Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Bauskas apvedceļa būvniecība: divbrauktuvju ceļš ar četrām joslām, tilts pār Mēmeli un divlīmeņu mezgli

11. jūnijā Ministru kabinets (MK) ir izdeva rīkojumu, ar kuru tiek uzsākta Bauskas apvedceļa būvniecības projekta realizācija pēc publiskās un privātās partnerības (PPP) modeļa. Rīkojums paredz arī sākt zemju atpirkšanu Bauskas un arī Iecavas apvedceļu būvniecības vajadzībām, kā arī nosaka nacionālo interešu objekta statusu abu apvedceļu infrastruktūrai, portālu informēja uzņēmumā “Latvijas Valsts ceļi”.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Atbilstoši MK rīkojumam, Iecavas un Bauskas apvedceļu projekts tiek sadalīts divās kārtās, pirmajā kārtā izbūvējot Bauskas apvedceļu, bet otrajā – Iecavas apvedceļu un posmu, kas to savieno ar Ķekavas apvedceļu (sk. pievienoto shēmu).

Lai pakāpeniski pilnveidotu satiksmi pa starptautisko autotrasi “Via Baltica“, ko Latvijas teritorijā veido Tallinas šoseja (A1) un Bauskas šoseja (A7), 2023.gadā tika atvērta satiksme pa Ķekavas apvedceļa jaunbūvi, kas tapis kā PPP projekts. LVC norāda, ka turpinot uzlabojumus “Via Baltica” Latvijas daļā, nepieciešams veikt Rīgas apvedceļa pārbūvi, izbūvēt Iecavas un Bauskas apvedceļus un posmus, kas apvieno visus trīs apvedceļus, kā arī Rīgas apvedceļa un Bauskas šosejas savienojumu pēc jauna duālā tilta izbūvē pār Daugavu.  

Ar MK rīkojumu Satiksmes ministrijai (SM) uzdots uzsākt PPP procedūru, atbilstoši deleģēšanas līgumam starp SM un uzņēmumu “Latvijas Valsts ceļi ” PPP procedūru  veiks LVC. Bauskas apvedceļa PPP projekta plānotais laika grafiks paredz, ka, uzreiz pēc MK rīkojuma izdošanas, tiek uzsākta zemju atsavināšana apvedceļa izbūvei, 2025. gada pavasarī plānots izsludināt PPP iepirkumu, 2026. gada beigās saņemt pretendentu labākos un galīgos piedāvājumus un pieņemt lēmumu par uzvarētāju, 2026. gada beigās arī plānots Ministru Kabineta lēmums par Satiksmes ministrijas ilgtermiņa saistībām, 2027. gada vidū plānots noslēgt PPP līgumu, projektēšanai un būvniecībai jānotiek no 2027. līdz 2030. gadam (sk. pievienoto grafiku).

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

LVC skaidro, ka Bauskas apvedceļa pamata trase būs jaunbūves ceļš 14,2 km garumā, plānots, ka tam būs divas joslas katrā virzienā. Apvedceļa trasē tiks izbūvēts aŗī jauns tilts pār Mēmeli, divlīmeņu mezgli un caurbrauktuves, to skaits tiks precizēts projektēšanai gaitā, vietējie ceļi apmēram 3,5 km garumā, tiks pārbūvēti atsevišķi jau esošie vietējie autoceļi. Tiks arī izbūvēts savienojums ar Bauskas šosejas (A7) pamata trasi apmēram divu kilometru garumā. 

LVC norāda, ka tāpat kā Ķekavas apvedceļa gadījumā, arī Bauskas apvedceļa projekta privātajam partnerim būs jāpiesaista finansējums projekta realizācijai, jānodrošina projektēšana, būvniecība un 20 gadus pēc izbūves būs ceļš arī jāuztur. Būvdarbu būvuzraudzību nodrošinās LVC nolīgtais būvuzraugs.

Plānotās Bauskas apvedceļa projekta izmaksas 23 gados, ieskaitot ceļa uzturēšanu un periodisko seguma atjaunošanu, plānotas līdz 300 miljoniem eiro. Precīza līguma summa būs zināma pēc PPP iepirkuma noslēguma, PPP līguma slēgšanas brīdī, veicot pārrēķinu atbilstoši iepirkuma nolikumā noteiktajai procedūrai, tostarp atbilstoši PPP līguma slēgšanas brīdī spēkā esošajai starpbanku aizņemšanās likmei (Euribor) un procentu mijmaiņas darījumu likmei (angļu val. – interest rate swap). 

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Projektēšanas un būvniecības laikā valsts nemaksās neko. Visus ieguldījumus veiks privātais partneris. Brīdī, kad būvniecība pilnā apmērā tiks pabeigta, tās kvalitāte būs atzīta par atbilstošu normatīvo aktu prasībām un infrastruktūra būs pieejama sabiedrībai lietošanai, valsts sāks maksāt privātajam partnerim pieejamības maksājumus, pakāpeniski 20 gadu garumā pilnībā norēķinoties par paveikto.

Pieejamības maksājums ir PPP līguma summa, par kuru puses vienojas, noslēdzot partnerības līgumu.

Pieejamības maksājums sedz privātā partnera izdevumus par projektēšanu, būvniecību, ikdienas uzturēšanu un periodisko uzturēšanu  20 gadu periodā pēc būvdarbu pabeigšanas, kā arī izdevumus par aizņemtajiem finanšu līdzekļiem, apdrošināšanu, administrēšanu u.c. PPP līgumā noteiktā pieejamības maksājuma kopsumma ir maksimālā iespējamā summa, kuru var saņemt Privātais partneris PPP līguma darbības laikā. 

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Īstenojot Bauskas apvedceļa projektu kā PPP, plānots, ka potenciālās naudas plūsmas būs uzskatāmas par ārpusbilances saistībām un neradīs negatīvu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci un parādu.

MK rīkojuma “Par valsts galvenā autoceļa A7 Rīga–Bauska–Lietuvas robeža (Grenctāle) posmā no Ķekavas apvedceļa līdz Bauskai (Ārcei) pārbūves projekta pirmās kārtas “Bauskas apvedceļš” publiskās un privātās partnerības procedūras uzsākšanu, nekustamo īpašumu atsavināšanu projekta otrajai kārtai “Iecavas apvedceļš” un nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Bauskas apvedceļa un Iecavas apvedceļa infrastruktūrai” teksts ir atrodams ŠEIT.

Bauskas un Iecavas apvedceļi ir daļa no Eiropas transporta tīkla (turpmāk – TEN-T) pamattīkla un autotransporta koridora Via Baltica (no Tallinas līdz Varšavai). Šie posmi ir nozīmīgi ne vien Latvijai, bet arī starptautiskas nozīmes pasažieru un kravas transporta plūsmai, kā arī militārajai mobilitātei starp Baltijas valstīm un tālākām Eiropas Savienības valstīm ziemeļu – dienvidu virzienā.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Patlaban Bauskas šosejas posmā no Ķekavas apvedceļa līdz Iecavai noslogojums ir sasniedzis 115% līmeni, kas ir kritisks. Posmos Iecava–Bauska un Bauska–Lietuvas robeža noslogojums ir tuvs 100% un to pārsniegs tuvākajos gados. Liela daļa no transporta plūsmas ir kravas transports – Via Baltica ir noslogotākais tranzīta autoceļš Latvijā. Patlaban Bauskas šosejas maršrutā ir tikai viens posms ar atdalītajām brauktuvēm un divām joslām katrā virzienā – tas ir Ķekavas apvedceļš. Visa pārējā šosejas trase neatbilst drošas un ērtas satiksmes prasībām, kā arī TEN-T regulas prasībām.

Ņemot vērā negatīvo ietekmi, ko intensīva tranzīta satiksme atstāj uz Bauskas pilsētvidi un iedzīvotājiem, sadalot Bauskas un Iecavas apvedceļu projektu kārtās, kā pirmo kārtu paredz Bauskas apvedceļu.

PPP projekts ir salīdzināms ar ģimenes lēmumu iegādāties dzīvokli un ņemt tam kredītu. Līdzīgi kā hipotēkas gadījumā, PPP modelis paredz, ka valsts “iegādājas” ceļu uz nomaksu, kur pirmos gadus, kamēr notiek būvdarbi, valsts nemaksā neko, savukārt pēc būvdarbu pabeigšanas 20 gadu garumā nomaksā gan aizņēmuma pamata summu, gan procentus. Šāds projekts ļauj uzbūvēt ceļu tagad, bet maksāt par to vēlāk, tādā veidā nenoslogojot valsts budžetu un neapgrūtinot fiskālo telpu. Tas ļauj paralēli realizēt arī citus būtiskus valsts projektus, kas nebūtu iespējams, ja visas apvedceļa izmaksas būtu jāsedz uzreiz un no valsts budžeta.

Foto: Ķekavas apvedceļš/LETA

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (12)

  1. Viss jau būtu labi, bet kāpēc tos sagatavošanas darbus nevara izpildīt ātrāk? Vai tiešām jāgaida 5 gadi, lai uzzsāktu būvniecību?
    Kur var redzēt precīzu karti, ar plānoto apvedceļu?

    27
    2
  2. Kā izskatās pievienotajās projekta bildēs, jaunais ceļa posms no viršiem, līdz Rīgas apvedceļam, tā arī paliks šaurs un bīstams. Iztērēja simtiem miljonu eiro, un uzbūvēja Ķekavas apvedceļa posmu šaurāku par veco A7.

    12
    1
  3. Tas viss izskatās ka būs otrs railisbaltika jo iedalītā nauda tiks sadalita ar aprēķinu mēs jau vairs nebūsim jau pēc dažiem gadiem varbūt pec mēnešiem jagrābj kamer pe siles.30gadi būvet nieka 14kilometrus?! Nu nav vārdu ka to nodēvet

    12
    5
  4. Lūdzu nesačakarējiet Mēmeli ar saviem tiltiem. Ja taisiet balstus upē, labāk gan būt bez balstiem , neaizberiet un nepazeminiet tajā vietā upi, lai var normāli gan ar laivām , gan motorlaivām izbraukt.

    5
    6
  5. Nākotnes budžets būs pietiekami liels, lai sīki izdevumi – Rail baltic, Airbaltic, Ķekavas un Bauskas, Iecavas apvedceļi un aizsardzības izdrvumu pieaugums to nekādi neietekmētu.

    3
    1
  6. Progresīvie cer uz Bauskas un Iecavas balsīm pašvaldību un saeimas vēlēšanās. Ieteiktu kārtīgi izvērtēt uz vēlēšanu laiku cik progresīvi uz priekšu iet projekts un, ja notiek kaut minimālākās bremzēšanās pazimes ar projektu, tā automātiski izmest šo partijas sarakstu miskastē, lai iet pa skuju taku kā JK ar Linkaiti!

    5
    1
  7. Loģiski būtu kopā ar Rail baltica to visu cept augšā! Bet kā jau Banānu republikai, lētāk ir iet pa dārgo🤣🤣

    9
    2
  8. 2 joslu ceļš, nozīmē ka nebūs atrgaitas ceļš, tas tak mūsdien nav pareizs risinājums…

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.