Svētdiena, 7. decembris
Antonija, Anta, Dzirkstīte
weather-icon
+1° C, vējš 0.45 m/s, D-DA vēja virziens
BauskasDzive.lv ikona

Bīstami klusas automašīnas

Jau trīs gadus Bauskas novada domes īpašumā ir divi elektromobiļi «Volkswagen E-UP», ko izmanto administrācijas darbinieki. Pie viena spēkrata stūres bieži nākas redzēt Bauskas novada domes priekšsēdētāja vietnieku Voldemāru Čaču. «Bauskas Dzīve» tikās ar šo «pilotu», lai uzzinātu, kā auto kalpo, kādi ir to trūkumi, priekšrocības.

Daudzviet Eiropā elektromobiļi tagad ir ļoti populāri. Taču auto ar benzīna vai dīzeļa motoru droši vien tie stabili aizstās tikai pēc vairākiem gadiem.

Īpašumā trīs gadus
Latvijā modernos un vidi saudzējošos auto pērk visai kūtri. Par Eiropas projektu līdzekļiem tos iegādājušās dažas valsts iestādes, tostarp arī Bauskas novada dome. Pašvaldība daļu finansējuma 2014. gadā saņēma Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas projektā «Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana Bauskas novadā». Projekta kopējās izmaksas bija 51 814 eiro, Eiropas Savienības līdzfinansējums veidoja 37 000 eiro, pārējais bija vietējās varas līdzmaksājums, vēsta pašvaldībā.

Pilsētas «pieskatītājs» Voldemārs Čačs pastāstīja, ka «Volkswagen E-UP» īpaši neatšķiras no mašīnām ar benzīna, dīzeļdegvielas vai gāzes dzinēju. Mazais transporta līdzeklis ir aprīkots ar automātisko pārnesuma kārbu un ir ļoti dinamisks, tam ir spējš uzrāviens, tāpēc ar to ir viegli manevrēt. Šāda automobiļa vadītājam visgrūtāk ir pierast pie klusuma, dzirdami vien trokšņi, ko rada riepu saskare ar brauktuvi.

Par trim eiro – 100 kilometru
«Auto kalpo lieliski, trīs gadu nav bijis vajadzības to remontēt. Lai paildzinātu spēkrata mūžu, cenšamies nebraukt pa grantsceļiem,» stāsta V. Čačs, piebilstot, ka dienā ar elektromobili tiek mēroti aptuveni 50 kilometri. «Regulāri fiksējam nobraukto attālumu. Vienu dienu ir 83 kilometri, citu – 32. Tehniskajā grāmatiņā minēts, ka ar pilnu uzlādi var veikt vairāk nekā 100 kilometru, mūsu automobiļi ar vienu uzlādi var veikt ap 100 kilometru, ziemā – mazliet mazāk,» skaidro V. Čačs.

Uzlādes process esot vienkāršs, to priekšsēdētāja vietnieks pamato: «Garāžā auto pievienoju tradicionālajam elektrības kontaktam. Pa nakti astoņās stundās auto uzlādējas. Viena uzlāde maksā aptuveni trīs eiro, varbūt nedaudz mazāk. Šis ir ļoti izdevīgs transporta līdzeklis – par 100 kilometru braucienu nākas tērēt trīs eiro.»

Tiek uzteiktas auto priekšrocības – tas nepiesārņo vidi, ir kluss un žiperīgs, pilsētas šaurajās ielās ar to ļoti viegli manevrēt. «Vadītājam jābūt ļoti uzmanīgam, jo klusi spēkrati ir bīstami, gājējiem to tuvošanos grūti saklausīt. Ir vēl kāds trūkums – automobilis diezgan ilgi jālādē, un Latvijā pagaidām ir maz uzlādes vietu,» stāsta Voldemārs Čačs.
 
Izvietos pie novada domes ēkas

Līdz 2018. gada vidum Latvijā izveidos 70 elektromobiļu uzlādes stacijas, aģentūrai LETA pastāstīja Ceļu satiksmes drošības direkcijas
(CSDD) pārstāvis Rolands Rumba.

Pirmajā kārtā plānots uzstādīt 30 stacijas, jau sākta to izbūve un elektropieslēgumu izveide. Otrajā kārtā līdz 2018. gada vidum paredzēts uzstādīt vēl 40 uzlādes stacijas,  2019. un 2020. gadā – 80 uzlādes stacijas uz reģionālajiem ceļiem.

Viena stacija taps Bauskā, apstiprina novada domes priekšsēdētāja vietnieks V. Čačs, viņš informē: «Sākotnēji elektromobiļu ātrās uzlādes staciju bija plānots būvēt Rātslaukumā, bet secinājām, ka šis risinājums nav piemērots pie valsts nozīmes kultūras pieminekļa. Objekts tiks izvietots pie novada domes administrācijas ēkas. Zemes nomas līgums ar CSDD ir noformēts.»

Pie elektromobiļu uzlādes stacijas būs stāvvietas divām automašīnām. Tās aprīkos ar ceļa zīmēm, kas norādīs, ka stāvvietas paredzētas tikai elektromobiļiem to uzlādes laikā. Pie katras stacijas būs apgaismojums un videonovērošanas kameras.

«Uzlādei nepieciešamais laiks atkarīgs no vairākiem faktoriem – akumulatora ietilpības, vides un baterijas temperatūras, uzlādes līmeņa. 25 kilovatstundu baterijas uzlādei līdz 80%, izmantojot līdzstrāvu, nepieciešamas aptuveni 30 minūtes. Pēc 80% uzlādes ātrums samazinās un uzlāde līdz 100% var aizņemt pat trīsreiz vairāk laika,» skaidro CSDD.

FAKTI

Pērn uzskaitē Latvijā bija 295 elektrotransportlīdzekļi. 2017. gada 1. jūlijā fiksēti 366 ar elektrību darbināmi spēkrati:

autobusi – 2,

kravas auto – 12,

kvadracikli – 26,

mopēdi – 41,

motocikli – 5,

vieglie auto – 280.

Avots: www.e-transports.org.

Elektromobiļu īpašnieku priekšrocības Latvijā:
elektromobiļiem netiek piemērots transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis;

samazināta uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likme – 10 eiro mēnesī (iepriekš bija 42,69 eiro);

elektromobiļu pirmreizējā reģistrācija, kā arī reģistrācija, saņemot speciālas nozīmes numura zīmes, ir bezmaksas pakalpojums;

vizuāli atšķirīgu numurzīmju pirmais komplekts tiek piešķirts bez maksas;

elektromobiļiem, kas aprīkoti ar šīm numura zīmēm, atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām;

Liepājā, pašvaldības maksas stāvvietās, un Rīgā, «Rīgas satiksmes» apsaimniekotajās autostāvvietās, izņemot apakšzemes autostāvvietu K. Valdemāra ielā 5a, elektromobiļus var novietot bez maksas;

elektromobiļi ir atbrīvoti no iebraukšanas maksas Jūrmalas pilsētas administratīvajā teritorijā.

Avots: csdd.lv.

«Volkswagen E-UP» tehniskie dati:
akumulatora uzlāde pie parastās kontaktligzdas ilgst sešas līdz deviņas stundas;

elektromobiļu speciālās uzlādes stacijā to var izdarīt 30 minūtēs vai pusotrā stundā;

ar vienu uzlādi var mērot pat 160 km;

litija jonu akumulatora baterijas kapacitāte ir 18,7 kWh;

mašīna aprīkota ar patstāvīgo magnētu sinhrono elektromotoru, kas attīsta 60 kW jeb 82 zirgspēkus;

auto spēj sasniegt 100 km/h 12,4 sekundēs, tā maksimālais ātrums ir 130 km/h;

kombinētajā ciklā (pilsēta – šoseja) enerģijas patēriņš, pēc ražotāja datiem, ir 11,7 kWh uz 100 km.

spēkrata pašmasa ir 1214 kg, pilna masa – 1500 kg.

Avots: www.volkswagen.at.



BauskasDzive.lv ikona Komentāri

BauskasDzive.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.