
Bauskas novada publiskā apgaismojuma infrastruktūrā tiks ieviestas viedās pilsētvides apgaismojuma tehnoloģijas, kas nodrošinās elektroenerģijas patēriņa ekonomiju un veicinās siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājumu, „Bauskas Dzīvi” informē pašvaldības Sabiedrisko attiecību nodaļa.
Lai piesaistītu papildu līdzekļus Bauskas novada ielu apgaismojuma tīkla modernizācijai, Bauskas novada pašvaldība piedalījās Vides investīciju fonda izsludinātajā projektu konkursā “Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām”. Ir saņemts apstiprinājums, ka projekts guvis atbalstu, un jau šogad varēs uzsākt tā īstenošanu.
“Bauskas novadā tiks ieviests inovatīvs viedā apgaismojuma risinājums, kur visi LED gaismekļi būs aprīkoti ar lietu interneta (IoT) kontrolieriem. Šie kontrolieri nodrošinās efektīvu gaismekļu saziņu ar vadības sistēmu un sistēma nodrošinās iespēju reāllaikā izmainīt apgaismojuma iestatījumus un uzlabot energoefektivitāti. Lietu interneta un mākslīgā intelekta tehnoloģiju integrācija veicina gudrāku un ilgtspējīgāku publiskā apgaismojuma pārvaldību, uzlabojot drošību un radot iespēju optimizēt resursu izmantošanu,” projekta ieguvumus skaidro Raitis Ignatjevs, Bauskas novada pašvaldības energopārvaldnieks.
Pašvaldība uzskaita projekta īstenošanas gaitā sasniedzamos rezultātus:
- esošo 2067 nātrija ielu apgaismojuma gaismekļu nomaiņa uz LED apgaismojuma gaismekļiem, kas aprīkoti ar viedajiem kontrolieriem un izmantojot viedo apgaismojuma vadības sistēmu, nodrošina apgaismojuma līmeņa regulēšanu;
- elektroenerģijas ietaupījums 865,665 MWh/gadā;
- oglekļa dioksīda emisiju samazinājums 94,357 t CO2/gadā.
Projekta īstenošanas gaitā LED apgaismojuma gaismekļus uzstādīs Bauskas un Iecavas pilsētā, kā arī apdzīvotās vietās Uzvara, Mūsa, Ceraukste, Ērgļi, Tunkūni, Brunava, Pāce, Rītausmas, Bērzi, Pastališķi, Ādžūni, Dāviņi, Mežotne, Strēlnieki, Jumpravas, Garoza, Zorģi, Zālīte, Rosme, Dimzukalns, Audrupi, Pilsrundāle, Ziedoņi, Saulaine, Bērstele, Bārbele, Skaistkalne. Projekta rezultāti labvēlīgi ietekmēs gan gājējus, gan velobraucējus un autovadītājus, jo pārvietošanās diennakts tumšajā laikā kļūs drošāka un komfortablāka.
Projekta izmaksas:
- projekta kopējās attiecināmās izmaksas ir ne lielākas par 968 024,20 EUR;
- projektam apstiprinātais EKII finansējums ir ne lielāks par 70% no kopējām projekta attiecināmajām izmaksām, bet ne vairāk par 677 616,94 EUR;
- projekta iesniedzēja līdzfinansējums projekta attiecināmo izmaksu segšanai ir ne mazāk kā 30% no kopējām projekta attiecināmajām izmaksām.
Projekta darbu veicējs tiks noskaidrots iepirkumu procedūrā. Plānotie darbi pēc līguma noslēgšanas būs jāpabeidz 24 mēnešu laikā.

Automatizēta un optimizēta apgaismojuma vadība
Lietu internets (IoT) ar katru gadu kļūst arvien nozīmīgāks ikdienas dzīvē, un 2025. gadā tā iespējas būs ievērojami plašākas nekā pirms desmit gadiem. IoT tehnoloģiju attīstība un to integrācija ar mākslīgo intelektu (MI) ļauj uzlabot dažādu infrastruktūru, tostarp publiskā ielu apgaismojuma vadību, padarot to efektīvāku, ekonomiskāku un ilgtspējīgāku.
Pēdējos gados mākslīgais intelekts ir pārvērties no šaura pielietojuma tehnoloģijas par jaudīgu, universāli pielietojamu rīku, kas sniedz būtiskas priekšrocības daudzās nozarēs. Publiskā ielu apgaismojuma sistēmās MI un IoT apvienojums ļauj automatizēt un optimizēt apgaismojuma vadību, izmantojot reāllaika datus par satiksmes intensitāti, laikapstākļiem un cilvēku plūsmu. Salīdzinot ar situāciju pirms desmit gadiem, kad apgaismojuma sistēmas darbojās pēc fiksēta grafika vai vienkāršiem sensoriem, mūsdienās IoT un MI ļauj dinamiski pielāgot apgaismojuma līmeni atkarībā no faktiskās nepieciešamības.
Pašvaldības Sabiedrisko attiecību nodaļa min arī vairākas priekšrocības:
Enerģijas ietaupījums – viedās sistēmas samazina elektroenerģijas patēriņu, izslēdzot vai samazinot apgaismojumu, kad tas nav nepieciešams.
Ilgtspējība un vides aizsardzība – optimizējot enerģijas patēriņu, tiek samazināts CO2 izmešu daudzums un nodrošināta ilgāka apgaismojuma iekārtu kalpošana.
Drošība un komforts – dinamiskā apgaismojuma pielāgošana uzlabo drošību uz ceļiem un pilsētvidē, samazinot negadījumu risku.
Efektīvāka pārvaldība – IoT nodrošina attālinātu uzraudzību un apkopi, ļaujot ātri konstatēt bojājumus un novērst tos bez liekas kavēšanās.
Fotoreleji ir lēti un labi. LED gaismas atdeve švaka, tāpēc reāli jālieto lielākas jaudas LED gaismekļi , kas likvidē to ” milzu” ekonomiju.
paliek jautājums, kā jūsu kompānija domē noteiks ar kādu elektroenerģiju tiks “barotas” uzstādāmie viedās tehnoloģijas gaismekļi? Tiem pievadīs strāvu ražotu vien TECos, lai “apgūtu” to jūsu ieplānoto emisiju samazinājumu? Vai tad to bezemisiju- HESos, “saules parkos” un “vēja stacijās” saražoto pagaidām “turēsiet rezervē” un kura ir kura noteiksiet vien pēc smakas kabinetos?
Kādēļ pie projektiem vienmēr šie sevis attaisnojošie bla,bla,bla.Jūs apzināties par vainīgiem vides un dzīveslīmeņa degradēšanā?Vai vienkārši šī tukšmuldēšana tā smuki skan?Un kad Bauskā būs viedās tualetes,ko?Citādi caurbraucējiem nav kur pad…irst.
1 lampiņas nomaiņa –468 EIRO, urā , urā,
Visu saprotu ,Ļeņina spuldzite jau sen novecojusi , bet nesaprotu vai lampiņu nomaiņa par dargam naudiņam izglabus musu planetu , bet varbut kads vares no visa ši pasakuma papildinat savu budžetu uz ietekmigam sumam , tad japadoma varbut palikt pie vecam Ļeņina spuldzitem un kopuma bus nodoķļu maksatajiem lētak !
Apgaismojumu vajag ierīkot tā ,lai apgaismota arī ir ietve nevis tikai iela ,it sevišķi lai netiek lauztas rokas un kājas uz bedrainām un nelīdzenām ietvēm tumšajā laikā.
Tā Sabiedrisko attiecību daļa paslinkoja un atbildei izmantoja ChatGpt?
Apgaismojumu vajag ierīkot tā,lai šis saprastu,ka domāts diennakts tumšajā laikā.Tagadējais ļoti bieži deg pa dienu un gandrīz visā pilsētā.
tad jau Raitis tādās dienās vai nu pālī, vai arī strādā attālināti kaut kur Dubajā….