Piektdiena, 19. decembris
Lelde, Sarmis
weather-icon
+2° C, vējš 2.24 m/s, R-DR vēja virziens
BauskasDzive.lv ikona

Interesanti fakti par taksometriem

Jau vairāk nekā 300 gadus mūsu ikdiena nav iedomājama bez taksometriem. Pirmsākumos tam kalpoja zirgu vilkts pajūgs, tagad tos aizstājuši motorizētie transporta līdzekļi, taču dažās valstīs jau testē automašīnas, kas brauc bez vadītāja.

Londonas taksometru – kebu – pirmsākumi meklējami 1639. gadā, kad Kučieru korporācija sāka izsniegt atļaujas pārva-
dājumiem. Tiesa gan, jau 1605. gadā ir dokumentēts pirmais nomas līgums pasažieru pārvadāšanai.

Sākumā Londonā kursēja četrriteņu ekipāžas («hackney»), bet 1840. – 1850. gados parādījās divriteņu atvērtais pajūga kabriolets jeb kebs.

Pēc zirgu transporta norieta Londonā parādījās «Bersey» elektriskie taksometri, kas spēja attīstīt 15 km/h lielu ātrumu.

1896. gadā Francijas automobiļu klubam radās ideja, ka fiakram (tā iesauca pirmos taksometrus) zirga vietā derētu benzīna motors. Blakus kučierim atradās stūres statnis un vadības sviras. Taksometru vadītāji tolaik tērpās garos ādas mēteļos un cepurē ar nagu.

1905. gadā tika izgudrots attāluma skaitītājs – taksometrs. No tā laika šo transporta veidu sauc par taksometru.

Pirmos speciāli taksometru pārvadājumiem domātos spēkratus būvēja kompānija «Renault». Auto tika krāsoti sarkani un zaļi, lai būtu vieglāk pamanāmi satiksmē.

ASV taksometrs numur viens popularitātes ziņā ir «Checker». Kompānijas «Checker Motors» dibinātājs Moriss Markins 1922. gadā 19 gadu vecumā ASV ieradās no Smoļenskas. Pārpērkot vairākus auto uzņēmumus, viņam izdevās dibināt leģendāru taksometru fabriku.

Tagad Ņujorkas ielās pārvietojas aptuveni 13 300 taksometru.

82% no Ņujorkas taksometru vadītājiem ir dzimuši ārvalstīs, lielākoties Indijā un Pakistānā.

Krievijā līdz 1926. gadam taksometri bija pieejami tikai Maskavā un Ļeņingradā (Sankt­pēterburgā).

Vislētākais taksometrs (2010. gada dati) ir Indijā, Baltkrievijā (Minskā – 0,22 eiro/km), Ķīnā un Krievijā.

Grieķijā Atēnu ielās noķert taksometru nav nemaz tik viegli – vadītāji bieži vien neapstājas. Drošākais veids, kā noķert taksi, ir skaļi izkliegt nepieciešamo galamērķi. Ja vadītājs dodas tajā virzienā, jums ir paveicies.

2008. gadā aptaujā tika noskaidrots, ka vissliktākā taksometru servisa kvalitāte un pieejamība ir Malaizijā.

Vairākās valstīs, tostarp Dienvidkorejā un Japānā, tiek izstrādātas vieglās automašīnas, kas pašas atrod ceļu līdz pasažierim bez cilvēka iejaukšanās. Pašlaik gan tās ir izstrādātas tikai testa režīmam, un pie stūres noteikti jābūt cilvēkam, kurš kontrolē situāciju.

BauskasDzive.lv ikona Komentāri

BauskasDzive.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.