Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

RTU studenti ar pašbūvētu auto piedalās sacensībās Ungārijā un Polijā; komandu vada Bauskas Valsts ģimnāzijas absolvente Elīza Ripa

«Esam pierādījuši, ka Latvijas jaunieši var uzbūvēt formulu,» saka RTU studenti Elīza Ripa un Emīls Erciņš. Publicitātes foto: Vitālijs Vinogradovs, RTU

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) studenti ir paši uzkonstruējuši un savām rokām uzbūvējuši auto – studentu formulu, ar kuru no 27. jūlija līdz 3. augustam piedalās starptautiskajās sacensībās Ungārijā, bet vēlāk augustā – arī Polijā. Šāds studentu būvēts auto Latvijā ir pirmais, un RTU studentu komanda ir pirmā, kas piedalās Mehānikas inženieru organizācijas rīkotajās sacensībās «Formula Student 2024», informē RTU Sabiedrisko attiecību departaments.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Auto izgatavošanā piedalījušies 28 studenti no dažādām RTU studiju programmām un fakultātēm, bet komandu vada RTU industriālā dizaina studente, Bauskas Valsts ģimnāzijas absolvente Elīza Ripa. Komandas kolēģi, no kuriem vairākums ir puiši, Elīzu vienbalsīgi ievēlējuši par kapteini. RTU projektam piešķīrusi finansējumu un studenti strādāja RTU Aeronautikas, kosmosa inženierijas un transporta institūta paspārnē, savukārt studentu mentors bija asociētais profesors Māris Hauka. 

Automobili studenti būvēja aptuveni divus gadus. Lielākā daļa mašīnas detaļu ir pašu projektētas, rasētas un izgatavotas – frēzētas un ar 3D printeri drukātas. Paši izgatavojuši auto piekari un ritošo daļu, dizainējuši un radījuši pedāļus un stūres iekārtu, paši izgatavojuši un formulu aprīkojuši ar elektroniku, paši programmējuši vadības bloku. Vienīgi dzinēju, kas oriģināli ražots motociklam «Honda RR 600», gan pirkuši. 

Publicitātes foto: Vitālijs Vinogradovs, RTU

Sacensības «Formula Student 2024» Ungārijā sāksies ar komandu izgatavoto auto tehnisko prezentāciju. Studentiem būs jāstāsta un jāskaidro F1 inženieriem no vadošajām pasaules komandām sava auto būvēšanas principi – kādus tehniskos risinājumus un kāpēc izvēlējušies. Šādi tiek pārbaudīts, vai studenti auto ir būvējuši paši, jo viens no sacensību nosacījumiem – mašīnas tapšanā nedrīkst piedalīties profesionāļi.  

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Otrajā sacensību dienā gaidāma mašīnas tehniskā pārbaude, testējot, vai ir droši auto darbināt un ar to pārvietoties. Pēc tam sekos trīs dienas, kurās testēs mašīnas braukšanas spēju – auto ieskriešanos un lielākā ātruma attīstīšanu. Studenti lēš, ka mašīna varētu sasniegt 90 km/h, taču Ungārijā nebūšot trases, kur varētu attīstīt tādu ātrumu, tāpēc, visticamāk, nāksies aprobežoties ar 70 km/h. Auto pārbaudē tiks testētas arī bremzes, pilotam būs jāizbrauc astotnieks, lai pārbaudītu konstrukcijas precizitāti, būs trasē jānobrauc 21 kilometrs, tā testējot mašīnas izturību.  

«Šīs ir inženierzinātņu studentu sacensības, kurās formulas nesacenšas ātruma posmos, bet gan žūrija pārbauda, cik precīzi mašīnas ir uzbūvētas no inženierzinātņu viedokļa un kādas ir studentu zināšanas,» stāsta studentu komandas izpilddirektors RTU medicīnas inženierijas students Emīls Erciņš.

Komandām būs arī jāprezentē savi biznesa un produkta attīstības plāni, ko varētu piedāvāt autotirgū. «Jābūt uzskaitītām visām izmaksām – kas pašu ražots, kas pirkts gatavs, cik izmaksājis pašu darbs. Tas ir izaicinoši,» stāsta E. Erciņš. 

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

«Pasaulē šis projekts darbojas jau 70 gadus, Latvija nekad tajā nav piedalījusies, tāpēc mēs izlēmām – mēs varam uzbūvēt auto, varam pasaulē nest RTU un Latvijas vārdu un parādīt, ka arī Latvijas studenti var uzbūvēt formulu,» saka E. Ripa. 

Savukārt intervijā Latvijas Radio Elīza stāsta, kā nonākusi Rīgas Tehniskajā universitātē: « Esmu no Bauskas puses, un tur, kā zināms, ir slavenā Mūsas trase. Uzaugu ap autosportu. Gan ģimenē ir bijis autosports, gan ģimene tam ļoti sekoja līdzi – no “Formula 1” līdz rallijam un motosportam. Man ir inženieri ģimenē, kas ar mašīnām vienmēr ir bijuši pārņemti, kā saka, benzīngalvas. Vēl maza būdama, ar opi jau strādāju garāžā. Tad sāku skolā iet, no sākuma darīju visu – dejoju, dziedāju, mākslas skolā gāju, bet vienmēr bija interese par tehniku. Man ļoti labi padevās matemātika, ģeometrija, un tad 8. klasē, kad sākās fizika, zināju, ka man patiks fizika. Mācījos Bauskas Valsts ģimnāzijā, man bija ļoti lielisks fizikas skolotājs, kas pacēla interesi par fiziku. Pēc vidusskolas man bija pāris ideju, kur studēt tālāk – vai nu Rīgas Tehniskajā universitātē kaut ko saistībā ar tehniku, mašīnām un dizainu,  vai dodos uz Aizsardzības akadēmiju.» 

Jauniešu vēlme – lai studentu auto būvniecība Latvijā neaprobežojas tikai ar šo mašīnu. Viņi plāno būvēt nākamo auto, kas strādās hibrīdā režīmā – gan kā elektroauto, gan ar iekšdedzes dzinēju. 

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Avots: https://www.rtu.lv/lv/universitate/masu-medijiem/zinas/atvert/rtu-studenti-ar-pasbuvetu-auto-dodas-uz-sacensibam-ungarija-un-polija

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (4)

  1. Trešā daļa? Tas ir normāli. Vienmēr tā ir bijis. Pat sociālismā. Inženieru fakultātēs nevarēja izbraukt ar humanitāru vāvuļošanu. Tagad varbūt var, bet tādā gadījumā mūs gaida tehnogēnas katastrofas. Lasot rakstu rodas cerība, ka jaunie un vecie tilti nesabruks, elektrostacijas nenodegs, vilcieni turēsies uz sliedēm.

  2. Pārdošanas inženieri, nez kāpēc LU ĶF ir 40 absolventi ķīmiķos. RTU ķīmiķos ir 20 absolventi. Nekā normāla nav. Man bija trūcīgā statuss skolā. Un kad es apmeklēju RTU sagatavošanas kursus, mani nebrīdināja par šādu situāciju. Vecākiem nav augstākās izglītības.
    Mīļais cilvēk, ko tu apzīmē ar vārdu “inženieris”? RTU tas ir ķīmiķis ar papildu 40KP fizmatu kursiem. Un nekādas sliedes ķīmiķim jāceļ nav. Darbs laboratorijā vai ražošanas cehā. Es mikrobiologus pabeidzu. Puslīdz darbs līdzīgās laboratorijās. Esmu bijis Rīgas ūdens laboratorijās. Daļa aprīkojuma ķīmiķiem ir tāda pati kā biologiem. Protams, ķīmiķiem ir nenormāli grūtie spektroskopijas un hromatogrāfijas, un citu analīzes metožu kursi. Biologiem tā nav. Viss robežojas ar spektrofotometru un darbu ar ķivetēm un gatavajiem testa konplektiem.

  3. Pārdošanas inženieri, RTU MLĶF klusē kā daiktu mutē ierijusi, ka RTU četrgadīgajos ķīmijas dabaszinātņu bakalauros nav absolventu un ka RTU četrgadīgajos ķīmijas inženierzinātņu bakalauros absolvē 1/3 no budžeta vietu skaita. Bēdīga statistika. Un laucinieki pavelkās uz Valsts solījumu par bezmaksas augstāko izglītību.

    0
    1
Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.