Codes pagasta bibliotēkas vadītājas Gunitas Švinteckas uzmanības lokā ir bērnu intereses veicināšana par grāmatām un bibliotēku.
Codes pagasta bibliotēkas vadītājas Gunitas Švinteckas uzmanības lokā ir bērnu intereses veicināšana par grāmatām un bibliotēku. Ilggadējā pieredze palīdz meklēt jaunus risinājumus un metodes.
Pielāgojas iedzīvotāju interesēm
Arī žūrijas komisijai, kas pagājušā gada nogalē vērtēja pagastu bibliotēku darbu, par Gunitas Švinteckas aktivitātēm radās pozitīvas atsauksmes. Bauskas Centrālās bibliotēkas direktores vietniece Maija Šmite norāda, ka Codes bibliotēkai ir augsts prestižs sabiedrībā, jo vadītāja mērķtiecīgi strādā ar visjaunāko lasītāju auditoriju, veic klientu pieprasījuma izpēti un pielāgojas iedzīvotāju vajadzībām.
Codes bibliotēka no pagājušā gada vasaras ir atvērta arī sestdienās, lai vecāko klašu skolēni un studenti bez steigas varētu sameklēt nepieciešamo mācību literatūru un strādāt ar bibliotēkas datoru. Pagasta padomes sēdē tika nolemts šo iniciatīvu atbalstīt un no pašvaldības budžeta samaksāt bibliotēkas vadītājai par darba stundām brīvdienā. Gunita teic, ka Codes jauniešiem, kuri mācās vidusskolā Bauskā un Iecavā, stundas beidzas vēlu, tāpēc darbdienās viņi nevar pagūt apmeklēt bibliotēku. Tas arī bijis noteicošais iemesls darba laika maiņai.
Eksperti izdod avīzi
Gandrīz visi bibliotēkas lietotāji dzīvo pagasta centrā. Iestāde atrodas blakus skolai, tāpēc daudzi bērni pirms došanās uz mājām mēdz iegriezties bibliotēkā. Pirms vairākiem gadiem Gunita ievērojusi skolēnu interesi par notiekošo bibliotēkā un ierosinājusi izveidot ekspertu klubu. Tajā brīvprātīgi iesaistījušās pamatskolas vecāko klašu meitenes. Viņas palīdz organizēt tematiskus sarīkojumus un iekārtot bērnu zīmējumu izstādes.
Pērn Gunitas Švinteckas palīdzes nolēmušas izdot informatīvu lapu “Spicie prātiņi”, kurā atspoguļotas katra mēneša aktivitātes bibliotēkā, publicēti jauniešu sacerēti dzejoļi un apkopotas ziņas par svarīgākajiem notikumiem skolā. Izdevumu pagaidām maketē Gunita, bet palīdzes laikus iesniedz aktuālus materiālus. Jau izdotas divas “avīzes”, tiek gatavots arī janvāra numurs. “Lai gan pirmie mēģinājumi ir ļoti bikli un izdevuma eksemplāru skaits niecīgs, bērni lepojas ar savu veikumu. Informatīvās lapas veidošana ir jauna pieredze, kas ikvienam var noderēt,” spriež bibliotēkas vadītāja.
Palīdz iejusties svešā vidē
Lai sarunātos ar bērniem un iesaistītu viņus bibliotēkas darba procesā, ir jābūt pedagoģes dotībām, uzskata Gunita. Šīs spējas viņa atklājusi, audzinot savus bērnus, kuri jau ir studenti. Bibliotekāre domā: “Pret bērniem jāizturas smalkjūtīgi, nav jāuzmācas ar liekiem jautājumiem un norādījumiem. Paies laiks, iekams viņi bibliotēkas svešo vidi pieņems par savējo. Tad bērni sāks dalīties iespaidos par izlasītajām grāmatām, paši uzdos jautājumus.”
Tā Gunitai Švinteckai izdevies jaunos lasītājus iesaistīt grāmatu vērtēšanā. Pirms dažiem gadiem Latvijas Nacionālās bibliotēkas Bērnu literatūras centrs (BLC) izveidoja bērnu žūriju, kas aptver visus Latvijas rajonus. Katru gadu žūrijas locekļi vērtē latviešu bērnu oriģinālliteratūras jaunākos darbus. Apkopojot iesūtītās anketas, tiek noteikta gada labākā grāmata.
Jaunas darba metodes
Codes pagasta skolēni bērnu žūrijā piedalās jau divus gadus. Pagasta bibliotēkas vadītājai šajā procesā ir koordinatores un konsultantes funkcijas. Viņa saņem BLC atsūtītās grāmatas, kopā ar vērtēšanas anketām izsniedz tās ieinteresētiem lasītājiem un noteiktā datumā saņem atsauksmes. Tās tiek nodotas Bauskas bērnu bibliotēkai, kas centralizēti nosūta vērtējumus BLC. Ekspertu izlasītās grāmatas kļūst par bibliotēkas īpašumu. Par skolēnu darbošanos žūrijā interesējas gan viņu līdzaudži, gan skolotāji. Tādējādi jaunās grāmatas tiek popularizētas un nereti iekļautas ieteicamās literatūras sarakstā dažādām vecumu grupām.
Codes pagasta bibliotēka nav vienīgā, kas rosina bērnus iesaistīties grāmatu vērtēšanā, norāda Bauskas bērnu bibliotēkas vadītāja Anda Bulle. Bērnu žūrijas visaktīvāk darbojas pagastos, kuru bibliotēku vadītājiem ir elastīga attieksme pret netradicionālām darba metodēm un kuri stratēģiski plāno bibliotēku attīstību, piesaistot jaunu lasītāju auditoriju.