau bija ielikti apzināti vai neapzināti nosacījumi, kas labākos autobusu parkus izmeta no konkursa, balstoties uz trīs favorītu firmām, kurām atdeva tirgu par nereālām cenām. Firmu piedāvājumus, kur bija reālākas cenas, atzina par pārāk dārgiem. Sabiedriskais transports ir sociāla funkcija, un tā ir valsts atbildība. Ceru, ka pienāks tas brīdis, kad «Autotransporta direkcija» atbildēs par šo haosu. «Pasažieru vilciena» valdei atbilde ir iestājusies, tāpat ar «Rīgas satiksmi», kur arī notiek tiesvedība. Tas pats notiks ar «Autotransporta direkcijas» valdi – viņi par to atbildēs, jo valstij un sabiedriskā transporta nozarei tā var nodarīt milzīgus zaudējumus, nerunājot par to, ka apdraud iespēju cilvēkiem saņemt pakalpojumu, kas ir vajadzīgs,» tā U. Kolužs.

Valdība atbalsta

Jāatzīmē, ka jau 2021. gada martā Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija vēstulē Saeimai, Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam, Ministru kabinetam un Valsts prezidentam Egilam Levitam pauda neuzticību satiksmes ministram Tālim Linkaitim, kritizējot VSIA «Autotransporta direkcija» iepirkumu par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes maršrutu tīklā, kas pirmo reizi bija izsludināts 2019. gada jūlijā, un 2021. gada martā no 16 tīkla daļām līgums noslēgts bija piecās. Pašlaik atlikušas vēl septiņas lotes, kur nav pasludināti rezultāti.

Ņemot vērā, ka valdība pauda atbalstu T. Linkaitim un automātiski arī Autotransporta direkcijai, jāsecina, ka pašlaik diez vai uzņēmuma valdei draud «Rīgas satiksmes» liktenis. Tomēr, kā jau Rīgas gadījumā redzams, – ja šī gada vēlēšanās Saeimā iekļūs partijas, kas solīs atrisināt šo situāciju, citās valsts uzņēmumu valdēs pieredzētais var atkārtoties. Turklāt jau kopš 2019. gada, kad konkursu izsludināja, nozares eksperti visu laiku uzsver, ka ar šādu konkursu valsts riskē ar tiesvedību ierosināšanu.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

Komentāri (6)

  1. g tech education and education first federal credit
    union and news san diego and q news official app and education ranking by state
    2021 and education zone.

  2. pēc Šteinbukas teiktā, ka personiskais transports būs pieejams vien bagātiem cilvēkiem, bet ar sabiedrisko pagaidām esam tur, kur esam, jo valstī ierēdņi atrodas paralēlajā pasaulē, tad varbūt vismaz pagaidām varētu uz lauku centriem ik pārdienu sūtīt autoveikalus, autoaptiekas un vismaz feldšeru komandas, lai cilvēkiem laukos nebūtu jāizbauda tas, par ko ierēdņi Rīgā nespēj pat iedomāties

  3. Kā pirmo šajā kārtējā smagajā laikā vajag visiem valdībniekiem, deputātiem visu līmeņu noņemt visas ekstras piemaksas par transportu,dzīvokļiem in kas tur vēl!!!

  4. Viss kārtībā, pilnībā sagaidāms, nebrauks taču ar zaudējumiem.
    Žēl tikai, ka valsts skaidri un gaiši pateica, ka neko nevienam nekompensēs. Manuprāt, varēja tieši šādiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem izdomāt kaut kādu palīdzības mehānismu. Citādi pavisam glupi sanāk, saka “mainiet paradumus, brauciet ar sabiedrisko”, bet sabiedriskais transports arī uz gaisa nebrauc, skaidrs, ka jāceļ cenas.

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.