
Bērnu vešanai uz skolām izmanto gan pašvaldības, gan uzņēmuma transportu
Teksts – Antra Ērgle
Skolēnu vešanai no mājām uz skolu un atpakaļ Bauskas novadā darbojas 30 maršruti, liecina informācija mājaslapā bauskasnovads.lv.
Ikdienas pārvadājumus organizē pašvaldības apvienību pārvaldes gan ar saviem autobusiem un šoferiem, gan izmantojot transporta firmas ārpakalpojumu. Pēc pašvaldības pārstāvju sniegtās informācijas, ikdienā novadā ar skolas autobusu brauc vairāk nekā tūkstotis bērnu.
Gandrīz 200 kilometri
Visvairāk maršrutu – 14 – bez nolīgta komercvedēja apkalpo Vecumnieku apvienības pagastos ar pašvaldības transportu un šoferiem. Te bērnus nogādā vairākās skolās no Bārbeles, Kurmenes, Valles, Lielpelšiem, Skudru pienotavas, Stelpes, Piebalgām, Skaistkalnes, Lāčplēša stacijas, Misas, Cērpām, Mēmeles, Ozolaines.
Pārvaldes vadītājas vietnieks Ingars Štelfs vēsta, ka garākais brauciens ir Valles autobusam, vidēji 195 kilometri. Dienas degvielas izlietojums ir 64 litri. Īsākie ir Stelpes, Vecumnieku un Skaistkalnes maršruti – 145 kilometri dienā turp un atpakaļ ar degvielas patēriņu vidēji 47 litri dienā.
«Četri lielie autobusi pārvadā tikai bērnus. Dienas degvielas patēriņš ir 216 litri un mēnesī aptuveni 4752 litri pēc ziemas normām,» atklāj pašvaldības pārstāvis. «Jaunākie ir divi 2023. gada autobusi, viens ir 2022. gada izlaiduma. Skaistkalnes maršrutos brauc 2011. gada buss. Lielajos autobusos strādā četri šoferi ar pilnu slodzi. Skaistkalnē divi autobusu vadītāji nodarbināti ikdienā, Vecumniekos un Misā strādā pa vienam šoferim. Vienā virzienā rīta braucienā skolas busi pārvadā aptuveni 200 skolēnus.»
Misas pamatskolai, Skaistkalnes un Vecumnieku vidusskolai ir savi autobusi, kur bērnus ved uz skolu un atpakaļ 140 un 150 kilometru garos dienas maršrutos. Tam tērē atbilstīgi 16 un 22 litrus degvielas dienā. Misas skolai īsajos reisos ar mazajiem autobusiem 20 kilometru attālumā degvielas patēriņš ir 2 litri dienā, rāda datu apkopojums pagasta pārvaldē. Skaistkalnes skolai ir 2007. un 2018. gadā ražoti busi, Misai un Vecumniekiem mazie autobusi ir 2008. gada izlaiduma.
Divās daļās
Bauskas novada pašvaldības izpilddirektora vietnieks Jānis Kalinka skaidro: «Regulārie skolēnu pārvadājumi ir sadalīti divās daļās – apvienību pārvalžu nodrošinātie un iepirktie. Iepirkums rīkots trīs lotēs – Bauskas apvienības pārvaldē divi maršruti, Iecavas apvienības pārvaldē trīs maršruti un Rundāles apvienības pārvaldē viens maršruts. Nolīgtais pārvadātājs ir akciju sabiedrība «Nordeka», ar kuru līgums noslēgts 2024. gada 1. septembrī un ir spēkā līdz 2027. gada 31. augustam. Iepirktajās lotēs pārvadā 245 skolēnus.»
Bauskas apvienības pārvaldes vadītāja Līga Vasiļauska informē: «Bauskas apvienības pārvaldē ikdienas pārvadājumus nodrošina deviņos skolēnu pārvadājumu maršrutos no rīta un vakarā – Īslīces pamatskola, Uzvaras pamatskola, Codes pamatskola, Vecsaules pamatskola. Pirmsskolas izglītības iestādes «Pasaulīte» audzēkņus ved no Mežotnes pagasta. Ārpus ikdienas pārvadājumiem ved arī skolēnus uz Pamūšas pamatskolu.»
Bauskas apvienībā uz skolu pārvadāto bērnu skaits ir 365. Garākais maršruts ir Īslīces pamatskolai – 150 kilometri. Īsākais ir viens no diviem Griķu pamatskolas maršrutiem – 35 km no rīta un 35 vakarā. Kopumā ikdienā Bauskas apvienības pagastos skolēnu autobusi nobrauc 860 km ar 240 litriem degvielas un mēnesī – 17 200 kilometrus, izlietojot 4800 litrus degvielas, rāda pārvaldē apkopotie dati.
J. Kalinka piebilst, ka Bauskas apvienības pārvaldes rīcībā ir deviņi autobusi, vecākie ir 2005. gada izlaiduma, jaunākais – 2024.gada. Kā skaidro L. Vasiļauska, no tiem pašvaldībai pieder septiņi busi, divus ārpakalpojumā izmanto Griķu pamatskola. Pašvaldības maršrutos nodarbināti septiņi šoferi, ārpakalpojumā transporta vadīšanai – divi.

Kompakta teritorija
Iecavas apvienības teritorija ģeogrāfiski ir visizdevīgāk apkalpojama. Uz Iecavas skolām bērnus ved no Misas, Audrupiem, Tāmām, Rosmes, Zorģiem, Reikaļiem, Zālītes, Raņķiem, Dzērumiem, Ziemeļiem, Dimzukalna un Salmiņiem.
Iecavas apvienības pārvaldes vadītājs Normunds Vāvers informē: «Iecavas apvienības pārvaldē skolēnu pārvadājumos iesaistīti trīs autobusi un trīs šoferi. Kopējais mēneša nobraukums autobusiem ir nepilni 3000 kilometri. Garākais maršruts ikdienā ir 45 kilometri, īsākais – 15 kilometri. Viens autobuss ir 15 gadus vecs, divi – 14 gadus veci. Pašvaldības autobusi nodrošina apmēram 50 procentus no Iecavas skolēnu pārvadājumiem. Pārvaldes transports apkalpo četrus maršrutus – trīs 19-vietīgie autobusi un viens ar 54 vietām. Mazākie ved bērnus ikdienā, bet lielais atved skolēnus uz Zālītes pamatskolu pirmdienās no visa novada un piektdienās aizved atpakaļ. Tas ir lielākais attālums – 117 kilometri. Degvielu skolēnu vešanai patērē ap 450 litriem mēnesī.»
J. Kalinka piebilst, ka Iecavas pagastā ikdienā kopumā uz skolu un mājām ved 308 bērnus.
Ved arī uz bērnudārzu
Rundāles apvienības teritorijā bērnus ved gan uz Pilsrundāles vidusskolu, gan uz bērnudārzu «Mārpuķīte» Saulainē. Trīs maršrutos ir Sesava, Bērvircava, Klieņi, Svitene, Veckaupēni, Kokāļi, Grāvendāles pienotava, Punslavas, Viesturi, Vairogs, Bērstele, Širvji, Alejas, Enitēni, Saulaine un Ziedoņi.
Rundāles apvienības pārvaldes vadītājs Aigars Sietiņš stāsta: «Skolēnu pārvadājumus nodrošina divi pašvaldības autobusi un viens «Nordekas» buss. Ārpakalpojuma sniedzēji brauc īsāko maršrutu – 62,9 kilometri, vedot 32 izglītojamos no Viesturiem un Bērsteles. Garākais maršruts ir 146 kilometri, tam ir divas daļas. Pirmajā pulksten 7.30 no rīta ved bērnus uz Saulaines bērudārzu «Mārpuķīte» un pēc tam nogādā skolēnus uz Pilsrundāles vidusskolu no Vairoga un Bērsteles. Nākamajā maršrutā 90,9 kilometru garumā pārvadā 130 skolēnus. Te autobusā ir 40 sēdvietas un 40 stāvvietas. Vienā braucienā patērē 52,9 litrus degvielas.»
AS «Nordeka» pašvaldība maksā par nobraukto kilometru. Rundāles pārvaldes autobusi iegādāti 2011. un 2010. gadā, ar katru brauc savs šoferis. «Lai nepārstrādātu stundas, ir maiņas autovadītājs ar nepilnu slodzi,» piebilst A. Sietiņš.
Zaļo sola aizstāt
«Bauskas Dzīve» pašvaldībai uzdeva jautājumu no interneta komentāriem, kuros lasītāji vēstīja par bērnu vešanai izmantotu zaļu autobusu, kurā skolēniem nav drošības jostu.
L. Vasiļauska skaidro: «Šis autobuss nenodrošina skolēnu regulāro pārvadāšanu, bet ved dažādos gadījumos sportistus un amatierkolektīvus. Tas ir 1999. gada izlaidums, un tajā laikā vēl nebija drošības jostu pasažieriem, bet tehnisko apskati tas iziet regulāri, jo apskatē nevērtē drošības jostas, ja tās nav paredzētas. Visdrīzāk, autobusa mūžs nebūs ilgs, un to aizstās ar transportu, kam būs drošības jostas.» ◆
Uzziņai
Skolēnu pārvadājumi Bauskas novadā
Bauskas apvienības pārvaldē: 9 maršruti, ved 365 skolēnus, mēnesī nobrauc 17 200 km, izlieto 4800 l degvielas, garākais maršruts – Īslīces pamatskolai 150 km.
Vecumnieku apvienības pārvaldē: 14 maršruti, mēnesī iztērē 4752 l degvielas, garākais maršruts – Valles pamatskolai 195 km.
Iecavas apvienības pārvaldē: 4 maršruti, mēnesī nobrauc 3000 km, izlieto 450 l degvielas, garākais maršruts uz Zālītes skolu pa visu novadu – 117 km, apvienības teritorijā – 45 km.
Rundāles apvienības pārvaldē: 3 maršruti, garākais maršruts – 146 km.
Avots: pašvaldība.
Caur kaimiņvalsti Lietuvu – ik rītu uz skolu

Teksts – Nikola Smirnova
Papētīsim vienu maršrutu, kurā devās arī «Bauskas Dzīve». Ap 12 skolēniem no Brunavas pagasta katru rītu dodas 41 kilometru garā braucienā uz savu izglītības iestādi – Skaistkalnes vidusskolu. Autobusa maršruts ir zīmīgs ar to, ka skolēnus 17 kilometrus ved cauri kaimiņvalstij Lietuvai.
Agrā pirmdienas rītā «Bauskas Dzīve» pievienojas skolēniem autobusā, lai mērotu ceļu līdz Skaistkalnes vidusskolai. Pieturā «Ērgļi» netālu no Brunavas pagasta nodaļas ēkas ar smaidu sejā sagaida šoferis Andris Ziemelis, kurš skolēnus ik rītu ved jau trešo gadu. Brauciens ilgst stundu, apstājoties un uzņemot bērnus un jauniešus astoņās pieturvietās. Pirms izbraukšanas šoferis atgādina par drošību un aicina pa-
sažierus piesprādzēties. Ceļš sākas katru darbdienas rītu pulksten 7.28.
Piebrauc pie mājas
Pirmie pasažieri autobusā iekāpj piecas minūtes pēc izbraukšanas – pulksten 7.33. Tā ir pietura pie pašām skolēnu mājām – Adele un Klāvs Morkini braucienam pievienojas pie savas sētas Brunavas pagastā.
Sestās klases skolniece Adele šo maršrutu mēro otro gadu. Viņa stāsta, ka skolas rītus viņa sāk pulksten 6.40, tad meitene paspēj saposties skolai un dažkārt arī pabrokastot. Visbiežāk skolniece laiku autobusā pavada, skatoties telefonā vai vērojot skatus pa logu. «Man patīk, ka mūs savāc tieši pie mājas, nekur tālu nav jāiet,» teic Adele. Lai arī meitene ir priecīga par piedāvāto iespēju braukt uz skolu ar autobusu, viņa neslēpj vēlmi dažkārt braukt ar mašīnu: «Ja brauc ar mašīnu, tad mēs ar brāli varam ilgāk pagulēt, tādi rīti nav tik steidzīgi.» Viņa priecājas, ka ir pietiekams laiks līdz stundu sākumam, kad autobuss ierodas skolā: «Mums vēl ir aptuveni 20 minūtes līdz mācību dienas sākumam, jo stundas sākas 8.50.»
Adeles brālis, 8. klases skolnieks Klāvs Morkins, visbiežāk autobusā spēlē spēles mobilajā telefonā vai runā ar citiem braucējiem. Zēns slavē šoferi Andri par mierīgu un drošu braukšanu: «Viņš nekad nav dusmīgs, brauc mierīgi un ievēro visus satiksmes noteikumus.» Pēc vairākiem incidentiem vēl lielāku uzmanību šoferis pievērš tam, vai pasažieri ir piesprādzējušies. «Man šķiet, ka tas ir ļoti pareizi,» piebilst Klāvs. Jaunietis atzīst, ka ceļš uz Skaistkalnes vidusskolu šķiet garāks un nogurdinošāks nekā agrāk, kad viņš mācījās Bauskas pilsētas pamatskolā, jo tad ceļā pavadītais laiks aizņēma vien pusstundu.
Bažas par autoceļiem
Pāris pieturvietas tālāk pulksten 7.42 autobuss apstājas pie nākamās sētas. Pie mājas sagaida brāļi Alberts un Krišs Antonijs Straģi – vēl divi skolēni, kuri autobusā ik rītu mēro ceļu uz Skaistkalni.
Alberts Straģis no 12. klases brauciena laiku izmanto lietderīgi – bieži vien autobusā viņš mācās un atkārto vielu kontroldarbiem. «Šobrīd man ir eksāmenu laiks, tāpēc katru brīvo brīdi cenšos izmantot mācībām,» pauž Alberts. Kad vēlas atpūsties, Alberts autobusā mēdz klausīties mūziku.
Rītu kopā ar brāli viņi sāk pulksten 7.10, laika pietiek, lai sagatavotos mācību dienai, un galvenais – nav jāraizējas par nokļūšanu skolā, jo autobuss pietur tieši pie mājām. «Tas ir ļoti ērti – nav jāsatraucas, jo zinu, ka uz skolu mēs tiksim,» pārliecināts Alberts. Tiesa, piektdienās brāļi izvēlas doties uz skolu ar automašīnu, jo abiem tā ir īsā diena. Autobuss no skolas uz Brunavas pagastu kursē tikai pulksten 16 – gaidīt tik ilgi viņi nevēlas. Arī mājupceļu mēro pa tiem pašiem ceļiem, tāpēc Albertu satrauc brauktuves kvalitāte bieži izmantotajā maršrutā: «Es priecātos, ja ceļi būtu labāk nošķūrēti un sakopti.»
Krišs Antonijs Straģis šajā mācību gadā sācis skolas gaitas un ir 1. klases audzēknis, taču ar autobusu uz Skaistkalni brauc jau ilgāku laiku. Maršruts ir paredzēts arī pirmsskolas audzēkņiem – viņus pieturā «Skaistkalne» sagaida audzinātāja, un arī Krišs Antonijs iepriekšējos gados labprāt izmantojis iespēju no rīta uz bērnudārzu doties ar kopīgo transportu.
Autobusā zēns visbiežāk sarunājas ar citiem braucējiem un izbauda brauciena ērtības. «Man patīk braukt ar autobusu, jo te ir daudz vietas,» pauž skolnieks. Kad mācību stundas beidzas, Krišs Antonijs pagarinātajā grupā pilda mājasdarbus. Ja atliek laiks, viņš labprāt atpūšas kopā ar draugiem un klasesbiedriem bērnu laukumiņā.
Atsevišķa saziņas grupa
Lai arī ceļš uz skolu dažkārt šķiet ilgs, skolēni uzteic šoferi Andri Ziemeli – brauciens ir mierīgs, drošs un aizrit daudz ātrāk. Arī šoferis ir priecīgs par saviem pasažieriem: «Bērni ir prātīgi un klusi, vienmēr piesprādzējas. Mēs protam atrast kopīgu valodu.»
Lai komunikācija būtu veiksmīga, raita un operatīva, Andris saziņai ar vecākiem ir izveidojis «WhatsApp» grupu, kurā cits citu informē par izmaiņām, dod ziņu, ja kāds aizkavējas vai uz skolu nebrauc.
Autobusa vadītājs stāsta, ka pieturvietu laiki ir salikti tā, lai skolēniem transports nav jāgaida pārāk ilgi: «Ja ir slikti laikapstākļi, tad tas ir īpaši svarīgi.»
Arī Skaistkalnes vidusskolas direktore Svetlana Vāverniece atzinīgi vērtē šofera Andra Ziemeļa darbu: «Bērnu brauciens uz skolu ir drošs un ātrs, sūdzības par šoferi saņēmuši neesam. Visas formalitātes sakārtojuši mēs esam, tāpēc nekādu raižu un problēmu nav.» Direktore piebilst, ka šī maršruta autobuss neizbrauc tik agri, jo cits autobuss, kas kursē Kurmenes pagastā, braucienu sāk jau pulksten 7 darbdienas rītā.
Labāk koptas brauktuves
Šoferis vērtē, ka Lietuvas pusē grants ceļi tiek kopti daudz labāk nekā Latvijā. Īpaši grūti ir pavasarī, kad Latvijas ceļi vēl nav nošķūrēti. Arī robežsargi jau pazīst Andra zilo mikroautobusu, tāpēc pārbaudes notiek krietni retāk. Sadarbībā ar Skaistkalnes vidusskolas direktori ir sakārtota visa dokumentācija un pilnvaras, lai ceļš uz skolu gan šoferim, gan skolēniem ir drošs.
Andris Ziemelis norāda, ka brauciens caur Lietuvu ir tuvākais ceļš – ja vestu bērnus apkārt, maršruts sanāktu gandrīz divas reizes garāks. Problemātiskāka ir degvielas uzpilde autobusam – šim nolūkam jābrauc līdz Bauskai, un atgriešanās Skaistkalnē ievērojami ieilgst. Neskatoties uz praktiskajiem ikdienas sarežģījumiem, šoferis savu darbu dara precīzi, un bērni katru rītu pulksten 8.30 droši nonāk Skaistkalnes vidusskolā. ◆
Kapēc degvielu nevar pildit Vecumniekos?! Tuvāk un ceļs labāks. Vispār visa izglītibas sistēma ir pār reformēta ar dakšam un parējiem paligskolu abzolventiem.
Tad,kad sakārtos Izglītības nodaļu,arī pārējais būs kārtībā.Kā vadītāju var vērtēt cilvēks,kurš pats skolu nolaidis.Kas tagad tie par vecākajiem metodiķiem??Lieltēvs vēlēšanas gaida?Mēs arī vēlamies anonīmas anketas,lai vērtētu nodaļas darbu.Vienai otrai bijušajai diro nav ne empātijas,ne ētikas.Izklausās kā skolā 1.klasē.Nespēju šo klausīties,tās sanāksmes klātienē neapmeklēju.Līmenis zems.
Gaidu vēlēšanas,Nagņibedu vadībā un jaunu IN sastāvu.
Nepatīkami apmeklēt.Daudzi tāpēc neapmeklē.
Vēlamies vērtēt.Vienam otram labāka izglītība nekā vecākajam metodiķim.Smikli vairs nenāk.
Tāpēc jau palīgskolās ir internāti,lai paliek.
Ja bērnus gada beigās bīda no skolas uz skolu,tad internātā vietas nav.
Ko tā nodaļa izglītības dara,neko.Vai ta nevar jau bērnus septembrī likt tanī Zālītē?A tagad gada beigās neņem vietas nesot.Kapec to komisiju tagad iztaisa.Vajadzeja uz septembri.Nu šitās nemāk strādāt tanī nodaļā.
Atgrieziet atpakaļ veco sistēmu.Mums bija tik labas IN nodaļas.Tagad visi lielā katlā jēgas nekādas.
Paldies Baibai Šuminai! Jauks gudrs, empātisks cilvēks savā vietā.
Izskatās arī Rotberga ir gudra un korekta.Zinoša un izpalīdzīga.
Ceļus labojiet!
Nekas nav sakārtots,ceļi šausmīgi,bet kamer nekas nenotiks nekas netiks darits…Žēl kurmenes bērnus jo vistuvāk atrodas bet visagrāk izbrauc.Un jānikst pusotru stundu līdz stundām….
Un skolēni no Pamūšas tagad varēs aizbraukt uz skolu Bauskā pa asfaltētu ceļu.
to par Aivariem
Uz Pamūšu tak ceļš jau ir asfaltēts līdz pašai Uzvarai, ko pīpē,,,,,,
Visu mūžu tāds ir bijis!! Nu dod!
Fāterim
Tagad būs taisnāks asfaltētais ceļš. Tā teikt, trīs asfaltētas opcijas.
Sk. šeit https://www.bauskasnovads.lv/lv/jaunums/drizuma-paredzeta-cela-posma-parbuve-no-berzkalniem-lidz-musas-trasei
Fāterim
Tagad būs taisnāks asfaltētais ceļš. Tā teikt – trešā opcija. Sk. ziņas pašvaldības vietnē