Svētdiena, 21. decembris
Toms, Tomass, Saulcerīte
weather-icon
+5° C, vējš 1.79 m/s, R vēja virziens
BauskasDzive.lv ikona

Latvijas aviācija pelnījusi cienīgu turpinājumu!

Latvijas aviācija 7. jūnijā svin 80. gadadienu. Edvarta Virzas uzrakstītajā «Pulka himnā» (to neviens nepaspēja komponēt līdz postītāja atnākšanai) ir šādas rindas: Tās dziesmas dziedātāji esam, Kas plūst no dienām nākamām.

Latvijas aviācija 7. jūnijā svin 80. gadadienu. Edvarta Virzas uzrakstītajā «Pulka himnā» (to neviens nepaspēja komponēt līdz postītāja atnākšanai) ir šādas rindas:
«Tās dziesmas dziedātāji esam,
Kas plūst no dienām nākamām,
Par latvju zvaigzni vēsti nesam
Mēs tagad zvaigznēm mūžīgām.»
1919. gada 7. jūnijā Latvijas nacionālās armijas aviācijas parku, ko vadīja virsleitnants Valeika, pārdēvēja par aviācijas divizionu. Tā pirmais komandieris bija virsleitnants Rudolfs Drillis.
1926. gadā divizions kļuva par aviācijas pulku, tā komandēšanu armijas vadība uzticēja pulkvedim (vēlāk ģenerālim) Jēzupam Baško. Viņu var uzskatīt par mūsu kara aviācijas izveidotāju. Aviācija progresēja gan lidmašīnu skaita ziņā, gan lidotāju sastāva papildināšanā un apmācīšanā. Ģenerāļa Baško vadībā Latvija iegādājās jaunas lidmašīnas no Anglijas, Itālijas, Čehoslovakijas. Pulka krusttēva pienākumus uzņēmās Rīgas biržas komiteja, dāvājot pulkam karogu ar devīzi «Visu par Latviju». Pulks šai devīzei uzticīgi kalpoja līdz tā izformēšanai 1940. gadā, kad Latviju okupēja Padomju Savienība.
Pēdējo pulka komandieri Rudolfu Kandi tauta atceras kā talantīgu lidotāju un vienu no redzamākajiem Latvijas aviācijas rūpniecības pamatlicējiem. Par nepakļaušanos vācu okupantiem viņu nošāva 1942. gada 28. maijā.
Pēdējie seši neatkarības gadi izcēlās ar krasu progresu aviācijas būvniecībā. Pulka speciālisti kopā ar VEFa un «Latvijas bērza» inženieriem apguva aviācijas 0,8 milimetri bieza finiera ražošanu, ko nespēja neviena cita pasaules valsts. To pirka Vācija, Francija un citas zemes. Latvija ieguva valūtu un zeltu, ar ko varēja pirkt labākās kara lidmašīnas «Hawker Hind». Latvijai tādas bija trīs un tās maksāja tikpat, cik vērta viena modernākā zemūdene.
Konstruktors Kārlis Irbītis VEFā uzbūvēja 15 jaunu lidmašīnu tipus, kaujas iznīcinātājus ieskaitot. Vēlāk emigrācijā viņš savu talantu attīstīja, piedaloties vertikālās pacelšanās lidmašīnu konstruēšanā Kanādā kopā ar latviešu izcelsmes konstruktoru Akermani.
Latviešu nacionālās armijas virsnieka dēls Andris Zalmanis pēckara gados tālajā Indiānas štatā ASV studēja aviācijas inženiera zinības. Sekoja 28 dienesta gadi, darbs ASV štābā, Anglijā, Vācijā. Nepagāja garām arī Vjetnamas karš. Pēdējie četri gadi, jau pulkvežleitnanta pakāpē, saistīti ar ASV Civilās aviācijas administrāciju. Iegūtā pieredze tagad lieti noder Latvijā, veidojot un vadot Civilās aviācijas administrāciju. Pašreiz Latvijas civilajās aviolīnijās strādā ap 30 latviešu lidotāju, kuri atgriezušies dzimtenē no dažādām ārvalstīm.

BauskasDzive.lv ikona Komentāri

BauskasDzive.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.