Visai drīz autovadītāji steigs mainīt spēkratu vasaras riepas pret ziemas apstākļiem piemērotām. Ko darīt, ja autoriepas vairs nav ekspluatācijai derīgas?
Visai drīz autovadītāji steigs mainīt spēkratu vasaras riepas pret ziemas apstākļiem piemērotām. Ko darīt, ja autoriepas vairs nav ekspluatācijai derīgas?
Lietotas automašīnu riepas ir cilvēku saimnieciskās darbības pārpalikumi, kas uzkrājas arvien lielākos daudzumos. To dabiskais sadalīšanās periods ir ārkārtīgi ilgs – līdz 25 gadiem. Vecās riepas arī aizņem milzīgas teritorijas. Statistika liecina, ka automobiļu skaits Latvijā palielinās. Tas izraisa arī nolietoto riepu daudzuma pieaugumu.
Tās nav ieteicams izmest pie sadzīves atkritumiem un aprakt atkritumu izgāztuvēs, jo pēc apglabāšanas riepu caurumos paliek neizplūdušais gaiss. Tas padara apraktās riepas “peldošas”, un pēc kāda laika tās “uzpeld”, salaužot augsnes virskārtu. Šie apstākļi ir labvēlīgi gāzu izplūdei un lietusūdens uzkrāšanai, kurā pēcāk strauji vairojas insekti. Vēl sliktāk ir tad, ja vecās riepas tiek izmestas mežos un grāvmalās. Daži vecās riepas izmanto Jāņu ugunskuru kurināšanai, tad Jāņu nakts gaišajās debesīs paceļas melnu dūmu mutuļi.
Līdz šim fiziskām personām nebija iespējas nodot nederīgās autoriepas pārstrādei, jo šo pakalpojumu pārstrādes uzņēmumi sniedza tikai juridiskām personām. Autoservisi un riepu mazumtirdzniecības veikali nolietotās riepas nepieņēma vai darīja to ļoti nelabprāt, prasot par šo pakalpojumu ievērojamu samaksu.
Kā informē atkritumu apsaimniekošanas projekta vadītāja Jana Ennss, līdz ar Ministru kabineta noteikumu Nr. 404 stāšanos spēkā vairāki uzņēmumi noslēdza līgumus ar Vides ministriju un kļuva par videi kaitīgu produktu atkritumu (arī nolietoto autoriepu) apsaimniekotājiem. Tādējādi visos Latvijas rajonu centros būs nolietoto autoriepu pieņemšanas punkti. Mūsu rajonā par šī pakalpojuma sniegšanu ievadītas sarunas ar SIA “Bauskas lauktehnika”. Tādējādi jebkuram autovadītājam būs iespēja piedalīties atkritumu šķirošanā, personīgi nododot vecās riepas.