Vasaras tveice dara savu, un cilvēki steidz veldzēties. Automašīnā patvērumu no karstuma rada kondicionieris jeb A/C, bet ne vienmēr tas pilda savu funkciju un pūš aukstu gaisu. «Bauskas Dzīve» skaidroja, kāpēc dažkārt kondicionieri nestrādā, kā tos labot un cik bieži sistēma jāpārbauda.
Par auto kondicionieriem, to defektiem un labošanas iespējām, dia-gnostiku un uzpildi stāsta baušķenieks Jānis, specializēts auto kondicionieru meistars.
A/C un klimata kontrole ir dažādu tipu dzesēšanas iekārtas. Pirmā pūš tikai auksto gaisu, autovadītājam kontrolējot lielāku vai mazāku plūsmu, otrā nodrošina autovadītāja izvēlēto gaisa temperatūru automašīnā. Tomēr abām iekārtām vēsā gaisa sistēma strādā pēc viena principa, un turpmākais teksts attiecināms gan ar A/C, gan ar klimata kontroli aprīkotiem spēkratiem.
Filtri, blīves, radiatori
Iemesli, kāpēc nedarbojas kondicionieris, ir dažādi. Svarīgi pārbaudīt salona gaisa filtru. Dažreiz aukstais gaiss netiek tālāk, jo to aiztur netīrs gaisa filtrs, tāpēc to ieteicams mainīt reizi gadā vai pēc aptuveni 15 000 kilometru nobraukuma.
Bojātas blīves vai blīvgredzeni no gumijas mēdz izkalst un kļūt nehermētiski. Var gadīties, ka sistēmas caurule vai savienojuma vieta pēc remonta savienota neprecīzi un vairs netur spiedienu. Nereti «nojūk» kompresors, kas saspiež kondicionētāja gāzi un pārvērš to par šķidrumu. Bojāts kompresors parasti visu kondicionētāja sistēmu piesārņo ar metāla skaidām. Uzstādot kompresoru, jāiztīra arī pārējā gaisa sistēma. Pretējā gadījumā tā sabojā kompresoru.
Kondicionētāja sistēmai ir atsevišķs radiators. Pēc formas tas ir tāds pats kā motora dzesēšanas radiators, tikai mazāks. Tas parasti ir novietots automašīnas priekšā, pirms lielā radiatora. Radiatoru var mehāniski bojāt akmeņi vai šķembas no ceļa seguma. Tas var «aizaugt» ar netīrumiem, liels ienaidnieks ir ziemā izkaisītais sāls. Mēdz gadīties, ka bojāts āra temperatūras termodevējs
«Visbiežāk notiek noplūdes, detaļu dilšana un ļodzīšanās vibrāciju laikā. Spiediens sistēmā ir milzīgs, tāpēc katrai blīvei jābūt nekustīgai,» stāsta meistars.
Elektroniskie defekti
Jaunāko modeļu automašīnās klimata kontroles sistēmai ir atsevišķi gaisa filtri, kas tehniskajā apkopē regulāri jāmaina. Sistēmas filtra defekts veidojas, ja kondicioniera radiatora atsevišķais filtrs, kas aiztur netīrumus, ir pilns ar gružiem.
Ļoti bieži, it sevišķi jaunākām un ar elektroniku plaši apgādātām automašīnām, problēma meklējama elektroinstalācijā – bojāts kāds vads vai pazudis kontakts. Iespējams, vadības bloks nepadod pareizo signālu kondicioniera sistēmai. Te darbs elektriķim, līdzēs meistara prasmes sistēmu pieslēgt datoram un noteikt kļūdu. Klimata kontroles sistēmā elektroniskie defekti mēdz parādīties daudz biežāk nekā gaisa kondicionētājā. Tajā ir krietni vairāk komponentu un elektronisko iekārtu.
Visu pie viena meistara
Kad problēma konstatēta, laiks remontdarbiem. Speciālists iesaka kondicionieri pārbaudīt reizi divos gados, ideāla ir ikgadēja apskate.
Diagnostika nosaka kondicioniera darbaspējas. Tiek fiksēts iztvaikošanas spiediens, gāzes un eļļas līmenis. Eļļa nodrošina mehānisma darbaspējas, gāze rada auksto gaisa plūsmu.
Kondicionieru meistars iesaka visus ar A/C saistītos remontdarbus veikt pie viena speciālista, kurš sistēmu ne tikai uzpilda, bet arī veic diagnostiku un nepieciešamības gadījumā remontdarbus.
«Servisa meistariem jāzina, kāds ir tehnoloģiskais remonta process. Uzpildot gāzi, nepieciešams tai pievienot UV krāsvielu, lai vēlāk nebūtu papildu izdevumu, meklējot noplūdes vietu. Gandrīz pēc katra kondicioniera sistēmas remonta jāiztīra visa sistēma no metāla skaidām un netīrumiem, kas varētu būt iekļuvuši sistēmā remonta laikā,» iesaka Jānis.
Dezinfekciju veic reti
Skarbā realitāte ir tāda, ka kapitālo dezinfekciju pakalpojuma sniedzēji tikpat kā neveic, jo tās izmaksas mērāmas simtos eiro. Tomēr Jānis teic, ka, remontējot vai mainot kondicionieri, iztīra gaisa ceļus un sistēmu apstrādā ar antibakteriālajiem līdzekļiem.
Minimāla dezinfekcija ne tikai uzlabo kondicioniera un gaisa ventilācijas darba vidi, bet arī pasargā vadītāju un pasažierus no infekcijām, kas var rasties ventilācijas caurulēs esošo baktēriju dēļ.
UZZIŅAI
Ieteicamā āra gaisa temperatūras starpība ar automašīnas salona temperatūru ir 5 – 7 grādi;
Kondicioniera apkope obligāta reizi divos gados, ieteicama – reizi gadā;
Iekārtas diagnostika maksā 5 – 20 eiro, kondicioniera uzpilde – 20 – 40 eiro;
Diagnostika ilgst 5 – 30 minūtes, uzpildei nepieciešamas 10 – 15 minūtes;
Arī ziemā dažkārt jāieslēdz kondicionieris, nodrošinot sistēmas ieeļļošanu un paildzinot tās mūžu;
Kondicionieriem pārsvarā tiek izmantota «R134a» gāze;
2012. un 2013. gadā ražotas automašīnas ir aprīkotas ar «R1234yf» dzesētājvielu.
