No 13.februāra būs pieejami Eiropas standarta platuma publiskās
lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas “Rail Baltica”
sabiedriskajai apspriešanai paredzētie materiāli – kartes, kur redzama
“Rail Baltica” dzelzceļa trase un tās variantu novietojums, kā arī
informācija par paredzēto darbību un ietekmes uz vidi novērtējuma
procedūru.
Kā aģentūru LETA informēja apspriešanas organizētāji, februārī un
martā 15 Latvijas pašvaldībās, kuras nākotnē skars “Rail Baltica” trase,
notiks sākotnējās sabiedriskās apspriešanas sanāksmes. Iedzīvotāji un
pašvaldības tiks aicināti izteikt priekšlikumus, lai tos vērtētu
ietekmes uz vidi novērtējuma gaitā un izpētes darba rezultātā noteiktu
optimālo trases novietojuma variantu.
Iepriekš veiktā izpētes darba rezultātā noteikts, ka “Rail Baltica”
trase Latvijas teritorijā šķērsos Salacgrīvas novadu, Limbažu novadu,
Sējas novadu, Inčukalna novadu, Ropažu novadu, Garkalnes novadu, Stopiņu
novadu, Salaspils novadu, Ķekavas novadu, Iecavas novadu, Bauskas novadu, Baldones novadu, Mārupes novadu, Olaines novadu un Rīgu.
No 13.februāra ar informāciju varēs iepazīties novadu pašvaldībās, kā
arī tīmekļa vietnēs “www.sam.gov.lv”, “www.railbaltica.info”,
“www.vpvb.gov.lv/ivn/” projekti, “www.environment.lv”, kā arī minēto
pašvaldību tīmekļa vietnēs.
Informācija par sākotnējo sabiedrisko apspriešanu tiks publicēta
vietējos laikrakstos un atkārtota informācija katras pašvaldības
izdotajā laikrakstā. Individuāli tiks informēti tie nekustamo īpašumu
īpašnieki vai valdītāji, kuru nekustamos īpašumus skar vai tie robežojas
ar paredzētās darbības teritoriju.
Piedāvātie sākotnējās sabiedriskās apspriešanas sanāksmju laiki esot
saskaņoti ar vietējām pašvaldībām. Vairākās vietās sanāksmes laiks tika
pieskaņots autobusu kursēšanas grafikiem uz novada centriem, kā arī
iedzīvotājiem ērtākam apmeklējuma laikam. Tā, piemēram, Mārupē tā tiks
organizēta sestdienā. Darba dienas beigās sanāksmes notiks Stopiņu un
Salaspils novados, kā arī Rīgā. Kopumā plānotas 16 sanāksmes, divas
Rīgā, lai tādējādi aptvertu plašāku iedzīvotāju skaitu. Iedzīvotājiem ir
iespēja piedalīties apspriedēs tajā vietā, kura vislabāk atbilst
personīgā laika plānošanas ērtumam. Katrā no novadu sanāksmēm tiks
informēts par visu projektu kopumā, kā arī akcentējot konkrēto novadu.
Lai informētu minēto novadu iedzīvotājus, tiks izdots “Rail Baltica”
informatīvais biļetens, kura tirāža būs 70 000 eksemplāru. Biļetens tiks
piegādāts iedzīvotājiem viņu dzīvesvietu pastkastītēs vai arī
nodrošināta tā publiskā pieejamība kopā ar pašvaldību izdoto ikmēneša
laikrakstu. Informatīvā biļetenā ietverta gan vispārīga informācija par
Baltijas valstu kopprojektu, veidojot Eiropas standarta platuma
dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” trasi, gan detalizētāks projekta
realizācijas laika grafiks un darbu norise.
Kopumā sākotnējai sabiedriskajai apspriešanai noteikts pagarināts, 32
dienu periods, kas noslēgsies 15.martā. Šajā laikā ikviens aicināts
iepazīties ar paredzēto darbību un nosūtīt rakstiskus priekšlikumus un
komentārus Vides pārraudzības valsts birojam Rūpniecības ielā 23, Rīga,
LV – 1045, “www.vpvb.gov.lv”, norādot, kas jāņem vērā, veicot ietekmes
uz vidi novērtējumu (IVN).
Pilnsabiedrības “RB Latvija” izpētes projekta vadītājs Arnis
Skrastiņš paredz, ka grūta būs lēmuma pieņemšana tieši Mārupes novadā,
kurā plānotā trase vairāk nekā citviet skar iedzīvotāju intereses un ir
vistuvāk jau izbūvētajām mājvietām. Viņš gan cer, ka izdosies rast
Baltijas kopprojekta “Rail Baltica” attīstībai labvēlīgu risinājumu.
Pirmā apspriešana plānota Sējas novada kultūras namā “Loja” Lojā, Sējas pagastā, Sējas novadā 23.februārī plkst.11.
Kā ziņots, “Rail Baltica” projekts paredz jaunas 1435 milimetrus jeb
Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs.
Latvijai tas izmaksātu 1,27 miljardus eiro, bet visās trīs Baltijas
valstīs kopā – 3,68 miljardus eiro. Eiropas Komisija varētu līdzfinansēt
85% no kopējām šī projekta izmaksām. 2015.gadā tiks iesniegts
finansējuma pieprasījums Eiropas Komisijai, lai 2016.gadā varētu sākties
darbi. Tālākā finansēšana paredzēta no nākamā finanšu perioda naudas –
no 2020.gada.