Ar dzejas lasījumiem, radošām aktivitātēm un konkursa laureātu godināšanu pagājušajā nedēļā Iecavā noslēdzās novada Dzejas dienas.
Septembrī Iecavas vidusskolā, internātpamatskolā un Dzimtmisas pamatskolā ritēja Dzejas dienas ar moto «Atļauj dzejai sevi pievilkt!», pavēstīja vidusskolas latviešu valodas un literatūras pedagoģe Dace Greiža. Noslēguma pasākumā Iecavas internātpamatskolā tikās novada latviešu valodas skolotājas un skolēni, kuru radošās dzejas grāmatas bija iesniegtas vērtēšanai konkursā.
Radoši un oriģināli
Septembrī skolēni veidoja paši savas Dzejas dienas grāmatiņas, kurās ierakstīja latviešu dzejoļu rindas, kas viņus uzrunā jeb «pievelk», argumentēja, kāpēc izvēlējušies šos darbus, kā arī publiskoja savus jaunrades darbus dzejā vai prozā. Grāmatiņas formātu izvēlējās paši skolēni.
Laureātu vidū par vienu no labākajiem darbiem atzina Iecavas vidusskolas 12. klases skolēna Jorena Kaupes grāmatu. Viņš atklāj, ka ar dzeju viņam īpašu attiecību nav, bet ar prieku ķēries klāt Dzejas dienu uzdevumam. Jaunietis vēlējies darbu izstrādāt radoši un oriģināli, tāpēc grāmatas vākus veidojis no koka, tekstu tajos iededzinājis. Jorens atklāj, ka koka sagatavošana un teksta dedzināšana aizņēma vairākas stundas.
Labākos jaunrades darbus jaunie dzejnieki nolasīja paši. 9. – 10. klašu grupā žūriju pārsteidza Dzimtmisas pamatskolas skolnieces Ildzes Jurkovskas dzejolis «Pērkona laiks». Meitene atklāj, ka šis nav viņas vienīgais dzejolis. To sarakstījusi, domājot par klusumu un mieru, kas pārņem cilvēku pirms negaisa.
Saistoša filozofija
Sarīkojumā savas mīļākās vārsmas lasīja skolotājas. Imanta Ziedoņa dzeju lasīja Dzimtmisas skolas pedagoģe Iveta Salgrāve, kura pati raksta dzeju un lugas. Viņa stāsta, ka dzejnieka darbi un filozofija viņu saista kopš bērnības.
Iecavas vidusskolas pedagoģe Inga Belinska visbiežāk lasa romantiski emocionālu dzeju, tāpēc klātesošos iepazīstināja ar Ārijas Elksnes darbiem. Pedagoģe atzinīgi vērtē, ka skolās septembri velta dzejas izzināšanai. Viņa piedalījusies 1. – 4. klašu Dzejas dienas noslēguma pasākumā. Tajā bērni runāja dzejoļus, visbiežāk no Raiņa un Aspazijas krājumiem. «Tas bija īsts dzejas baudījums. Priecājos par pirmklasnieku dzejoļu izvēli, drošo uzstāšanos. Ceturtās klases skolēni uzstājās kā īsti profesionāļi. Kopumā visos klausīties bija ļoti patīkami,» secina I. Belinska.
Apspēlē Raiņa ielu
Šogad Dzejas dienu tēma Iecavā ir literātu Raiņa un Aspazijas daiļrade. Nākamgad viņi svinēs 150 gadu jubileju, tāpēc šoruden tiek ieskandināts Raiņa un Aspazijas gads, stāsta D. Greiža. Par pasākuma norises vietu izvēlēta Iecavas internātpamatskola, kas atrodas pie Raiņa ielas.
Pasākumā valdīja rosīga gaisotne, muzikālās pauzes nodrošināja vidusskolas skolēni. Dzejas daudzināšanu papildināja radošas aktivitātes. Jaunākie 5. – 6. klašu skolēni un pedagoģes piedalījās grāmatu stafetē, kurā ar dzejoļu krājumu uz galvas bija jānoiet līdz Raiņa ielai. 7. – 8. klašu skolēni no rudens veltēm – dārzeņiem, ziediem, kastaņiem – veidoja dekoratīvu «torti». Vecākajiem audzēkņiem bija uzdevums «izmērīt, cik jauno cilvēku gara ir Raiņa iela Iecavā». Jaunieši šim jautājumam pievērsās radoši. Viņi izdomāja, ka iela ir 493 burtu, 17 rindiņu un 29 burtu rindu gara, gluži kā kādā no viņu izvēlētajiem Raiņa dzejoļiem.
UZZIŅAI
Pirmās vietas ieguvēji Dzejas dienu grāmatiņu konkursā:
Kategorijā «Grāmatas kopiespaids»: Emīlija Druviņa 5. – 6. klašu grupā, Arta Lauberga-Laukenberga 7. – 8. klašu grupā, Elvita Ērgle 9. –
10. klašu grupā, Arta Briede 11. – 12. klašu grupā.
«Labākā argumentācija»: Linda Gulbe, Elza Strazdiņa un Kristīne Juhņeviča, Santa Kalvāne, Kristaps Sviķis.
«Labākais jaunrades darbs»: Dārta Ušecka, Ksenija Siliņa un Zane Gita Grase, Līga Puriņa un Ildze Jurkovska, Doloresa Onzule un Edijs Ronalds Vanags.
