Kā privātpersonai tikt pie sava elektroniskā paraksta un to izmantot?
Atbild Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes sabiedrisko attiecību speciālists Ģirts Pommers:
– Personai ir nepieciešama eID karte jeb personas apliecība ar elektroniskā paraksta iespēju, ko var izmantot gan dokumentu parakstīšanai, gan personas e-identitātes apliecināšanai digitālajā vidē.
Ar e-parakstu eID kartē privātpersona var apliecināt savu identitāti digitālajā vidē – dažādos portālos un pakalpojumu sniedzēju vietnēs. Tie, piemēram, ir portāls «Latvija.lv» vai interneta bankas. Tāpat ar e-parakstu var parakstīt dokumentus gan portālā «eParaksts.lv», gan izmantojot speciālu bezmaksas programmatūru «eParakstītājs». Ja eID kartē nebūs aktīvi e-paraksta sertifikāti, ar to nevar parakstīt dokumentus vai apliecināt savu e-identitāti virtuālajā vidē.
eID karti izsniedz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) teritoriālajā nodaļā vai pārstāvniecībā ārzemēs. Kopā ar eID karti izsniedz aploksni ar PIN kodiem, kas nepieciešami elektronisku dokumentu parakstīšanai. Lai lietotu karti, būs nepieciešams arī kartes lasītājs, kā arī bezmaksas programmatūra dokumentu elektroniskai parakstīšanai.
Dokumentiem, kas parakstīti ar e-parakstu, ir tāds pats juridiskais spēks kā dokumentiem, kas parakstīti papīra formātā.
Saņemot eID karti, personai ir bezmaksas neierobežotas parakstīšanās reizes. Lai parakstītu dokumentus vai apliecinātu e-identitāti digitālajā vidē, nepieciešams, pirmkārt, kartes lasītājs. Ja tas nav iebūvēts portatīvajā datorā, tad lasītājus eID kartei var iegādāties datorpreču veikalos un interneta veikalos. Otrkārt, nepieciešams lejupielādēt datorā bezmaksas programmatūru «eParakstītājs». Dokumentu parakstīšanai būs nepieciešams arī dators ar «Windows», «Mac OS» vai «Linux» operētājsistēmu un interneta pieslēgums. Treškārt, jābūt zināmiem PIN un PUK kodiem, ko izsniedz aploksnē kopā ar saņemto identifikācijas personas apliecību, kurā iestrādāta eID iespēja.
Elektronisko parakstu var lietot arī viedtālruņos, izmantojot mobilo lietotni «eParaksts mobile», kas nepieciešama darbam portālā «eParaksts.lv», kā arī e-identitātes apliecināšanai citās informācijas sistēmās.