Piektdiena, 19. decembris
Kristaps, Kristofers, Krists, Klinta, Kristers
weather-icon
+2° C, vējš 1.34 m/s, R-ZR vēja virziens
BauskasDzive.lv ikona

Izvairās no sastrēgumu nedēļas

Pētniecība rosina skolēnu iniciatīvu.

Pētniecība rosina skolēnu iniciatīvu
“Man vairojas gudrība, jo uzzinu daudz jauna,” tāds ir Misas vidusskolas 5. klases audzēkņa Rinalda Demidova viedoklis par iesaistīšanos projektos un pētījumos.
Atrod elastīgu pieeju
Izglītības iestādes vadība un skolotāji ir diezgan ilgi meklējuši variantus, lai tradicionālajai projektu nedēļai rastu elastīgāku pieeju.
Argumenti ir bijuši pamatoti, atzīst direktores vietniece mācību darbā Anna Balgalve: “Kad projektu izstrādi visām klasēm rīkojām vienlaikus, skolas bibliotēka tika pārslogota, bet pieeja datoriem – apgrūtināta. Projektu nedēļā mācību stundas nenotiek, bērni nododas tikai patstāvīgu pētījumu izstrādei, bet visi nav līdzvērtīgi nodarbināti. Ievērojām, ka daudzi bija iemanījušies sevi neapgrūtināt, jo centīgākie un aizrautīgākie līdzaudži uzdevumu tik un tā paveica, un katra klase projektu prezentēja. Nu esam atraduši veidu, kā izvairīties no negācijām, vienādi noslogojot visus skolēnus, neradot sastrēgumus bibliotēkā un datorklasē. Mācību otrā semestra trīs mēneši visās klasēs tiek veltīti pētniecības darbam, ko skolēni sistemātiski un bez steigas veic ārpus stundām. Prezentācijas paredzētas aprīlī katrai klasei atsevišķi.”
Praktiska ievirze
Tāpat kā iepriekš, visai skolai ir izraudzīts vienojošs temats. Šogad tas ir veltīts valsts neatkarības 90. gadskārtai. Ar devīzi “Tu esi Latvija” katra klase apņēmusies veikt konkrētu uzdevumu, kam ir praktiska, izglītojoša un lokālpatriotiska ievirze. Savu ģimeņu portretu galeriju sākuši veidot 1. – 4. klašu bērni. Fotogrāfijās un zīmējumos viņi stāstīs par vecāku un tuvinieku profesijām, aizraušanos. No iesniegtajiem darbiem katra klase veidos atsevišķu grāmatiņu. Pētījumu “Nozīmīgi cilvēki mūsu skolā” veic 7. klase, vācot materiālus par bijušajiem un pašreizējiem darbiniekiem.
Toties 9. klases jauniešu izraudzītais temats ir “Mans cilvēks”. Klases audzinātāja un projekta konsultante Zenta Gasjūne teic, ka skolēni raksta esejas par cilvēkiem, kas viņu dzīvē ir īpaši svarīgi. Pieteikumu anketās minēts novadnieks Ilmārs Kamaldiņš, ilggadējais Misas vidusskolas pedagogs un pašreizējais saimniecības vadītājs Egons Nērings. Vairāki skolēni raksta par saviem vecvecākiem. Anna Balgalve min devītklasnieci Māru Vaļecku. Meitene ir uzrakstījusi ļoti labu pētījumu par savu vectēvu Ēvaldu Elneru. Šīs nedēļas sākumā Māras darbs tika iesniegts Bauskas rajona skolēnu pētniecisko darbu konkursam.
Dāvina himnu
Direktores vietniece ir arī 5. klases projekta “Misas vidusskolas karoga, himnas un skolas akmens vēsture” konsultante. Klasē ir izveidotas trīs darba grupas un izraudzīti to vadītāji. Rinalds Demidovs un Valērija Sadovina pēta skolas himnas vēsturi. Šīs nedēļas sākumā trīs klasēs Rinalds izplatīja paša izstrādātas anketas un gaida atsauksmes par himnu, bet Valērija ir intervējusi tās autoru. Meitene dalās pieredzē: “Himnu pērn uzrakstīja absolvents Lauris Beinārs. Tā bija viņa dāvana skolai. Intervija man izdevās labi, jo Lauri pazīstu. Mēs dzīvojam vienā mājā. Viņa sacīto pierakstīju. Materiālu iesniegšu skolotājai Annai Balgalvei. Pēc tam kopīgi lemsim, kā darboties tālāk.”
Tikpat aizrautīga ir skolas akmens pētniece Agate Klieka. Liels prieks meitenei ir par to, ka viņas vectētiņš Jānis Klieka ir piedalījies gan Misas vidusskolas celtniecībā, gan akmens vešanā un novietošanā. Savukārt Mendija Nungure darbojas skolas karoga vēstures izpētes grupā un ir uzzinājusi interesantus faktus. Izglītības iestādes direktore Rūta Kārkliņa piemetina: “Man šķiet, ka 7. klases audzēkņu projekts būs labs pamudinājums visiem iemācīties skolas himnas vārdus. Melodija, kas vairākkārt ir izpildīta svinīgos sarīkojumos, visiem ļoti patīk, taču vārdus zina nedaudzi. Mūzikas un teksta autors Lauris Beinārs tagad studē Rīgas Transporta un sakaru institūta 1. kursā un uztur ciešus sakarus ar bijušo skolu.” Gatavo ekskursiju
Aprakstu ciklu “Manas dzimtas tradīcijas” veido 10. klases jaunieši, bet skolas deju kopu vēsturi pēta 8.a klase. Viņus konsultē kopu vadītāja Valija Vaina, kuras audzēkņu trīs grupas 6. martā Īslīcē piedalīsies rajona skolēnu deju skatē. Praktiskus mērķus vides sakopšanā ir izvirzījuši 6. klases audzēkņi, savu projektu veltot tuvējā dīķa krastu sakopšanai, bet 8.b klase gatavo ekskursijas maršrutu “Pa dzimto Zemgali”. Viņi jau ir apmeklējuši vairākus Bauskas rajona uzņēmumus, kas specializējas lauksaimniecības produkcijas ražošanā.
Šajā semestrī vairākās rajona izglītības iestādēs jau ir notikušas vai drīzumā sāksies projektu nedēļas, izmantojot tradicionālo formu, kad visas klases vienlaikus pievēršas pētījumiem. Pagastu un pilsētas bibliotekāres joko, ka nekļūdīgi varot noteikt projektu nedēļu sākumu skolās, jo apmeklētāju skaits tad trīskāršojoties.

BauskasDzive.lv ikona Komentāri

BauskasDzive.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.