Sestdiena, 20. decembris
Arta, Minjona
weather-icon
+3° C, vējš 0.89 m/s, R-DR vēja virziens
BauskasDzive.lv ikona

Akcīzes nodokļa celšana vājinātu konkurētspēju

Zemkopības ministrs Kaspars Gerhards (VL-TB/LNNK) pauda, ka akcīzes nodokļa celšana dīzeļdegvielai negatīvi ietekmētu lauksaimniecības nozari, tostarp palielinātu finansiālo slogu lauksaimniecības nozarē strādājošajiem, kā arī negatīvi ietekmētu Latvijas lauksaimnieku konkurētspēju.

Zemkopības ministrijā (ZM) aģentūrai LETA norādīja, ka, paaugstinot akcīzes nodokli dīzeļdegvielai, palielināsies arī samazinātā akcīzes nodokļa likme iezīmētai (marķētai) dīzeļdegvielai, kuru izmanto lauksaimniecības produkcijas ražošanai. Tas veidos finansiālā slo-ga pieaugumu. Lauksaimnieciskā darbībā nozīmīgu izmaksu daļu veido dīzeļdegvielas iegāde, kas nepieciešama izmantojamās zemes apstrādei, augkopības un lopkopības produkcijas ražošanai.

«Akcīzes nodokļa palielināšana, neveidojot atsevišķus nosacījumus lauksaimniecības nozarē strādājošajiem, mazinās nozares konkurētspēju. Turklāt, ņemot vērā to, ka Latvijai līdz šim un vēl joprojām ir noteikti vieni no viszemākajiem platībmaksājumu līmeņiem Eiropas Savienībā (ES), akcīzes nodokļa celšana dīzeļdegvielai vēl vairāk mazinātu mūsu lauksaimnieku konkurētspēju ES tirgū,» uzsvēra zemkopības ministrs.

K. Gerhards minēja, ka lauksaimniekiem noteiktie atvieglojumi jeb atlaides dīzeļdegvielas iegādei ir būtisks valsts atbalsta mehānisms – tā ir daļa no priekšrocībām, kas veicina uzņēmējdarbību visdažādākajās lauksaimniecības nozarēs, kā arī uztur dzīvību Latvijas reģionos. «Akcīzes palielinājums kopumā negatīvi ietekmēs iedzīvotājus reģionos, kuriem jau tagad jāmēro diezgan tāls ceļš gan uz darbu, gan dodoties pie ārsta, gan arī vedot bērnus uz skolu utt. Šāds risinājums ceļu infrastruktūras atjaunošanas veicināšanai uzliks papildu finansiālo slogu iedzīvotājiem reģionos, kas savukārt radītu nevēlamu pamudinājumu pārcelties uz attīstības centriem un pilsētām,» teica ministrs.

Tāpat K. Gerhards pauda, ka Latvijā jāīsteno iedzīvotāju interešu un vajadzību aizstāvība,  sekmējot iedzīvotāju darba un dzīves iespējas reģionos. Ministra ieskatā nedrīkst radīt apstākļus, kas negatīvi ietekmētu dzīves un darba iespējas reģionos, it sevišķi lauksaimniecības nozarē.

Jau ziņots, ka satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) iepriekš medijiem norādīja, ka autoceļu finansēšanai varētu celt akcīzes nodokli dīzeļdegvielai. «Neskrienot laikam pa priekšu, es domāju, ka viens no finansējuma avotiem varētu būt akcīzes nodokļa palielinājums dīzeļdegvielai. Tā kā mēs ejam uz videi draudzīgāku transportu Latvijā, tas būtu, no vienas puses, sāpīgs risinājums, bet, no otras puses, tas dotu iespēju papildus finansēt ceļus,» paudis satiksmes ministrs, piebilstot, ka jautājums vēl tiks apspriests kopā ar iecerēto nodokļu sistēmas reformu.

Akcīzes nodoklis dīzeļdegvielai par 1000 litriem Latvijā no 2018. gada 1. janvāra ir 372 eiro, bet no 2020. gada to plānots palielināt līdz 414 eiro, liecina Valsts ieņēmumu dienesta informācija.

Atbilstoši likumam par akcīzes nodokli iezīmētai (marķētai) dīzeļdegvielai, kuru izmanto lauksaimniecības produkcijas ražošanai, izpildot noteiktas prasības, akcīzes nodokli par 1000 litriem aprēķina 15% apmērā no akcīzes nodokļa standartlikmes dīzeļdegvielai.

BauskasDzive.lv ikona Komentāri

BauskasDzive.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.