Eiropa bez iekšdedzes auto: solis pretim klimatneitralitātei vai «slinkai autobūves nozarei»
Eiropas Savienība (ES) pamazām tuvojas tam, ka uz autoceļiem ar iekšdedzes dzinējiem darbināmos transportlīdzekļus nomainīs elektoautomobiļi. Eiropas Parlaments (EP) pagājušajā nedēļā nobalsoja par jaunu iekšdedzes automobiļu aizliegumu no 2035. gada.
Teksts – Uldis Ķezberis, Latvijas Radio ārzemju ziņu žurnālists, «EURANET PLUS»
Likuma atbalstītāji apgalvo, ka tas ir svarīgs priekšnoteikums, lai ES sasniegtu klimatneitralitāti, bet kritiķi uzskata, ka ne Eiropas autoražotāji, ne auto īpašnieki nav gatavi tik lielām pārmaiņām.
Klimatneitrāli – līdz 2050. gadam
Eiropas Savienība sev ir nospraudusi mērķi kļūt klimatneitrālai līdz 2050. gadam. Tāpēc liels uzsvars tiek likts uz to, lai veicinātu ar elektrību un citiem alternatīviem enerģijas avotiem darbināmu transportlīdzekļu ražošanu un izmantošanu Eiropā.
Politiķi vēlas, lai ap 2050. gadu Eiropā izmantotās automašīnas neradītu emisijas. Tā kā vidējais automašīnas mūžs ir 15 gadi, lai sasniegtu šo mērķi, jāsāk rīkoties jau 2035. gadā.
Eiropas Parlaments pagājušajā nedēļā ar pārliecinošu balsu vairākumu apstiprināja likumprojektu, kas paredz, ka no 2035. gada Eiropas Savienībā nevarēs pārdot jaunas vieglās automašīnas un vieglos kravas automobiļus, ko darbina ar benzīnu vai dīzeļdegvielu.
Eiropas Parlamenta Transporta komitejas vadītāja Karima Delli norādīja, ka jaunu oglekļa emisijas radošu automašīnu tirdzniecības aizliegums ir nepieciešams solis Eiropas Savienības ceļā uz ekoloģisko transformāciju.
«Atgādināšu, ka transports rada ceturto daļu no kaitīgajiem oglekļa izmešiem Eiropas Savienībā. Tātad izvēles nav. Šīm pārmaiņām ir jānotiek, un nozarei ir jāpilda sava loma un jānodrošina, ka līdz 2050. gadam mēs esam brīvi no oglekļa emisijām. Taču, lai tas notiktu, nozarei būs vajadzīga palīdzība. Mums būs jāsniedz atbalsts, ja vēlamies izveidot nulles emisiju autotransportu,» norādīja K. Delli.
Rūpniecības revolūcija
Likumprojekta autori uzsver, ka Eiropas autoražotājiem tiks dots skaidrs termiņš, līdz kuram pāriet uz nulles izmešu elektroautomobiļu ražošanu. Tas arī ļaušot piesaistīt investīcijas, lai spētu konkurēt ar Ķīnas un ASV autoražotājiem.
Eiropas Komisijas viceprezidents Franss Timmermanss sacīja, ka Eiropas Savienībai ir jābūt līderei pārmaiņu ieviešanā.
«Notiek rūpniecības revolūcija. Patīk mums tas vai nepatīk, bet mēs varam izvēlēties būt tās vadībā. Mēs varam izvēlēties īstenot to tā, lai tā būtu sociāli savietojama ar mūsu vērtībām, vai arī mēs varam ļaut to vadīt kādai citai pasaules daļai. Un tad vienīgais, ko mēs varēsim darīt, būs sekot,» sacīja Eiropas Komisijas viceprezidents.
F. Timmermanss arī norādīja, ka Eiropas Savienībai būs jāveic nopietnas investīcijas, lai Eiropas autoražotāji spētu radīt konkurētspējīgus produktus.
«Mēs nevēlamies atdot šo būtisko nozari ārzemniekiem. Tāpēc mums ir jāinvestē Eiropas autorūpniecības pārveidē, lai ražotu elektriskos transportlīdzekļus pārdošanai visā pasaulē. Turklāt mums ir jāpastiprina savi centieni izveidot elektrisko transportlīdzekļu uzlādes infrastruktūru visur,» sacīja F. Timmermanss.
Kritiķi: augs bezdarbs un dārdzība
Likumprojekta kritiķi apgalvo, ka ne Eiropas autoražotāji, ne auto īpašnieki nav gatavi tik lielām pārmaiņām, turklāt bez darba varot palikt simtiem tūkstoši cilvēku.
Parlamenta deputāts no Eiropas Tautas partijas frakcijas Radans Kanevs uzskata, ka iekšdedzes dzinēju pilnīgs aizliegums nesekmēs videi nekaitīgu automašīnu popularitātes pieaugumu.
«Gluži pretēji. Es ļoti baidos, ka administratīvs aizliegums novedīs pie «slinkas» un dārgas elektroauto nozares Eiropā. Man ir jāatgādina, ka mēs «neizgājām» no akmens laikmeta, jo mums beidzās akmeņi. Un mēs no tā «neizgājām» arī tāpēc, ka aizliedzām akmeņu izmantošanu rūpniecības nolūkā. Mūs vienmēr uz priekšu ir virzījušas tehnoloģijas, iniciatīva un konkurence. Es ticu, ka mēs dzīvosim klimatneitrālā un no iekšdedzes dzinējiem brīvā sabiedrībā bez nepieciešamības kurināt fosilo degvielu, lai nodrošinātu savu mobilitāti. Bet tam nevajadzētu notikt ar administratīvu aizliegumu palīdzību,» sacīja R. Kanevs.
Ražotāji neliek šķēršļus
Eiropas autoražotāji īpaši necentās likt šķēršļus EP likumprojektam, bet atsevišķi uzņēmumi jau pievērš lielāku uzmanību elektoautmobiļu izstrādei. Piemēram, Vācijas autorūpniecības milzis «Volkswa-
gen» 2021. gadā paziņoja, ka līdz 2035. gadam Eiropā pārtrauks ražot automašīnas, kuras darbina ar iekšdedzes motoriem. Uzņēmums cer, ka līdz 2030. gadam elektroautomašīnas veidos 70% no visiem Eiropā pārdotajiem jaunajiem «Volkswagen» spēkratiem. ◆
ĪSUMĀ
EP apstiprināja ieceri, ka no 2035. gada ES nevarēs pārdot jaunus iekšdedzes auto.
Atbalstītāji: tas nepieciešams ES ceļā uz ekoloģisko transformāciju.
Eiropas autoražotājiem būs skaidrs termiņš pārejai uz nulles izmešu elektroauto.
EK viceprezidents: ES būs jāinvestē, lai Eiropas autoražotāji būtu konkurētspējīgi.
Idejas kritiķi: ne Eiropas autoražotāji, ne auto īpašnieki tam nav gatavi.
EP deputāts: aizliegums novedīs pie «slinkas» un dārgas elektroauto nozares Eiropā.
Lai sasniegtu pilnīgu un neatgriezenisku klimatneitralitāti Eiropā , iesaku eiroidiotiem atgriezties akmens laikmetā , un spriežot pēc tagadējām un vēl gaidāmajām ekofašistu aktivitātēm , tur mēs arī nonāksim .
Sakiet vai pārējā tehnika ,kā piemēram,lidmašinas,visa kara tehnika ,tanki ,un tā tālāk arī pāries uz akumulātoriem.jā un raķetes arī.
būs vien jāpērk zirgs vai ēzelis???uz tiem arī vajadzēs nolikt tiesības 😆jo tālāk, paliek trakāk🤔
Tu traks , tie taču zālēdāji , un tāpat kā govis , atstāj aiz sevis metāna un ogļskābo sliedi !
tikai uz priekshu—latvija jau ir 100 ezeli