Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir saņēmis iesniegumus un sniedzis konsultācijas par komersantu «Helvetia Direct Marketing» un «Natural Pharmaceuticals» pēdējā laikā īstenoto praksi – zvanot un piedāvājot preces, kā arī sūtot pastā un e-pastā vēstules, pārsvarā piedāvājot piegādāt uztura bagātinātājus par brīvu ar speciāliem, izdevīgiem noteikumiem.
Daudzos gadījumos patērētāji neapzinās, ka, piekrītot saņemt kādu preci bez maksas, patiesībā tiek noslēgts ilgtermiņa līgums par regulārām preču piegādēm un samaksas pieprasījumu par atsūtīto.
Abiem komersantiem konstatētas aizdomīgas un potenciāli patērētājiem kaitējošas komercprakses pazīmes, piemēram, «Natural Pharmaceuticals» apgalvojumi par to, ka tā ir valsts mēroga akcija, kas var radīt iespaidu, ka D vitamīna produkta nodrošināšanas kampaņu atbalsta valsts vai tā tiek organizēta valstiskā pasākumā, tādējādi radot nepamatotu uzticēšanos. Maldinājums par bezmaksas D vitamīna piegādi: ja kaut kas tiek piedāvāts bez maksas, tas nozīmē, ka nedrīkst pieprasīt arī piegādes izmaksas. Šajā gadījumā patērētājiem tiek pieprasīti 2,49 eiro par pasta sūtījumiem. Savukārt norādes par bezmaksas piegādi vienam gadam patērētāji uztver vai varētu uztvert kā apsolījumu D vitamīnu piegādāt bez maksas gada garumā. Ja tas tā nav, norādes uz bezmaksas piegādi tiek izmantotas negodīgi un maldinoši. Spriežot pēc patērētāju paustās informācijas, patērētājs telefoniski, pa pastu vai citu komunikācijas līdzekli, piekrītot uztura bagātinātāju piegādei, noslēdz ilgtermiņa distances līgumu, uzņemoties saistības ilgākā laika posmā, kas nozīmē, ka regulāri tiek sūtīta šī prece un rēķini par to. Līdz šim saņemtā informācija liecina, ka patērētāji saņem diezgan lielus rēķinus, pat līdz 100 eiro, skaitot visas piegādes kopā.
Savukārt «Helvetia Direct Marketing» darbība ir vērsta uz to, ka tiek veikti zvani patērētājiem (telefona numuru ģenerē dators) un piedāvāts saņemt pasta sūtījumā bezmaksas produktus (vitamīnus), vienlaikus patērētājam sedzot pasta izdevumus 4,99 eiro. Turklāt tiek informēts, ka, piekrītot bezmaksas produktu saņemšanai, turpmāk regulāri tiks piegādāti maksas sūtījumi, bet, ja patērētājs nevēlēsies saņemt šos maksas sūtījumus, viņam ir jāinformē komersants un jāatsakās no šī abonēšanas līguma, pretējā gadījumā produkts tiks sūtīts katru mēnesi un pieprasīta maksa. Nereti patērētāji šādiem preču pasūtījumiem tiek piesaistīti, piedāvājot piedalīties aptaujās. Jau iepriekš, veicot uzraudzības pasākumus, PTAC ir aicinājis «Helvetia Direct Marketing» nodrošināt tādu komercpraksi, kurā komersants respektē patērētāja gribu un neuzspiež preces, kuras patērētājam nav vajadzīgas.
Ja patērētajiem ir neskaidrības vai jautājumi par minēto uzņēmumu vai līdzīgiem piedāvājumiem, var vērsties PTAC pa tālruni 65452554 vai e-pastu: pasts@ptac.gov.lv.