Ceturtdien, 15. decembrī, benzīntankos Latvijā degvielas cena uz dažām stundām saruka par padsmit centiem litrā.
Īpašo akciju pirmā izsludināja kompānija “Circle K”, kura pavēstīja, ka visās degvielas uzpildes stacijās ceturtdien no plkst.14 līdz 17 degvielai tiks samazināta cena par 0,15 eiro par litru. Uzņēmuma pārstāvji norādīja, ka akcija vienlaikus norisinās 2000 uzņēmuma grupas degvielas uzpildes stacijās visā Eiropā. Maksimālais uzpildāmais degvielas apjoms vienai automašīnai tika noteikts – 100 litri.
Šis paziņojums zibenīgi izraisīja degvielas cenu “karu”, jo arī citi degvielas tirgotāji steidza izziņot savas “īpašās cenas” – “Viada” piedāvāja 10 centu atlaidi katram degvielas litram, “Neste” – 15 centus litrā, bet kopā ar “Mans Rimi” karti kopējā atlaide bija 20 centi litrā, tikmēr ar “Neste” karti privātpersonām + “Mans Rimi” karti ieguvums bija 21,5 centi litrā. Par cenu atkusni vēstīja arī “Virši-A”.
“Bauskas Dzīve” novēroja, ka pie degvielas uzpildes stacijām Bauskā veidojās automašīnu rindas, īpaši apgrūtināta satiksme bija lielveikala “Rimi Bauska” laukumā, kā arī pamatīgs sastrēgums veidojās uz Mūsas tilta un Uzvaras ielā, jo kustību bremzēja autovadītāji, kuri sastājās rindā, lai iebrauktu Elejas ielas “Nestē”. Ne Valsts policija, ne pašvaldības likumsargi satiksmes organizēšanā te neiesaistījās. Daudzi autovadītāji pārkāpa noteikumus un satiksmes rotācijas aplī brauca pretējā virzienā.
Bauskas novada domē paskaidroja, ka pašvaldības policija nav tiesīga iesaistīties satiksmes regulēšanā, ja vien to nelūdz darīt Valsts policija. “Bauskas pilsētā bija atsevišķas situācijas, kurās pašvaldības policijas darbinieki devās pārbaudīt apstākļus, bet ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumi netika fiksēti,” norādīja Bauskas novada pašvaldības policija.
Valsts policijas sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste Gita Gžibovska akcentēja, ka Valsts policija ikdienā pilda arī citas funkcijas, nevis tikai regulē satiksmi, un katrā vietā, kur izveidojies sastrēgums, policijas ekipāžu novietot nevar.
“Situācijās, kad iedzīvotāji redz pārkāpumus vai ir nepieciešama policijas palīdzība, notikuma brīdī jāzvana pa tālruņa numuru 110,” aicināja VP pārstāve.
Baušķenieks Kaspars pastāstīja, ka pēc darba devies uz tuvāko “Nestes” degvielas uzpildes staciju Bauskā, taču tikt pie transportlīdzekļa “dzīvības sulas” nav izdevies. “Rindas bija ļoti garas, tāpēc pieņēmu lēmumu doties uz “Circle K”, jo laika vairs nebija daudz. Benzīntanka darbinieki kontrolēja plūsmu pie degvielas uzpildes stacijas, arī policists tur bija, tāpēc rindā sanāca gaidīt mazāk par minūti. Ielēju 20 litrus dīzeļdegvielas. Ticu, ka drīzumā šādas cenas parādīsies bez akcijas. Dīvaini liekas, ka degvielas cenas bez akcijas un akcijas laikā tirgotājiem ir ļoti līdzīgas. Nespekulēju, bet atgādina tirgus dalībnieku vienošanos,” teic Kaspars.
Iedzīvotāji sociālajos tīklos sprieda, ka degvielas cenu pēkšņā pazemināšanas akcija ir priekšvēstnesis cenu krituma tendencei. Tāpat tika lēsts, ka cenu samazinājuma iespējamais iemesls – no nākamā gada 1. janvāra varēs tirgot dīzeļdegvielu tikai ar biokomponentiem. Tas nozīmē, ka vairumtirgotājiem steidzami jāatbrīvojas no degvielas, kas neatbilst “zaļajiem” standartiem.
“Circle K” gan klāsta, ka akcijas cena neattiecas uz svārstībām biržā un nenorāda uz degvielas cenas izmaiņām.
“Ņemot vērā pašreizējās enerģijas izmaksu pieauguma periodu, ko veicinājusi nestabilitāte un bezprecedenta pieprasījums pasaules tirgos, Krievijas iebrukumu Ukrainā, kas ietekmē mājsaimniecības un uzņēmumus visā Eiropā, tostarp arī “Circle K”, vēlamies iepriecināt mūsu klientus, sniedzot iespēju trīs stundu akcijas laikā kaut nedaudz samazināt degvielas tēriņus,” pauda “Circle K” pārstāve Laura Kukaine.
Savukārt jautāta, kāpēc Lietuvā benzīnam un dīzelim bija lielāka atlaide nekā Latvijā, viņa skaidroja, ka degvielas cenas Eiropas “Circle K” degvielas uzpildes stacijās atšķiras, jo tās ietekmē vairāki ārējie faktori. “Cenas mainās atkarībā no konkurentu skaita nozarē, attāluma starp tiem, patērētāju uzvedības un citiem faktoriem,” viņa informēja.
laimiga degviela, laimiga gaze, laimiga elektriba, laimiga partika—-kur shita var nodzivoties
Manipulēšana ar cenām ir neatņemama , uz spekulāciju balstītās tā saucamās tirgus ekonomikas sastāvdaļa .
Atkal vecu dziesmu sāc dziedāt gluži ka kremļa nacisti!
Strauji tuvojamies laikiem , kad “‘ laimīgajās stundās ” veikalā izmetīs lētās desas – sakiet vēl , ka vēsture neatkārtojas .
atkal kads slimais blauj par kremli—nez kur tas bija minets?
Viss ir labi,bet ko jūs tirinās uz ceļiem rindās?/aplis neizbraucams kas jūs sajukuši?????
neviens gan valstī nemēdz sevi pieskaitīt muļķu pulciņam, redzot, ka tiek, prasti sakot, apjāts. Nav tā kā attīstītajās valstīs, kurās iedzīvotāji streiko, tiklīdz cenas aug ievērojami. Kādēļ privātuzņēmējiem necelt cenas, ja priekšzīmi rāda valsts kapitāla sabiedrības, kā viena no pirmajām- ļatvenergo ar saviem meitas uzņēmumiem, ekonomikas ministrijas un “regulatora” tieši atbalstītas, kad šī uzņēmuma pārdotā elektrība tiek “cenota” pēc purniem- tas “skaistāks” -tas maksās tik un tas tik. Tad jau arī BŪ Svētiņam ne tikai par 1m2 ūdens jārēkina 15 eiro, bet piedevām jāslēdz līgumi par dažādām cenām saviem “pakalpojumiem” uz dažādu laikaposmu, kā arī jāskatās, kāda diametra tā “truba” pienāk līdz patērētājam- puscollu, trīs cceturdaļcollu, vai collīgā un pēc “ievada diametra” arī noteikt ūdens un kanalizācijas “pakalpojuma” cenu. Tas tiem, kuri tomēr saprot, par ko runa.
pēc Latvenergo parauga arī BŪ un BS būtu jāsadala līdzīgās “meitu biedrībās”- vieni, kas iegūst ūdeni vai siltumu, otri, kas to pārvada, un vēl trešie, kas iekasē….
Latvijas budžets pārsvarā balstījās uz braukšanu ēšanu un dzeršanu, mežu izciršanu, naudas ” bankošanu”, elektrības biržošanu, tagad arī uz sildīšanos, mazgāšanos, atkritumu izvešanu, kanalizāciju. Tāpēc degviela nekad nebūs lēta. Degvielas cenas gadu desmitiem ir gandrīz identiskas visiem tirgotājiem, kas liecina par karteli.