Tirdzniecības centra «Rimi Bauska» veikalā «Rosme» izvēlējos iegādāties zīda naktskreklu ar 50% atlaidi. Jautājot pārdevējai, vai izmēri atbilst standartiem, viņa atbildēja apstiprinoši. Mājās izvēlēto XXL izmēru nevarēju uzvilkt, tas nederēja arī meitai. Nākamajā dienā devos uz veikalu, lai atdotu preci vai samainītu, pārdevēja šo darbību liedza, norādot, ka preces nemaina un atpakaļ nepieņem. Vai šādā gadījumā nav pārkāptas patērētāju tiesības?
– Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pārstāve Vineta Ore paskaidroja, ka jebkurš strīds starp patērētāju un pārdevēju risināms pārrunu ceļā, strīda pusēm cenšoties panākt vienošanos. Gadījumā, ja domstarpības starp patērētāju un pārdevēju nav iespējams atrisināt pārrunu ceļā, patērētājs iesniedz pārdevējam rakstveida iesniegumu (uz juridisko adresi), kurā norāda: savu vārdu, uzvārdu, dzīvesvietas adresi un kontaktinformāciju, iesnieguma iesniegšanas datumu, strīda būtību, savu prasījumu un tā pamatojumu. Būtiski iesniegumam pievienot arī darījumu apliecinošu dokumentu kopijas, kā arī citus iesniegumu pamatojošus dokumentus (ja iespējams).
V. Ore uzsvēra, ka saskaņā ar tiesību normām vispirms patērētājs ir tiesīgs prasīt, lai pārdevējs bez atlīdzības novērš preces neatbilstību līguma noteikumiem vai bez atlīdzības apmaina preci pret tādu, ar kuru būtu nodrošināta atbilstība līguma noteikumiem, izņemot gadījumu, kad tas nav iespējams vai ir nesamērīgi. Naudas atdošana par preci gan nav paredzēta.
Savukārt šajā situācijā pārdevējam ir jāpierāda preces atbilstība līguma noteikumiem, un prece uzskatāma par atbilstīgu līguma noteikumiem (neatbilstoša ir, piemēram, ražotāja produkcijas brāķis), ja tai piemīt īpašības un izpildījums, kāds parasti ir tāda paša veida precēm un kādu patērētājs var pamatoti gaidīt, ņemot vērā preces raksturu un jebkurus, īpaši reklāmā vai preces marķējumā, sniegtus publiskus paziņojumus par noteiktām preces īpašībām (piemēram, konkrētais izmērs).
Pārdevējam 15 darbdienu laikā no iesnieguma saņemšanas dienas jāsniedz patērētājam rakstveida atbilde uz iesniegumu un jāinformē par iespējamo prasījuma izpildes veidu vai strīda risinājumu, ja minētajā laikposmā nav panākta vienošanās par patērētāja prasījuma izpildi vai alternatīvu prasījuma izpildes veidu.
Uz ceļa Bauska–Eleja, netālu aiz pagrieziena uz Rundāli, pirms svētkiem uz ceļa braucamās daļas mētājās sabraukta lapsa. Saprotu, ka svētku brīvdienās dzīvnieku nenovāc, bet līķis tur ir kopš ceturtdienas, 29. decembra. Vai tiešām tā ir normāla situācija, ka piecas dienas neviens nenovāc dzīvnieka līķi? Kas ir atbildīgs par šo situāciju? Ja autovadītāji neziņo, vai ceļu pārraugi arī neeksistē?
– VAS «Latvijas Autoceļu uzturētājs» sabiedrisko attiecību speciālists Miks Lūsis paskaidroja, ka ikvienam autoceļam atkarībā no tam noteiktās uzturēšanas klases ir noteikts ceļa apsekošanas biežums. Minētajam autoceļam P103 Dobele–Bauska ar Satiksmes ministrijas rīkojumu ir noteikta B uzturēšanas klase, tādējādi apsekošanas biežums ir reize divās nedēļās.
«Ir ļoti skumji, ka autoceļu lietotāji nejūtas līdzatbildīgi un neziņo par šādiem gadījumiem Satiksmes informācijas centram, bet tikai pieprasa atbildību no citiem. Vēlamies atgādināt, ka, sākot ar 1. novembri, strādājam 24 stundu režīmā, rūpējoties par to, lai ceļi būtu izbraucami arī ziemā,» teic M. Lūsis.
Šoferi tiek aicināti ziņot par ceļa stāvokli, zvanot uz bezmaksas informatīvo tālruni 80005555. Turklāt izmantot norādīto tālruni var, ne tikai informējot par notriektiem dzīvniekiem vai situāciju ziemas periodā, bet visu gadu. «Varbūt jūs pamanāt kādu sabrukušu caurteku, nokritušu koku vai melno ledu uz ceļa. Katrs šāds zvans ir ļoti svarīgs, jo, iespējams, mūsu rīcībā tajā brīdī vēl nebūs šādas informācijas, tādējādi mūsu reakcijas ātrums problēmas novēršanai samazināsies. Attiecībā uz notriektajiem dzīvniekiem lūgums ir maksimāli precīzi norādīt vietu, tam lieti var noderēt «Waze» aplikācija, kurā var ziņot ne tikai par sastrēgumiem, bet arī bedrēm uz ceļiem vai notriektiem dzīvniekiem,» stāsta M. Lūsis.
Kāpēc Bauskas novadā vairs netiek runāts par skolu kopmītnēm? Vai tad bija slikti, ka mēs, agrāko laiku skolēni, dzīvojām kopmītnēs, tur veicām mājas darbus, saturīgi pavadījām brīvo laiku audzinātāju uzraudzībā. Vai tiešām audzēkņu vadāšana ar skolas autobusu ir lētāka?
– Bauskas pašvaldības izpilddirektora vietniece Ineta Ruhocka skaidro, ka pašvaldībā ir pārrunāta un analizēta iespēja izglītības iestāžu audzēkņiem veidot dienesta viesnīcu Bauskā. «Esam konsultējušies ar kolēģiem citās pašvaldībās, tajā skaitā ar vispārējās izglītības iestāžu vadītājiem, kuru iestādēs ir dienesta viesnīcas, un secināts, ka pakalpojums – nodrošināt pilsētas centrā skolu audzēkņiem dzīvošanu dienesta viesnīcā – nav pieprasīts,» atklāja I. Ruhocka. Viņa sacīja, ka pārsvarā ģimenes izvēloties, lai skolēni pēc mācībām ir mājās, galvenokārt finansiālu apstākļu dēļ.
Analizējot Bauskas novada skolēnu kustību un skolu attālumus līdz mājām, no kuriem lielākais ir 45 km no pilsētas centra, pašlaik nav pierādījies, ka dienesta viesnīcas pakalpojums būs pieprasīts. «Jautājums par dienesta viesnīcu atjaunošanu pie lauku skolām nav apspriežams, jo pašvaldība nodrošina skolēnus ar transportu, attālumi no mācību iestādēm līdz mājām nav lieli,» uzsvēra I. Ruhocka.