Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Efektīva braukšana

Kā samazināt degvielas patēriņu?

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

SANDRA APINE

Paaugstinoties degvielas cenai, daudzi cilvēki sāk izvērtēt ikdienas degvielas patēriņu. Lai sāktu ekonomēt, ir ļoti svarīgi mainīt savus braukšanas ieradumus. Dažkārt pat ir vēlams pastaigāt kājām, nevis braukt ar automašīnu.

Ja varam nebraukt, labāk ejam kājām. Taču, ja jābrauc, tad nestresojam un piedomājam, kā to darīt efektīvāk.
Foto no «pixabay.com».


«Taupīgai braukšanai nav nekā kopīga ar vilkšanos visiem pa priekšu ar 30 kilometriem stundā. Tāpat taupība nenozīmē liet degvielas bākā degvielu tikai par pieciem eiro. Taupība nozīmē – domāt ar galvu un rīkoties saprātīgi, piemēram, rūpīgi izplānojot maršrutu,» vietnē «YouTube» padomos dalās auto eksperts Pauls Timrots.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
«Taupīgai braukšanai nav nekā kopīga ar vilkšanos visiem pa priekšu
ar 30 km/h.» 
PAULS TIMROTS, AUTO EKSPERTS

Dinamiska ātruma uzņemšana
Eksperts iesaka: ātruma uzņemšanai jābūt gana dinamiskai, pēc iespējas ātrāk mēģinot sasniegt ātrumu, ar kādu mēs esam ieplānojuši braukt. Mehāniskās pārnesuma kārbas gadījumā autovadītājs «strādā» ar pārnesumiem, automātiskās kārbas braucamajam daudz neko nevar ietekmēt, tur automašīna pati mēģina pārslēgt pārnesumus, bet var palīdzēt taupīt ar gāzes pedāli.

«Jāatceras viena ļoti būtiska lieta. Visvairāk jūs «nozogat» degvielu tajā brīdī, kad spiežat bremžu pedāli. Protams, ja bremzes ir jāspiež, tad tās ir jāspiež, bet reizēm mēs pārāk ilgi braucam ar «gāzi grīdā» laikā, kad sen jau vajadzēja ripot un tādējādi izvairīties no bremzēšanas. Viss spēks, kas patērēts ieskrējienam, ir lietderīgs, jo tālāk aizriposim, bet, tikko jūs šo efektīvo ripošanu pārtraucat, spiežot bremzes, jūs «nozogat» sev degvielu,» skaidro eksperts.

Visu laiku kustībā
Lai brauktu ekonomiski, automobilis visu laiku jāuztur kustībā. Katra apstāšanās vai bremzēšana nozīmē lieku degvielas patēriņu, lai atkal sāktu braukšanu. «Ja mēs redzam, ka luksoforā ir iedegusies sarkanā gaisma, ne vienmēr vajag piebraukt pie tā un apstāties, gaidot zaļo gaismu. Palaižot vaļā gāzes pedāli, mēs lēnām aizriposim līdz luksoforam, un tanī brīdī jau būs iedegusies zaļā gaisma. Tādējādi mēs neapstājoties varēsim turpināt ceļu. Pretējā gadījumā automašīna pie luksofora atkal jāiekustina no nulles, un tas prasīs lielu degvielas patēriņu,» māca P. Timrots.

Braukt ar gāzi grīdā arī nav sevišķi ekonomiski, un te jāatceras, ka diezgan taupīgs brauciens sanāks, ja negriezīsit motoru pāri 3000 apgriezieniem minūtē. Tas gan ir aptuveni – kā nu kurai mašīnai, bet noteikti – negriezt līdz galam. «Daļa autovadītāju pat nezina, kam domāts tahometrs, tādēļ vērts iegaumēt – te jūs varat paskatīties, vai dzinējs strādā normālos apgriezienos. Pieredzējis autovadītājs to jutīs jau no motora skaņas, bet iesākumā der ieskatīties tahometrā,» iesaka eksperts.

Viņš noliedz uzskatu, ka ar automātisko kārbu nav iespējams ekonomēt. «Te spēkā tie paši principi, kā braucot ar mehānisko kārbu. Sekojam apgriezieniem, turam mašīnu kustībā, un ekonomija būs,» saka P. Timrots.

Likt mierā bremžu pedāli
Dažiem autovadītājiem esot niķis – visu laiku spaidīt gāzes pedāli. «Te viņam šķiet, ka brauc par lēnu, te atkal – ka par ātru, un tā visu laiku. Šāda uzvedība ne tikai tērē degvielu, bet rada neomulīgu izjūtu pasažieriem ar vājāku vestibulāro aparātu. Neaiztikt bremžu pedāli ir pamatu pamats ekoloģiskai braukšanai. Nespaidiet pedāli, turiet to vienmērīgi, un viss būs labi!» iesaka auto eksperts.

Ka izrādās, degvielas patēriņš aug arī tad, ja ir puspavērti logi vai ieslēgts kondicionieris. Braucot ar puspavērtiem logiem, patēriņš esot puslitrs līdz litrs degvielas uz 100 km, savukārt ar kondicionieri arī litrs degvielas uz 100 km. Arī automašīnas aerodinamika ir svarīga, lai ietaupītu degvielu. Ir svarīgi neko neatstāt uz automašīnas jumta – ne stiprinājumus, ne kravu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Uzziņai

Samazināt degvielas rēķinu

Vienkārši paradumi un risinājumi, kas var palīdzēt.

Izvēlieties vienmērīgu braukšanas ātrumu
Braucot agresīvi, strauji palielinot ātrumu un strauji bremzējot, degvielas patēriņš palielinās. Zinātniskajos pētījumos ir pierādīts, ka agresīvs braukšanas stils var samazināt degvielas patēriņa efektivitāti par 40%.


Izvairīšanās no strauja paātrinājuma un pārnesumu pārslēgšana, lai bremzētu, ir vienkāršs veids, kā atrisināt šo problēmu. Agresīvi braukšanas paradumi reti kad ļauj ietaupīt vairāk par minūti vai divām no katra brauciena, tādējādi papildu degvielas patēriņš noteikti neatmaksājas. Turklāt apdomīgāka braukšana arī saudzē dzinēju, riepas un balstiekārtu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Samaziniet gaisa kondicioniera patēriņu
Klimata kontroles sistēmas mūsdienu automobiļos bieži liek kondicionierim darboties pat tad, kad tas nav nepieciešams. Maiņstrāvas kompresors ir jaudīga ierīce, un tas var palielināt degvielas patēriņu līdz pat 30%.

Maiņstrāvas sistēmas ir ļoti parocīgas karstās vasaras vai lietainās rudens dienās, jo tās vienlaicīgi atdzesē un izžāvē gaisu. Tomēr, ja vēlaties ievērojami samazināt degvielas patēriņu, izmantojiet šīs sistēmas apdomīgi.

Regulāri pārbaudiet gaisa spiedienu riepās
Katrs autoražotājs ir aprēķinājis optimālo riepu spiedienu katram modelim, kas nodrošina labāko veiktspēju, komfortu un drošību, kā arī degvielas patēriņa efektivitātes līmeni. Zems gaisa spiediens riepās palielina ritošās daļas pretestību, kā rezultātā dzinējs izmanto vairāk degvielas, lai uzturētu ātrumu.


Tādēļ ir ieteicams regulāri (vismaz reizi mēnesī) pārbaudīt gaisa spiedienu riepās. Saskaņā ar pētījumiem katrs riepu gaisa spiediena zaudētais 1% samazina degvielas ekonomiju par 0,3%. Tomēr speciālisti brīdina, ka riepas nedrīkst būt arī pārmērīgi piepumpētas – augstāks spiediens var izraisīt nevienmērīgu un priekšlaicīgu riepu nodilumu.

Centieties samazināt lieko svaru
Degvielas patēriņš palielinās līdz ar transportlīdzekļa svaru, jo, lai pārvietotos ar smagāku automobili, ir nepieciešama lielāka jauda. Automobiļu inženieri atsakās no rezerves riteņiem un tērauda vietā izvēlas alumīnija vai pat plastmasas materiālus, lai tādējādi samazinātu automobiļa svaru līdz minimumam.


Automobilis nav noliktava. Atbrīvojot automobili no nevajadzīgiem un smagiem priekšmetiem, automobilis kļūst ekonomiskāks, veiklāks un ietilpīgāks.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Izvairieties no sastrēgumiem
Kad vien iespējams, vajadzētu izvairīties no sastrēgumiem, iedibinot to kā ieradumu. Pastāvīga apstāšanās un braukšana noslogo dzinēju, balstiekārtu un pārnesumkārbu. Kā to jau, visticamāk, zina daudzi, viens no iemesliem, kāpēc braukšana pilsētā tiek uzskatīta par visneekonomiskāko, ir sastrēgumi. Garāka maršruta izvēle, kurā satik-sme ir vieglāka, bieži vien ir ērtāka.

Plānojiet braucienus iepriekš
Vēl viens iemesls zemai degvielas ekonomijai – nelielu attālumu mērošana, dzinējam patērējot ievērojami vairāk degvielas, kamēr tas nav uzsilis. Dzinējam ir jāiesildās gluži kā cilvēka ķermenim pirms fiziskās slodzes – pārmērīga slodze bez iesildīšanās galu galā kaut ko sabojā.


Mēģiniet ieplānot viena brauciena laikā izpildīt pēc iespējas vairāk uzdevumu – tas ir daudz ieteicamāk nekā dienas laikā veikt vairākus atsevišķus braucienus. Arī kruīza kontroles izmantošana, pārvietojoties ārpus pilsētas, novērš pārmērīgu paātrinājumu un bremzēšanu, kas nodrošina labāku degvielas patēriņa efektivitāti.

Izvēlieties automobili, kas taupa degvielu
Bieži vien lielisks pamatnoteikums ekonomijai ir automobiļa izvēle ar mazāku degvielas patēriņu. Masīva izmēra apvidus auto un jaudīgi sedani nekad nebūs tik ekonomiski kā pieticīgie kompaktās saimes modeļi. Tiem, kas galvenokārt pārvietojas pilsētas robežās, var būt ļoti labi piemērots jebkurš auto, kas der pasažieru un bagāžas pārvadāšanai.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Rūpējieties par savu automobili katru dienu
Cilvēki bieži vien nepievērš uzmanību tam, ka transportlīdzekļa stāvoklim ir būtiska nozīme degvielas patēriņa efektivitātes nodrošināšanā. Degvielas patēriņu ietekmē tādi elementi kā dzinējs, balstiekārta un elektrosistēmas. Piemēram, bojāts skābekļa sensors var novest pie divtik lieliem degvielas rēķiniem, tāpēc nebūtu ieteicams izlaist regulāro automobiļa apkopi.

Avots: Matas Buzelis, automobiļu eksperts, pārstāv automobiļu vēstures pārbaudei paredzēto platformu «carVertical».

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (1)

  1. Braukšu pēc saviem ieskatiem, ar mašīnu ir jābrauc nevis jāvēlkas 😀 Nevari ieliet degvielu auto nav domāts tev…

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.