Kā audzēkņiem izskaidrot, kas ir taisnīgums, vara, atbildība un privātums? Šo četru demokrātiskas un saliedētas pilsoniskas sabiedrības jēdzienu mācīšanu apgūst sākumskolas «Dartija» un Iecavas internātpamatskolas pedagogi.
Kā audzēkņiem izskaidrot, kas ir taisnīgums, vara, atbildība un privātums? Šo četru demokrātiskas un saliedētas pilsoniskas sabiedrības jēdzienu mācīšanu apgūst sākumskolas “Dartija” un Iecavas internātpamatskolas pedagogi.
Mācību iestādes iesaistījušās nevalstiskās organizācijas “Izglītības attīstības centrs” (IAC) īstenotajā projektā “Mēs savai valstij”. Tā informē internātpamatskolas direktore Judīte Rubina. Iecere ietilpst Sabiedrības integrācijas fonda un Eiropas Savienības PHARE grantu programmā “Sabiedrības integrācijas veicināšana Latvijā”.
Māca patstāvīgi domāt
Projekta saturisko un metodisko pamatu veido Pilsoniskās izglītības centra (ASV) programma “Demokrātijas pamati”, kas projekta gaitā tiek piemērota Latvijas situācijai. Tās pamatā ir atziņa, ka izglītība par demokrātijas principiem un vērtībām var vairot cilvēka spēju un vēlmi rīkoties zinoši, iedarbīgi un atbildīgi. Tādēļ mācību iestādēm jāpalīdz skolēniem pilnveidot spēju pašiem zinoši izvēlēties, proti, iemācīties, kā domāt, nevis ko domāt.
Mūsu izglītības sistēmā pedagogi jēdzienus skaidro kā lektori, taču svarīgi lietas analizēt no bērnu viedokļa un iesaistīt viņus domāšanas, izpratnes radīšanas procesā. Tā uzskata J. Rubina.
Pārrunā pieredzi ar kolēģiem
Mācības paredzētas obligātās pamatskolas izglītības abos posmos, proti, gan sākumskolā, gan vecākajās klasēs. Tā teic IAC programmu direktore un projekta tālākizglītības koordinatore Iveta Vērse un piebilst: “Sapratne par jēdzieniem jāveido visos vecuma posmos.” Viņa novērojusi, ka līdz šim skolotāji jēdzienu mācīšanas metodiku piemēro ļoti veiksmīgi. To apgūst pieci pedagogi no katras skolas, proti, pa vienam no pirmsskolas vecuma (“Dartija”), sākumskolas, 5. – 6. un 7. – 9. klasei, kā arī kāds no izglītības iestādes administrācijas. Skolotāji brauc uz IAC semināriem, kā arī centra speciālisti uz praktiskām nodarbībām ierodas mācību iestādēs.
Tikšanos klātienē ar kolēģiem internātpamatskolas pedagogi ļoti novērtē, jo tā ir iespēja pārrunāt pieredzi un gūt kādu noderīgu informāciju, saka J. Rubina. Paredzēti arī reģionālie semināri.
Izstrādā kārtības noteikumus
“Stundā, analizējot kādu dzīves situāciju, sākumskolā izspēlējam lomas ar lellēm. Līdztekus tiek izmantota Latvijas likumdošana, proti, vienkārši izstāstām, kas noteikts kādā no likumiem,” saka direktores vietniece audzināšanas darbā Ligita Putniņa. Viņa un internātpamatskolas direktore domā, ka programmas materiāls ir apjomīgs. Jēdzienus no dažādiem aspektiem bērniem mācīs sociālo zinību, ekonomikas un audzinātāja stundās. Piemēram, internātpamatskolas 5. līdz 9. klases audzēkņi izstrādāja mācību iestādes iekšējās kārtības noteikumus. Vēlāk tos papildināja direktore J. Rubina u. c. Pēc tam bērni paši izvērtēja, vai noteikumi ir saprotami. Tagad tie jau ir apstiprināti.
L. Putniņa strādāja ar skolēnu domi. Katram no tās dalībniekiem noteica pienākumus. “Viegli neiet, taču skolēni sāk saprast, ka viņiem ir ne tikai tiesības. Ievērot normas konsekventi cenšamies visi. Dažkārt nav viegli mainīties arī pieaugušajiem, tomēr tieši ar pašu piemēru jārāda priekšzīme. Nepatiesumu pusaudžu vecumā ļoti asi izjūt. Šis darbs ir svētīgs,” tā direktores vietniece. Nākamgad pedagogi audzināšanas programmā iestrādās jaunu sadaļu – “Skolēnu pilsoniskā audzināšana”.
J. Rubina uzsver, ka minētajām mācībām ir jābūt normai, nevis kampaņai. Iecavas internātpamatskolā pašlaik citādāk cīnās ar audzēkņu smēķēšanu. Ir izstrādāta sistēma. Ja konstatē kādu pīpējot, vispirms skolēnam jāraksta paskaidrojums. Ja tas notiek atkārtoti, audzēknim jāiet pie sociālā pedagoga un jāanalizē, cik šis ieradums ir kaitīgs. Viņš aizpilda testu un, vācot materiālus bibliotēkā, gatavo sienas avīzi par smēķēšanas kaitīgumu. Ja iepriekš minētais nav ņemts vērā un audzēknis “paklupis” atkal, viņam jāizdomā un jāizdara kas pozitīvs skolā. Nākamā rīcība ir paziņojums vecākiem. Beigās tiek rakstīts iesniegums policijā.
Rajonā tikai divas skolas
Projekts beigsies mācību gada beigās, kad maijā notiks noslēguma konference. Līdz augustam būs apkopots pirmās pieredzes materiāls. “Lai pilsoniskās izglītības programma un tās rezultāti būtu ilgtspējīgi, par projekta rezultātiem plaši informēsim sabiedrību,” uzsver IAC projekta koordinatore un skolotāja Daina Zelmene.
Nosauktās izglītības iestādes ir vienīgās no Bauskas rajona. Savukārt valstī no 50 interesi izrādījušām sākumskolām un pamatskolām dalība akceptēta vien 15 mācību iestādēm. Projekts sākās 2005. gada 1. septembrī, bet beigsies 2006. gada augustā. To finansē Eiropas Savienība, Latvijas valsts un Sorosa fonds – Latvija.