Rundāles pagasta kultūras darba organizatore Lilita Lauskiniece pieder cilvēku kategorijai, kam vislielāko prieku sagādā mācīšanās.
Rundāles pagasta kultūras darba organizatore Lilita Lauskiniece pieder cilvēku kategorijai, kam vislielāko prieku sagādā mācīšanās.
Viņa beigusi Lilitas Ozoliņas teātra studiju, aerobikas un šovu instruktoru kursus. Nesen Lilita Lauskiniece iestājusies Latvijas Kultūras akadēmijas maģistrantūrā, lai studētu mākslas teoriju.
Izvēlas akadēmiju radošiem cilvēkiem
Par augstskolas piedāvāto programmu Lilita ir sajūsmināta, jo ievērojama vieta tajā atvēlēta modernisma virzieniem. «Beidzot varēšu sistematizēt zināšanas par lietām, ar ko diendienā nākas saskarties, mācot un konsultējot skolēnus,» teic maģistrantūras studente. Viņas pienākumu saraksts patiesi šķiet iespaidīgs. Lilita strādā arī Pilsrundāles vidusskolā par latviešu valodas un literatūras skolotāju, vada Rundāles pagasta 1. bibliotēku, ir pagasta pieaugušo amatierteātra un bērnu teātra studijas «Savējie» režisore.
Lilitas interese par moderno mākslu ir dziļa un noturīga. Viņa izmanto ikvienu izdevību, lai paplašinātu redzesloku un apgūtu jaunas iemaņas. Šovasar vairākas nedēļas amatierteātru režisore pavadīja 6. vasaras akadēmijā Bernātos, darbojoties kustību teātra un masku grupā. Vasaras akadēmijas Latvijā rīko apvienība «Arkādija» sadarbībā ar Heinriha Bella fondu (Vācija). Dažādu vecumu un profesiju cilvēki iesaistās piedāvātajās interešu grupās, lai nodotos daudzveidīgām radošām izpausmēm.
Liepājas policists aiztur aktrisi
Kustību teātra un masku grupu Latvijā jau otro reizi vadīja režisors Kristiāns Bodels – Brēmenes (Vācija) Kultūras akadēmijas pedagogs. Masku teātri pie mums vēl nav populāri, toties Eiropas valstīs žanrs ir ļoti iecienīts. Tas balstīts sengrieķu teātra un itāļu 16. gadsimta komēdijas teātra tradīcijās – visdzīvākajā improvizācijas formā. Ceļojošu komediantu trupas 16. gadsimtā apvienojās, lai uzstātos Itālijas tirgus laukumos, karnevālos un citās publiskās vietās. Spēlētāji lietoja maskas, kas aizsedz pusi sejas, kariķējot dažādus toreizējās sabiedrības tipāžus. Masku teātrī aktieris «runā» ar visu ķermeni, teksti tikpat kā netiek izmantoti.
Kristiāna Bodela vadītajā grupā darbojās interesenti no septiņām valstīm. Viņi no ģipša veidoja maskas un iestudēja improvizācijas. Vācu režisora darba metodēs apvienoti senā un mūsdienu avangarda teātra principi.
«Liepājā mani aizturēja policija – tik pārliecinoši biju iejutusies lomā,» smej Lilita un turpina: «Kad maskas bija gatavas, Kristiāns mūs aizveda uz lietotu apģērbu veikalu un lika izvēlēties katram tipāžam piemērotus tērpus. Tas nepavisam nebija viegli. Arī iejušanās maskā ir visai sarežģīts process. Paiet laiks, kamēr aktieris it kā saplūst ar tipāžu.
Režisora piedāvātais uzdevums visus pārsteidza ne pa jokam – grupai vajadzēja kāpt satiksmes autobusā un braukt uz Liepājas centrāltirgu. Tur arī notika improvizācijas. Publikas reakcija izrādījās pilnīgi neprognozējama. Lielākoties tikām identificēti ar personāžiem, ko attēlojām. Viena grupas dalībniece spēlēja kolorītu personāžu – prostitūtu. Lai gan viņai uz sejas bija maska, tirgus sievas meiteni gaiņāja prom pārliecībā, ka viņa patiešām ir prostitūta. Galvenais bija neapjukt un turpināt improvizācijas. Es spēlēju tādu īgnu večuku. Man bija vīriešu čības un pidžama, arī deķītis, ko uzklāt, apguļoties uz tirgus kāpnēm. Tad arī uzradās policisti un mani kā «bomzi» gribēja aizturēt. Režisora asistentiem nācās ilgi skaidroties ar kārtības sargātājiem.»
Dzimšanas dienas dāvana – karnevāls
Šogad februārī Lilitai Lauskiniecei radās izdevība papildināt zināšanas masku teātra režijā Brēmenes Kultūras akadēmijā. Ar režisoru Kristiānu Bodelu rundāliete jau bija iepazinusies 1999. gadā. Jūtot Lilitas milzīgo interesi par improvizācijas teātri, režisors viņu uzaicināja ciemos. «Savā dzimšanas dienā iesēdos tālsatiksmes autobusā un devos uz Brēmeni. Labāku dāvanu būtu grūti iedomāties,» atceras Lilita.
Režisors Bodels uzņēmīgajai latvietei sagādājis vairākus pārsteigumus. Viens no tiem bijis 15. Brēmenes karnevāla apmeklējums. Lilitai nav viegli raksturot grandiozo un krāšņo masku parādi, kas turpinājusies vairākas dienas: «To varētu salīdzināt ar televīzijā redzētajiem iespaidīgajiem karnevāliem Latīņamerikā. No Vācijas pilsētām Brēmenē bija ieradušies tūkstošiem amatieru un dažas profesionālas masku teātra trupas. Bija dalībnieku gājiens, tika demonstrētas dejas, uzvedumi, improvizācijas. Svētku kulminācija notika pilsētas centrā pie lielas ūdenstilpes. Tad es iedomājos, ka varētu ko līdzīgu sarīkot Rundāles pils parkā dīķa krastā. Varbūt kādreiz izdosies organizēt nelielu karnevālu, jo vērienīgiem sarīkojumiem nepieciešams ārkārtīgi daudz līdzekļu.»
Rundāles pagasta bērnu teātra studijā «Savējie» režisore jau mēģina ieviest masku teātra tradīcijas. Šovasar bērnusvētkos «Minkuparks» Rundāles pils pagalmā uzstājās daži Lilitas audzēkņi, rādot masku teātra improvizāciju «Peldkostīms». Studijas vadītāja pārliecinājusies, ka masku spēlēs bērni iejūtas ātrāk nekā pieaugušie.