Bauskas novada dome ir lēmusi piedalīties kā partneris projektā “Sabiedrības drošības sistēmas attīstība pašvaldībās”, ieviešot inovatīvus tehnoloģiskos risinājumus.
26. septembra domes sēdes lēmums liecina, ka projektu paredzēts īstenot kopā ar Jelgavas un Dobeles pašvaldību Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) līdzfinansētās programmas ietvaros.
Projekta ietvaros iecerēts paplašināt videonovērošanas tīklu galvenajos satiksmes mezglos Bauskas un Iecavas pilsētā. Bauskā satiksmes rotācijas aplī Elejas, Ziedoņu un Īslīces ielā plānots uzstādīt konstrukciju ar četrām kamerām un numura noteicēju, bet Lidlauka ielas un autoceļa A7 krustojumā ierīkot sarkanās gaismas risinājumu un trīs kameras, kas automātiski atpazīs transportlīdzekļu numura zīmes un fiksēs satiksmes pārkāpumus, piemēram, braukšanu pie sarkanās gaismas. Iecavā Rīgas un Ed. Virzas ielu krustojumā plānots uzstādīt līdzīgu videonovērošanas sistēmu, nodrošinot automātisku satiksmes uzraudzību. Jāmin, ka iekārta spēj fiksēt arī gājēju pārkāpumus, ja tie šķērso ielu pie sarkanās gaismas. Tas nozīmē, ka potenciāli sods var tikt piemērots jebkurai satiksmes dalībnieku grupai, kas neievēro noteikumus. Šāda pieeja palīdz radīt lielāku atbildības sajūtu ne tikai autovadītājiem, bet arī gājējiem.
Projekts ietver ne tikai videonovērošanas sistēmu paplašināšanu, bet arī divu bezpilota gaisa kuģu iegādi, kas tiktu izmantoti satiksmes uzraudzībai un pārkāpumu fiksēšanai no gaisa. Lai nodrošinātu efektīvu sistēmas darbību, pašvaldības darbinieki tiks apmācīti gan dronu pilotēšanā, gan darbā ar jaunizveidoto satiksmes drošības uzraudzības platformu.
Projekta kopējās izmaksas Bauskas novada pašvaldībai sastāda 105 147,06 eiro, no šīs summas 85% jeb 89 375 eiro segs Eiropas Reģionālās attīstības fonds (ERAF), bet pašvaldībai būs jānodrošina 15% līdzfinansējums jeb 15 772,06 eiro.
Projekta ideju priekšatlases procesā dalībpašvaldības saņēmušas pozitīvu Zemgales plānošanas reģiona un Latvijas Zinātnes padomes atzinumu. Tālāk projekts tiks nosūtīts Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) izvērtēšanai. Pēc pozitīva VARAM atzinuma saņemšanas pašvaldībām būs iespēja sagatavot pilnu projekta pieteikumu saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem. Provizoriskais projekta īstenošanas sākums ir plānots 2025. gada sākumā, taču precīzs datums būs atkarīgs no konkursa gala rezultātiem.
Projekta apstiprināšanas gadījumā Bauskas novada pašvaldībai būs jānodrošina arī nepieciešamais priekšfinansējums un līdzfinansējums no 2026. un 2027. gada budžeta.
Kaut ko uzraudzīt, kaut ko filmēt, bet neko nedarīt lai līdz pārkāpumam nenonāktu. Morāle – paliekam arvien it kā skrupulozāki, bet ne cilvēcīgāki. Un līst iekšā jau 2027 gada budžetā par šiem projektiem. Līdīs vēl lielākā budžeta purvā….. Bauskas novadā esošajā Valle-Taurkalne ceļā un tālāk uz Jaunjelgavu sakārtojiet ceļu patīkamākai braukšanai uz kaimiņu novadu. Šī puse kaut kā piemirsta, tik Iecavā, Bauskā zin kā gājējus, šoferus sodīt, bet ne uzlabot pašu infrastruktūru, vidi ikdienas drošībai.
Kā mēs atšķirsim policijas dronu no citiem droniem? Būs bākugunis?
Esam ceļā uz Ķīnas kontroli
Attālināta novērošana liecina par pašvaldības policijas nevēlēšanos kontaktēties ar cilvēkiem, tai skaitā sliktiem cilvēkiem. Ko mēs uzturēsim? Policistus vai dronu operatorus? Sliktie iegādāsies EW iekārtas, ko tad darīs pašv. policijas droni?
Kopumā izskatās pēc naudas pumpēšanas sistēmas un vēlmes neiziet no silta kabineta tumšajā, slapjajā, biedējošajā naktī. Vispirms būs jāmaina Eiropas valstu likumdošana lai varētu piedzīt sodus par pārsvarā poļu, lietuviešu fūru braukšanu naktīs pie sarkanās gaismas.
Naktīs pie Lidlauka ielas sarkanā gaisma ir kā satiksmes korķis uz A7. No sānielām satiksmes gandrīz nav. Automātikai bija jāfiksē auto no sānielas un jāieslēdz sarkano gaismu. Pieeja ar sodu kamerām ir kā Latvijā. Otrāda.
Patiesībā šī attālinātā lūrēšana ar sekojošu zināmas naudas summas nomaksu nozīmē tikai to, ka patiesībā ir atļauts braukt da jebkā, kā vien gribi, tikai par to attiecīgi jāmaksā. Soda punkti un citas pabiedēšanas metodes ir tikai tāda neliela bremze, tāds neliels attaisnojums, lai nevajadzētu publiski atzīties par šīm naudas slaukšanas metodēm.
Bauskā cilvēki neiet pāri ielai pie sarkanās gaismas. Tātad šī funkcija kamerām reāli būs lieka. Interesanti, kā cilvēkam uzliks sodu, ja tomēr ies pie sarkanās gaismas? Pašu valdības policijai ir jābūt visu Latvijas iedzīvotāju ģīmju katalogam, pat visu Eiropas iedzīvotāju katalogam, pat migrantu katalogam , plus mākslīgajam intelektam, kas kamerā redzamo atrod katalogā. Ķīnas elektroniskais konclāģeris Bauskā gatavs! Visi greizsirdīgie un greizsirdīgās varēs griezties pie pašu valdības policijas un kamerās viss būs kā uz bildes, kur kad, ar ko, uz kurieni.
Dzīve Bauskā kļūs vēl pelēkāka. Varbūt labāk palikt pie dzērāju vešanas mājā un dzīvnieku ķeršanas lai lieki nekrītat uz nerviem, iedzīvotāju apmaksātie un uz iedzīvotāju sūdzībām nereaģējošie?
Nāk prātā kāda filma. Sižets ir sekojošs, psiholoģiska eksperimenta veidā par cietuma uzraugiem pieņem parastus cilvēkus no ielas un ieslodzītos arī tādus pašus. Pēc kāda laika amats un vieta abas grupas brīnumaini izmaina. Vieni kļūst par varmākām, otri par upuriem. Uzraugi protams ir varmākas.
Vai es varēšu piesaistīt pašvaldības policiju ar kamerām un droniem uz daudzīvokļu māju, lai safilmē bnks neveiktos darbus par kuriem es maksāju.
Interesanti, ka par konclāģera aprīkojumu maksā eiropa, bet eiropā gandrīz katru nedēļu galvu griezēji apmulst un kādu pakutina ar nazīti. eiropa neredz baļķi savā acī. Kur ir eiropas kameras eiropā un kāpēc visi nazīšu fani un izvarotāji nav cietumos vai izmesti no eiropas?
Iesaku Bauskas atbildīgajām personām tomēr vairāk painteresēties par šo “uzlabojumu”, jo par ERAF nadu tiek atklāti pieprasīts uzstādīt Ķīnas video novērošanas kameras, ka ir pretrunā gan ar MK 422, gan NIS2. Nemaz nerunājot par to, ka pieprasītās kameras iespējams uzlauzt jebkuram vidusmēra hakerim, izgūt datus, izmainīt tos un ko tik vēl ne. Pašiem kauns nav, lobēt Ķīnu, kamēr tā iet roku rokā ar KF?