Zemkopības ministrija (ZM) izveidojusi ekspertu darba grupu, lai vērtētu iespēju pārtikai vai atsevišķām produktu grupām samazināt pievienotās vērtības nodokli (PVN).
Darba grupai uzdots vērtēt citu valstu pieredzi ar diferencēto PVN likmi pārtikai, kā arī samazināta PVN visai pārtikai vai atsevišķām produktu grupām ietekmi uz Latvijas ražotāju konkurētspēju un nelegālās pārtikas tirdzniecības ierobežošanu, vēsta ZM pārstāve Dagnija Muceniece.
Tālāk par runāšanu
Bauskas novada Codes pagasta sierotavas «Celmi» vadītāja Inga Celma «Bauskas Dzīvei» pauž, ka ideja ir visnotaļ atbalstāma un tas būtu loģisks solis.
«Ja tikai ministrija tiktu tālāk par runāšanu!…» saka I. Celma. «Mūsu zemnieku saimniecība PVN ietekmi jūt ļoti tieši, jo tā mazina mūsu konkurētspēju Bauzes tirgū Bauskā un Centrāltirgū Rīgā. Nereti starp siera tirgotājiem esam vienīgie PVN maksātāji, bet cenu nevaram uzlikt lielāku kā citiem, jo pircēji biežāk izvēlas lētāko produktu. Ja prasīšu PVN tiesu pa virsu, saņemsim pārmetumus par produktu pārpirkšanu vai alkatību. Daudzi joprojām nesaprot, ka PVN nonāk valsts makā, nevis manā kabatā. PVN nemaksātājiem šajā situācijā ir priekšrocības.»
Pēc saimnieces vērtējuma, pārtikai vai pamatproduktiem, tai skaitā piena pārstrādes grupai, varētu noteikt 5% PVN.
Kā vēsta D. Muceniece, diferencētā PVN izpētes darba grupu vadīs ZM parlamentārais sekretārs Ringolds Arnītis. Eksperti no ministrijām, valsts iestādēm, lauksaimnieku, ražotāju un tirgotāju profesionālajām organizācijām vērtēs samazināta PVN pārtikai ietekmi uz iedzīvotāju pirktspēju un Latvijas produktu patēriņu, kā arī valsts budžetu. Paredzēts sagatavot priekšlikumus par iespēju samazināt PVN pārtikai vai atsevišķām produktu grupām.
Sarūk apgrozījums
PVN diferencēšanu aktualizējis arī piena produktu cenu kāpums veikalos, kas novērojams pāris mēnešus. Kā vēsta tīkla «Elvi» pārstāvji, pieaugot cenai, krītas piena produktu pārdošanas apjoms. Šī gada sākumā, salīdzinot ar to pašu laikposmu pērn, pārdošanas apjoms kefīram, pienam, krējumam, biezpienam sarucis par 4 – 6%, vēsta «Elvi» grupas direktore Laila Vārtukapteine.
«Visvairāk pārdošanas apjoms krities sviestam un sveramajam sieram. Cilvēki retāk iegādājas arī jogurtus,» secina L. Vārtukapteine, piebilstot, ka alternatīva ir produkti ar augu tauku piedevām, piemēram, skābā krējuma izstrādājumiem pārdošanas apjoms pieaudzis vairāk nekā par pusi.
Kā liecina «Elvi» dati, šogad pienam un tā produktiem cena veikalos pakāpeniski augusi aptuveni par piektdaļu. Vislielākais kāpums vērojams produktiem, kam izmanto daudz svaigpiena – sviestam, saldajam krējumam.