Saeimas deputāts Andris Kulbergs iesniedzis priekšlikumu samazināt transportlīdzekļu tehniskās apskates biežumu jaunām un mazlietotām automašīnām. Deputāta ieskatā, pēc pirmreizējās reģistrācijas jaunām automašīnām tehniskā apskate ir veicama pēc trīs gadiem, savukārt otrā un trešā attiecīgi ik pēc diviem gadiem, tādējādi Latvijā ieviešot 3+2+2+1 modeli, sekojot citu Eiropas valstu pieredzei.
Saskaņā ar esošo likumdošanu, Latvijā jauniem automobiļiem pirmreizējā tehniskā apskate ir jāveic ne vēlāk kā 24 mēnešus jeb divus gadus pēc automašīnas reģistrēšanas valstī. Saeimas deputāta A.Kulberga ierosinātie likuma grozījumi Ceļu satiksmes likuma 16.panta piektajā daļā paredz, ka Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētam vieglajam automobilim, piekabei ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem nosakāma tehniskās apskates periodika 3+2+2+1 gads.
“Šobrīd, iegādājoties jaunu transportlīdzekli, auto ražotāju oficiālie pārstāvji piedāvā spēkrata garantiju līdz pat septiņiem gadiem, tādējādi automašīnai regulāri tiek veiktas apkopes auto ražotāja oficiālā pārstāvja servisā un tiek kontrolēts spēkrata tehniskais stāvoklis. Prasība veikt pirmreizējo tehnisko apskati jau divus gadus pēc automašīnas reģistrēšanas ir novecojusi. Mainot esošo kārtību, būtiski tiktu atvieglota noslodze, kāda pastāv tehniskās apskates veikšanas punktos, vienlaikus atvieglojot arī autovadītāju ikdienu, lieki nepārbaudot labā tehniskā stāvoklī esošas automašīnas,” norāda A. Kulbergs.
Viņš skaidro, ka Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2014/45/ES par mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju periodiskajām tehniskajām apskatēm un par Direktīvas 2009/40/ELK atcelšanu 5.panta 1.punkta “a” apakšpunkts noteic, ka M1 un N1 kategorijas transportlīdzekļiem veic tehniskās apskates, ievērojot vismaz šādus intervālus: četrus gadus pēc transportlīdzekļa sākotnējās reģistrācijas un pēc tam – ik pēc diviem gadiem.
“Daudzās Eiropas valstīs ir noteikts, ka pirmo valsts tehnisko apskati veic pēc 3 vai 4 gadiem, un turpmākās tehniskās apskates veic ik pēc diviem gadiem, piemēram, Somijā, Zviedrijā, Šveicē, Francijā un citviet valsts pirmā tehniskā apskate tiek veikta pēc četriem gadiem. Latvijā tehniskās apskates biežums ir viens no bargākajiem visā Eiropā, neņemot vērā Eiropas Parlamenta ieteikumus šajā jomā. Tehniskās apskates biežuma maiņa neatsauksies uz kopējo drošību uz ceļu,” uzskata A. Kulbergs.
Viņš akcentē, ka auto industrijas tendences diktē to, ka jaunas automašīnas ir aizvien kvalitatīvākas un ražotas tā, lai iespējamie bojājumi pēc divu gadu lietošanas nebūtu satiksmei bīstami un neapdraudētu ne autovadītāju, ne citus uz ceļa esošos, līdz ar to rosinātā kārtība ar tehniskās apskates biežuma maiņu jauniem transportlīdzekļiem neatsauktos uz kopējo ceļu satiksmes drošību.
“Mūsdienās ražotāja garantija vairs nav viens vai divi gadi, bet gan industrijas standarts jau audzis līdz 5 un 7 gadiem, kas nozīmē, ka auto tiek uzturēts tehniskā kārtībā no ražotāja puses. Arī pēc septiņiem gadiem automašīnas ir salīdzinoši labā stāvoklī. Lai arī Latvijas ceļi vietām nav labā stāvoklī, tie neskādē jaunām, mūsdienīgām automašīnām tik krasi, lai tās tiktu bojātas jau pēc pāris gadu lietošanas. Šobrīd aktīvi tiek vecināts mūsu autoparks, jo pircēji apzinās, ka jaunu un mazlietotu automašīnu īpašniekiem priekšrocības tehniskās apskates veikšanas biežuma ziņā ir minimālas, tāpēc daudzi neredz iemeslu iegādāties svaigākus automobiļus,” esošo situāciju ataino A.Kulbergs.
Foto: CSDD
Ņemot vērā cik ” ilgtspējīgas ‘” ir jaunās automašīnas , tām tehapskati vajadzētu divrez gadā , bet tā , kārtējais mēģinājums lobēt jaunu auto tirgoņu intereses .