Izlasīju rakstu «Kam domāta skola?» un, godīgi sakot, arī sāku domāt par šo tēmu.
Izlasīju rakstu «Kam domāta skola?» un, godīgi sakot, arī sāku domāt par šo tēmu. Galvenais jautājums, kas mani uztrauc, ir: vai skola ir domāta, lai kļūtu par «burta vergu», vai arī, lai iemācītos patstāvīgi spriest un pilnveidotu sevi visos iespējamos virzienos? Uzskatu, ka Bauskas 1. vidusskolā ir ļoti labvēlīga vide, lai katrs skolēns kļūtu par personību nevis pūļa sastāvdaļu.
Kas attiecas uz skolas tehnisko aprīkojumu, man jāpiekrīt, jo arī es esmu saskārusies ar tādu problēmu kā materiālu kopēšana un izdrukāšana. Bet, atvainojiet, ko gan Jūs varat pārmest skolai, kurai ir ierobežoti līdzekļi? Vai tiešām Jūs uzskatāt, ka skolai viss aprīkojums nāk par velti?!
Jūs ļoti nokritizējāt 3. stāva gaiteņa remontu. Bet aizejiet uz skolu un pajautājiet jebkuram skolēnam, vai viņam labāk patika neizremontētais gaitenis. Ticiet man, atbilde būs kategorisks «nē». Mani šokēja teikums «…piekaramos griestus rotāšot pat «auseklīši»…» Tad man rodas jautājums – vai tiešām šie «auseklīši» kādam tik ļoti traucē? Kur gan paliek latvieša lepnums, kas citkārt tik cītīgi daudzināts? Varbūt vispār vairs nerunāsim latviešu valodā, ja reiz viss latviskais ir tik slikts un traucējošs…
Tāpat mani ļoti pārsteidza Jūsu paustais viedoklis par mūsu skolas pedagogiem. Dīvaini, bet viena no pārslogotajām angļu valodas skolotājām mums reiz stundā stāstīja par to, cik brīnišķīga sajūta ir strādāt par skolotāju, un ka, neskatoties uz lielo slodzi, darbs tomēr ir interesants un patīkams. To pašu mums teica arī viena no pensionētajām skolotājām. Turklāt es sevi pieskaitu pie vecāko klašu skolēniem, tomēr ne reizi nav nācies dzirdēt, ka kāds referāts tiek pieprasīts datorrakstā.
Es uzskatu, ka katra skolēna ikdienas skolas dzīvi vislielākajā mērā ietekmē viņa paša attieksme. Tas, cik aktīvs ir skolēns, nosaka, cik dziļas un vispusīgas būs viņa zināšanas.
Jūs ieteicāt skolas saimei izvērtēt visus Jūsu uzskaitītos jautājumus lietišķi. Bet es vēlētos pajautāt: vai Jūs paši maz esat iedziļinājušies šajos jautājumos? Vai jūsuprāt būtu taisnīgi pārmest skolai, ka tai nav līdzekļu? Vai būtu taisnīgi kritizēt skolu, kas Jūsu pašu bērnus sagatavo turpmākajai dzīvei?
Man tiešām žēl, ka avīze zaudējusi savu objektivitāti un paudusi tikai virspusēju viedokli. Protams, tas ir vieglākais ceļš, bet vai pareizākais?
Bauskas 1. vidusskolas Mazais ministru kabinets sēdē apsprieda publicēto rakstu, un katrs pauda savu viedokli:
JURIS ĶEMERS: «Mēs kopā ar Riču organizējām gan 3. stāva remonta sagatavošanas darbu, gan remonta procesu. Varu noteikti sacīt, ka pārsvarā darbi notika pēc stundām. Šajā laikā gaitenī uzturējās tikai tie skolēni, kuri strādāja. Vienu dienu gan vidējo klašu skolēni sāka tīrīt sienu laikā, kad mums bija ķīmijas stunda. Taču ne es, ne mani klasesbiedri darbu gaitenī neizjutām kā traucējumu. Arī sūdzības no alerģiskajiem bērniem neesam dzirdējuši ne mēs – organizētāji, ne skolas medmāsa. Bet prieks par paveikto gan ir visiem. Arī ekonomiski tas ir izdevīgāk – lētāk.»
ANDIS TĪRUMS: «Kas attiecas uz to, ka materiālu izdrukāšanai datorrakstā līdzi jāņem savs papīrs, nav nekas tāds, kas varētu pārsniegt skolēna iespējas, jo, pirmkārt, tā ir paša skolēna brīva izvēle, kādā rakstā iesniegt darbu, un, otrkārt, neloģiski liktos, ja skolēns izlemj savu darbu rakstīt ar roku, un skola viņam izsniedz papīru, uz kā rakstīt savu referātu.
Bauskas 1. vidusskolā, uz tualeti dodoties, savs papīrs nav jāņem līdzi, jo par to rūpējas dežūrklase savas dežūras laikā un Labklājības ministrija, kas diez vai ir raksturīgi citās rajona skolās.»
ELĪNA BEDANOVA: «Es vēlētos sniegt informāciju par mācību problēmām mūsu skolā, līdz ar to ceru, neradīsies pārpratumi šajā jautājumā. Mūsu skolā skolotājiem patiešām ir liela slodze, bet angļu valodas skolotāji tomēr nav pārslogotākie skolā. Avīzē tika minēts arī fakts, ka īpaši pamatskolas vidusposma klasēs biežāk pirmo sāk mācīt krievu valodu. Te jāmin, ka pirmo svešvalodu skolēni sāk apgūt jau 3. klasē. Tā, piemēram, šogad trešajās klasēs ir iespēja apgūt gan vācu, gan angļu valodu. Ceturtajās klasēs A, C, D klases apgūst angļu valodu, un B klase mācās gan vācu, gan krievu valodu. Piektajās klasēs ir iespēja mācīties gan angļu, gan vācu, gan arī krievu valodu. Sestajā klasē parādās arī otra svešvaloda. Skolēni apgūst vai nu angļu – krievu, vai vācu – krievu valodas. Kopumā no 999 skolēniem, kas apgūst svešvalodas, 586 apgūst angļu valodu, 477 – vācu valodu, 505 – krievu valodu (ierēķināti arī skolēni, kas apgūst abas valodas). Runājot par pensionētajiem skolotājiem, mūsu skolā no 86 tādi ir 16 (aptuveni 20%). Pie tam visi šie skolotāji ir lieliski speciālisti savās jomās. Piemēram, filozofiju mūsu skolā pasniedz viens no labākajiem filozofijas pasniedzējiem, var pat teikt, Eiropas mēroga speciālists, profesors Augusts Milts, kas arī, starp citu, ir pensionēts. Manuprāt, tā nav izlīdzēšanās, jo tādus speciālistus savā jomā diez vai skola varētu vēl atrast mūsu rajonā.»
ZANE BUTULE: «Domājot par rakstā teikto, ka dejai nevis kāda cita priekšmeta apguvei Bauskas 1. vidusskolā atvēlēta lielāka daļa nekā nāktos, tiešām nākas apšaubīt mūsu mazās Bauskas žurnālistu darba kvalitāti, jo es uzskatu, ka gudram, profesionālam žurnālistam būtu jābalstās uz patiesiem faktiem nevis principa «viena tante teica…»
Dejošana mūsu skolā, starp citu, nav obligāta, un katra mazā dejotāja vecāki ir rakstījuši speciālu iesniegumu, lai viņu bērns varētu sev dienās nodrošināt labu stāju un iznesību, kādas trūkst lielākajai daļai tautiešu jaunās paaudzes.
Kāda direktores atestēšana? Vai Jūs, cilvēki, esat īsti normāli un nopietni, vai arī dzenat jokus?!
Runājot par auseklīšiem, tā ir lieta, kurai vajadzētu būt svētai ikvienam latvietim, un es domāju, ka Bauskas 1. vidusskola ar to vien jau ir īpaša, ka tā ir īstu latviešu skola. Visi jau mēs lepojamies ar savu folkloru, bet tad ir jautājums, kurai tautai nav folkloras? Mums tā ir, un mēs to izceļam.
Tāpēc palūgsim Jums nesist mūsu skolēniem un skolotājiem ar savām smilšainajām lāpstām pa mūsu vājajiem pirkstiem, kuri kaut ko cenšas darīt skolas un sevis labā.»
HELMUTS RUBENIS: «Sakarā ar izteikumu, citēju: «Bet tur, līdzās «muzeja eksponātiem» ir tikai daži datori, kuros ir mūsdienīgas programmas», varu atbildēt, ka, neskatoties uz aprīkotības atšķirībām, datoru savietojamība ir vairāk nekā pietiekama, lai uz jebkura no kabinetā esošajiem 13 datoriem darbs tiktu veikts pilnvērtīgi, atbilstoši mūsdienu prasībām.»
Acīmredzot Jūsu rīcībā ir neprecīza informācija par mūsu skolu, tāpēc ceram, ka mūsu sniegtās ziņas ļaus Jums gūt pareizu priekšstatu par mūsu skolu. Bauskas 1. vidusskola ir tā skola, kurā skolēni paši ir saimnieki, un pieeja mācībām un ārpusstundu darbam ir tiešām mūsdienīga. Jā, mēs esam saimnieki savā skolā, un no mums, protams, arī tiek prasīta zināma atbildība. Skola mūs sagatavo turpmākajai dzīvei, tā māca pārvarēt grūtības un tā mūs sagatavo konkurencei darba tirgū. Šajā skolā uzskata, ka ikviens skolēns ir talantīgs un neatkārtojams. Es gribu pateikties mūsu kolosālajiem skolotājiem, kuri mūs māca ar patiesu atdevi nevis pienākuma pēc.
Mūsu skolas saime cer, ka nākošreiz, kad kāds gribēs mest akmeņus mūsu dārziņā, viņš personīgi apciemos mūsu skolu un iepazīsies ar reālo situāciju.
Ja «Bauskas Dzīves» redakcijai vēl joprojām šķiet, ka tas, pēc kā tiecas Bauskas 1. vidusskolas skolēnu pašpārvalde un skolas saime, ir peļams, pasakiet, lūdzu, kādus ideālus piedāvājat Jūs.