Sestdiena, 20. decembris
Arta, Minjona
weather-icon
+6° C, vējš 0.89 m/s, R vēja virziens
BauskasDzive.lv ikona

Sargā sevi pats jeb apdrošini savu mantu

Kas jāievēro, vēršoties pie aģenta, lai apdrošinātu ēkas, mantu vai lopus? Atbildes «Bauskas Dzīve» lūdza apdrošināšanas akciju sabiedrības «Balta» Bauskas nodaļas vadītājai LIGITAI ASAREI.

Kas jāievēro, vēršoties pie aģenta, lai apdrošinātu ēkas, mantu vai lopus?
Atbildes «Bauskas Dzīve» lūdza apdrošināšanas akciju sabiedrības «Balta» Bauskas nodaļas vadītājai LIGITAI ASAREI.
Par ko jāpārliecinās, pirms slēgt apdrošināšanas līgumu?
– Klientam ir skaidri jāzina, ar kuru apdrošināšanas sabiedrību (AS) viņš līgumu vēlas noslēgt un kuru AS pārstāv aģents, kas pakalpojumu piedāvā. Klienti, kurus gadu no gada apkalpo viens aģents, var pat neievērot, ka šī persona mainījusi pārstāvniecību un slēdz līgumus jau citas AS vārdā.
Vai tādā gadījumā klients kaut ko zaudē?
– Ja klients ir nodibinājis saistības ar citu AS, pats to neapzinādamies, iestājoties apdrošināšanas gadījumam, var rasties domstarpības un pārpratumi.
Bet ja klients pats nolemj apdrošināties citā firmā?
– Klients var brīvi izvēlēties apdrošinātāju. Galvenais, pirms līguma slēgšanas ir rūpīgi jāizpēta un jāsalīdzina gan cenas, gan kvalitāte, ko konkrētās AS piedāvā. Jāpārliecinās par garantijām, ko tās sniedz apdrošinājuma ņēmējam, kā arī par to, cik droša ir pati AS.
Kā zināt, ar kādas sabiedrības pārstāvi klients vienojas?
– Katram aģentam ir jābūt dienesta apliecībai. Turklāt apdrošināšanas līguma veidlapā (polisē) jābūt nepārprotami norādītam, kurai sabiedrībai tā pieder. Aģents ir tiesīgs pārstāvēt tikai vienu apdrošinātāju.
Par ko klientam noteikti jārūpējas?
– Laikus jāpagarina līgums. Izbeidzoties polisē norādītajam termiņam, klienta saistības ar apdrošinātāju arī izbeidzas. Ja termiņš beidzies, bet līgums vēl nav pagarināts (vai noslēgts no jauna pie cita apdrošinātāja), un tieši tad notiek apdrošināšanas gadījums, klients nevar pretendēt uz atlīdzību, lai arī maksājis apdrošināšanas prēmijas vairākus gadus pēc kārtas.
Kur un kā var noskaidrot savas tiesības un pienākumus?
– Apdrošināšanas kārtību nosaka «Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likums», likums «Par apdrošināšanas līgumu», kā arī konkrētas AS noteikumi, kuri klientam, slēdzot līgumu, jāizlasa. Apdrošinājuma ņēmējam nevajag kautrēties izvaicāt aģentu par tiesībām un pienākumiem, par līguma termiņiem un atlīdzības saņemšanas kārtību. Rūpīgi jāiepazīstas ar polisē rakstīto tekstu. Parakstot polisi, klients apstiprina, ka ir saņēmis apdrošināšanas noteikumus un tie viņam izskaidroti. Pēc līguma noslēgšanas pie klienta jāpaliek aizpildītam un parakstītam līguma (polises) oriģinālam.
Kā notiek prēmijas maksāšana?
– Apdrošināšanas ņēmējs maksā apdrošināšanas prēmiju līgumā (polisē) noteiktajā veidā. Norēķināties ar aģentu drīkst tikai tad, kad ir pilnībā noformēts un parakstīts apdrošināšanas līgums. Ja prēmiju maksā pa daļām, katrā iekasēšanas reizē aģents izsniedz klientam kvīti par atbilstošu summu.
Kā nosaka apdrošinājuma summas lielumu?
– Līgums var tikt noslēgts, ja abas puses piekrīt un vienojas par konkrētu apdrošinājuma summu. Klients var nosaukt īpašuma faktisko vērtību, piemēram, pēc tirgus cenām. Aģents, ņemot vērā apdrošinātāja nosacījumus, vienojas ar klientu par abām pusēm pieņemamu summu. Klientam jāzina, ka nav lietderīgi gadu no gada polisē «pārrakstīt» vienu un to pašu summu. Jāapsver, vai gadu gaitā īpašuma vērtība augusi vai gluži pretēji – tas zaudējis vērtību. Der zināt, ka, piemēram, inventarizācijas lietā uzrādītais ēku novērtējums, slēdzot apdrošināšanas līgumu, nav tieši saistošs ne apdrošinātājam, ne klientam.
Apdrošinātājs – apdrošināšanas sabiedrība;
apdrošinājuma ņēmējs – fiziska vai juridiska persona, kas noslēdz apdrošinājuma līgumu savā vai citas personas labā;
apdrošināšanas aģents – apdrošinātāja pilnvarota persona (starpnieks);
apdrošinājuma summa – apdrošināšanas līgumā noteikta naudas summa, par kuru pret zaudējumiem un bojājumiem apdrošinātas mantiskas vērtības vai intereses, personas dzīvība, veselība u. tml.;
apdrošināšanas prēmija – polisē noteiktais maksājums par apdrošināšanu;
apdrošināšanas atlīdzība – apdrošinājuma summa, tās daļa vai cita par apdrošināšanas gadījumu izmaksājama summa (vai nodrošināmie pakalpojumi) atbilstoši apdrošināšanas līgumam;
apdrošinājuma gadījums – ar apdrošināto risku cēloņsakarīgi saistīts notikums, kuram iestājoties paredzēta apdrošināšanas atlīdzības izmaksa atbilstoši apdrošināšanas līgumam.

BauskasDzive.lv ikona Komentāri

BauskasDzive.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.