Biedrība «Bauskas vecpilsēta» un pašvaldība pieprasa apvedceļu
Biedrība «Bauskas vecpilsēta» iniciatīvu portālā manabalss.lv izveidojusi iniciatīvu «Apvedceļu Bauskai», un apvedceļa nepieciešamību apstiprina arī Bauskas novada pašvaldība, laikrakstu informēja biedrības pārstāvji.
Vēstule valdībai un dažādām institūcijām
Parakstu vākšanas iniciatori akcentē, ka, sākoties dzelzceļa maģistrāles «Rail Baltica» izbūvei, satiksmes intensitāte pilsētā tikai augs. Izstrādājot tehniskos noteikumus, Bauskas novada pašvaldība tajos iekļāva prasību būvmateriālu transporta ceļa projektēšanai un izbūvei no valsts autoceļa P87 līdz valsts autoceļam V-1022, kā arī tilta pār Mēmeli izbūvi, kas vēlāk, jau būvējot Bauskas apvedceļu, organiski iekļautos kopējā projektā kā šī apvedceļa posms. Satiksmes ministrs jau diskusijā ar baušķeniekiem februārī šo piedāvājumu noraidījis, par ko iepriekš vēstījusi «Bauskas Dzīve».
Biedrība «Bauskas vecpilsēta» ir sagatavojusi vēstuli, kas nosūtīta Ministru prezidentam, Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijai, Satiksmes ministrijai (SM), Kultūras, Labklājības, Veselības, Aizsardzības un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijām, Latvijas Republikas Tiesībsargam, Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldei, Valsts vides dienestam, Zemgales plānošanas reģionam un arī Bauskas novada pašvaldībai. Vēstulē biedrība pieprasa pārskatīt valsts autoceļu attīstības prioritātes 2020. – 2040. gadam, nodrošinot baušķeniekiem vienlīdzīgas tiesības uz drošu, veselīgu un pievilcīgu dzīves vidi, iespēju saglabāt Bauskas vecpilsētu un pārtraukt vietējās ekonomikas attīstības bremzēšanu.
Kārtējā attālināšana laika mērogā
Plānots, ka drīz SM izskatīšanai Ministru kabinetā virzīs informatīvo ziņojumu «Par valsts autoceļu attīstību no 2020. līdz 2040. gadam», kas balstās uz SIA «Latvijas Valsts ceļi» izstrādāto un Autoceļu padomē atbalstīto Latvijas valsts autoceļu attīstības stratēģiju no 2020. līdz 2040. gadam. Saskaņā ar stratēģiju valsts galveno autoceļu pārbūvi plānots realizēt trīs posmos, un pirmais posms paredzēts no 2020. līdz 2030. gadam. Valsts galveno autoceļu pārbūves pirmā posma trešais attīstības virziens paredz Eiropas autoceļa E67 maršruta posma Latvijā jeb tā sauktā «Via Baltica» pārbūvi posmā «Autoceļš A7 Rīga–Bauska–Lietuvas robeža (Grenctāle)», iekļaujot Bauskas un Iecavas apvedceļu izbūvi aptuveni 60 kilometru garumā.
Kā vēstulē norāda biedrība, Bauskas iedzīvotājiem neizpratni un protestu rada Bauskas un Iecavas apvedceļa izbūves projekta kārtējā attālināšana laika mērogā. Plānošanas dokumentos to paredzēts izbūvēt pirmā posma trešajā attīstības virzienā kā pēdējo prioritāti, proti, rindas kārtībā tikai kā astoto, pat nenorādot, kādā stadijā ir dokumentācija un no kādiem līdzekļiem plānots to finansēt.
«Tas kārtējo reizi liek domāt, ka projekts netiks realizēts, jo detalizēti iztirzāts ir tikai pirmās prioritātes pirmais virziens,» uzskata biedrība.
Saglabāt vēsturisko centru
Biedrība īpašu uzsvaru vēstulē likusi uz Bauskas vecpilsētas kā valsts pilsētbūvniecības pieminekļa saglabāšanu. Automaģistrāle A7 tiešā veidā šķērso Bauskas pilsētas vēsturisko centru, no kā cieš virkne maģistrāles tuvumā esošo ēku ar augstu kultūrvēsturisko vērtību. Maģistrāle virzās tieši gar Bauskas vēsturisko Rātslaukumu, neskatoties uz vēsturiskā Rātslaukuma atjaunošanu.
«Transporta radīto trokšņu, vibrāciju un izmešu dēļ laukumu joprojām nevar pilnvērtīgi izmantot kā pilsētas centrālo atpūtas pasākumu un svētku rīkošanas vietu. Autotransporta plūsmas radīto trokšņu un izplūdes gāzu dēļ cilvēki nelabprāt izmanto laukumā izvietotās vasaras kafejnīcas, kas mazina arī vietējo uzņēmēju ienākumus,» vēstulē pauž biedrība.
Iniciatīvas autori uzskata, ka maģistrāle ir milzīgs apdraudējums arī iedzīvotāju drošībai. Tā sašķeļ pilsētu divās daļās, un iedzīvotājiem ik dienas ir jāšķērso noslogotais transporta ceļš. Ik dienas šis ceļš jāšķērso arī simtiem Bauskas bērnu, lai nokļūtu izglītības iestādēs.
Biedrība ir izveidojusi iniciatīvu «Apvedceļu Bauskai» manabalss.lv, kurā aicina iedzīvotājus parakstīties par Bauskas apvedceļa projekta realizāciju vienlaikus ar «Rail Baltica» attīstību Latvijas dienvidu posmā. Bauskas novada pašvaldība pievienojas biedrības aicinājumam.
***
«Bauskas Dzīve» jau vairākkārt veikusi pētījumus un rakstījusi par satiksmes intensitāti un drošību uz A7, pašlaik tiek gatavots kārtējais raksts, lai pievērstu uzmanību šai problēmai.