Var gadīties, ka šoruden vajadzēs slēgt vai ierobežot atsevišķus autobusu maršrutus.
Var gadīties, ka šoruden vajadzēs slēgt vai ierobežot atsevišķus autobusu maršrutus. Jaunā valdība nolēmusi samazināt valsts budžeta dotācijas pasažieru pārvadājumiem. Tiek prognozēts, ka šī gada otrajā pusgadā samazinājums varētu sasniegt 45 procentus. Paredzēto 8,5 miljonu latu vietā pārvadātājiem ir izredzes saņemt tikai 6,5 miljonus latu.
Bauskas rajonā pasažieru pārvadājumus veic viens uzņēmums – SIA «AIPS». Divu gadu laikā notikušas nozīmīgas pārmaiņas autobusu parka atjaunošanā. SIA «AIPS» noslēdzis ilgtermiņa sadarbības līgumus ar Polijas rūpnīcu «Autosan». Piesaistot kredītlīdzekļus vai izmantojot līzinga noteikumus, iegādāts 15 jaunu autobusu (pasažieru pārvadājumus pavisam veic 45 autobusi). Uzņēmuma kredītsaistības sedz vairāk nekā 50 procentu no saņemto dotāciju apmēra. Ja pasažieru pārvadājumu dotācijas šogad tiks samazinā- tas par 45 procentiem, tad SIA «AIPS» attīstība apstāsies – vairs nevarēs turpināt autobusu parka atjaunošanu, nāksies slēgt vairākus maršrutus un samazināt uzņēmumā strādājošo skaitu.
Latvijas pasažieru pārvadājumu asociācija paudusi noraidošu attieksmi pret valdības jauno iniciatīvu. Tās pārstāvji atgādina, ka 1996. gadā regulārie pasažieru pārvadājumi valstī sasniedza kritisko robežu. To apjoms, salīdzinot ar 1990. gadu, bija samazinājies par 30 procentiem. Lejupslīdi apturēja 1996. gada 10. septembrī pieņemtie Ministru kabineta noteikumi «Kārtība, kādā dotējami pasažieru regulārie pārvadājumi ar autobusiem lauku apvidū» un Saeimas izdarītie grozījumi likumā «Par akcīzes nodokli». Tieši valsts dotācijas pārvadātājiem palīdzēja sākt autobusu parku atjaunošanu, atjaunot savulaik slēgtos maršrutus un ierīkot jaunus.
Dotāciju samazināšana, kā prognozē speciālisti, var pārtraukt autobusu parka atjaunošanu visā valstī un radīt atsevišķu uzņēmumu bankrotu. Latvijā pasažieru pārvadājumi tiek veikti ar 1590 autobusiem. Šī gada sākumā veiktie pētījumi rāda, ka 740 autobusu ir vecāki par 11 gadiem, 656 – vecāki par 9 gadiem, 36 – vecāki par 4 gadiem. Tikai 156 autobusi ir jaunāki par 3 gadiem.
Valsts budžeta līdzekļi, protams, ir jātaupa, taču dīvains šķiet ekonomēšanas veids un principi. Kālab jācieš godīgiem uzņēmējiem – nodokļu maksātājiem un mazturīgo iedzīvotāju grupām?