Pirmdiena, 15. decembris
Auseklis, Gaisma
weather-icon
+1° C, vējš 3.4 m/s, D-DR vēja virziens
BauskasDzive.lv ikona

Vēlas palīdzēt bērniem ar mācīšanās traucējumiem

Bauskas rajonā tika veikts neliels pētījums par skolēniem ar mācīšanās traucējumiem. Tajā akcentēta logopēdiskās palīdzības nepieciešamība.

Bauskas rajonā tika veikts neliels pētījums par skolēniem ar mācīšanās traucējumiem. Tajā akcentēta logopēdiskās palīdzības nepieciešamība.
Dažas raksturīgas situācijas
Analizējot rajona pirmsskolas skolotāju un pamatskolas klašu audzinātāju uz aptauju sniegto atbilžu rezultātu apkopojumu, vērojams, ka no aptaujā ietverto skolēnu skaita aptuveni 25% ir logopēdiska rakstura (aptaujā – valodas traucējumi) problēmas, aptuveni 15% skolēnu uzrādīti mācīšanās (konkrēti nav minēti) traucējumi. Trešais augstākais stabiņš rāda aptuveni 12% skolēnu ar uzvedības problēmām (hiperaktivitāte vai uzmanības deficīta sindroms).
Kā tas izskatās dzīvē? Dažas pavisam pazīstamas situācijas, kaut gan bērnu vārdi sveši, ir atspoguļotas speciālajā literatūrā. Braiens nekad nav mierīgs, ik pa laikam pieceļas no savas vietas, lai uzasinātu zīmuli, paņemtu papīru, paskatītos pa logu. Viņš nespēj atturēties, neizteicies par visu, ko redz. Īstenībā viņš nespēj koncentrēties, lai kā pūlētos. Aiše strādā cītīgi, bet vienmēr viņai veicies lēni. Viņa aizvien vairāk noslēdzas sevī. Īstenībā meitene ir apdāvināta, bet grūtības viņai sagādā rakstīto simbolu jēgas izpratne.
Svarīgi noteikt problēmu
Visiem iepriekš nosauktiem skolēniem ir mācīšanās traucējumi. Vairāk iedziļinoties teorijā, nākas secināt: bērniem ar mācīšanās traucējumiem grūtības parasti rodas vienā vai vairākās no četrām pamatjomām, kas nosaka informācijas netraucētu apstrādi: uzmanību, vizuālo uztveri, valodas signālu apstrādi un muskuļu koordināciju, kas ir pamats bērnu runas, lasīt un rakstīt prasmes, kā arī matemātisko pamatiemaņu apguvei.
Daudzas mācīšanas (mācīšanās) metodes, kas izmantojamas darbā ar parastiem skolēniem, neder tiem bērniem, kuriem ir mācīšanās traucējumi. Taču vairumam šo skolēnu ir pozitīva reakcija uz stimulējošu izglītības vidi, un sekmes ievērojami uzlabojas, ja viņi saņem stabilizējošus individualizētus norādījumus.
Skolotājas ir gatavas darbam
Codes sākumskolā ir radīta iespēja paralēli vispārizglītojošās skolas programmai īpašu uzmanību pievērst skolēniem ar mācīšanās traucējumiem, veidot izglītības iestādi, kurā padziļināti, ar individualizētām metodēm strādātu skolēnu lasīšanas, rakstīšanas un matemātiskās prasmes un valodas pilnveidošanā.
Kad sākām plānot iespējamo darbību, atklājām tik daudz situāciju, kas rosināja mērķi īstenot. Skolotāja Sandra, jau studējot psiholoģiju, par bakalaura darba tēmu izvēlējās uzmanības nenoturīgumu un hiperaktivitāti. Skolotāja Ilze maģistra darbā plāno pētīt, kā spēles metode sekmē pedagoģisko procesu un veicina skolēna mācīšanās motivāciju svešvalodas stundās. Mana maģistra darba tēma “Skolas vadības loma iekļaujošās izglītības procesa organizēšanā bērniem un mācīšanās traucējumi vispārizglītojošajā skolā”. Izglītošanos turpināsim seminārā Rīgā, nodarbību tēma “Bērni ar mācīšanās traucējumiem”. paredzēti četru dienu kursi martā, iesaistīšanās starptautiskā projektā “Paaudžu radošās darbnīcas” ar Bārbeles pamatskolas direktores Daces Penķes atbalstu. Mūsu audzēkņu – brāļu Jātnieku – māmiņas Dairas uzņēmība un iespēja iesaistīties jau minētajā projektā ļāvusi risināt arī piebūves jautājumu. Tādējādi pilnībā varētu nodrošināt telpas arī piecus un sešus gadus vecu bērnu sagatavošanai skolai, aktīvākai sporta un ārpusskolas dzīvei.
Informācija vecākiem
Ja mūsu piedāvājums būs vajadzīgs sabiedrībai, galvenais, bērniem, esam gatavi studēt, meklēt, praktizēt ārvalstu pieredzi (tur šādām lietām atrasts risinājums jau pirms 20 – 25 gadiem), ņemt vērā viņu kļūdas un kopīgi ar vecākiem mācīties.
Kā mēs to iedomājamies? Programmas izstrāde. Individualizētu metožu meklējumi. Padziļināts logopēda darbs. Vecāku, skolotāju un psihologa regulāra sadarbība, kopīga iedziļināšanās problēmā, risinājuma meklējumi. Iespēja atvērties ar mūzikas palīdzību (mūzikas terapija), mākslu. Svešvalodas (angļu) pamatu apguve ar pirmajām skolas dienām. Koriģējošā vingrošana, ritmika. Teātra un skatuves runas pulciņš. Estētikas skoliņa mazajiem bērniem.
Esam parūpējušies, lai vecāki, kas nolēmuši bērnam palīdzēt, varētu tikties un paklausīties, ko iesaka psiholoģijas zinātņu doktore, asociētā profesore Tija Zīriņa. Nodarbība notiks Codes sākumskolā 26. februārī pulksten 14, tās tēma “Mācīšanās traucējumi”. Būs iespēja diskutēt un rast atbildi uz interesējošiem jautājumiem.
Ja jūs, vecāki, vēlaties savam bērnam palīdzēt un darboties kopā ar mums, informāciju varat gūt Codes sākumskolā (“Apiņi”, Codes pagasts) vai pa telefoniem 3928559, 9508156. Varat zvanīt un pieteikt skolā piecus, sešus gadus vecus bērnus, arī 1. – 4. klases skolēnus.
***
Uzziņai
Neiroloģiskie traucējumi, kas ietekmē galvas smadzeņu spēju izprast, atcerēties vai nodot informāciju:
– Uzmanības deficīta vai hiperaktivitātes sindroms – nespēja koncentrēties, lai kā pūlētos;
– Vizuālās uztveres traucējumi – grūtības rakstīto simbolu jēgas izpratnē;
– Valodas signālu apstrādes traucējumi – grūtības verbālo norādījumu, lasāmā materiāla uztverē;
– Neverbālie mācīšanās traucējumi – grūtības ar kustību koordināciju, līdzsvaru, orientēšanos telpā, vāja redzes atmiņa un sīko kustību traucējumi – vāja sīko kustību koordinācija.

BauskasDzive.lv ikona Komentāri

BauskasDzive.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.