Šogad Ziemassvētkos dāvanas plāno iegādāties 96% Latvijas
iedzīvotāju, aģentūrai LETA pavēstīja “Swedbank” Finanšu institūta
eksperte Evija Kropa, atsaucoties uz institūta veiktās aptaujas datiem.
Tostarp 36% iedzīvotāju Ziemassvētku dāvanām šogad iecerējuši tērēt
līdz 60 eiro, 20% iedzīvotāju dāvanām plāno atvēlēt no 61 līdz 100 eiro,
bet 10% iedzīvotāju šogad dāvanu iegādei plāno tērēt no 100 līdz 200
eiro.
Vienlaikus Kropa informēja, ka atbilstoši aptaujas datiem gada laikā
būtiski palielinājies dāvinātāju īpatsvars, kuri par tēriņiem pirms
svētkiem īpaši nedomā, proti, to iedzīvotāju skaits, kuri dāvanu iegādei
noteiktas summas budžetā nav izdalījuši, pieaudzis no 19% pērn līdz 27%
šogad.
Līdzīgi kā pagājušajā gadā, arī šogad Ziemassvētku dāvanu iegādes
procesā iedzīvotāji paļaujas galvenokārt uz decembra ienākumiem,
norādīja Kropa.
Viņa informēja, ka atbilstoši aptaujas datiem uzkrājumus gaidāmo
svētku izdevumu finansēšanai gatavi veidot 17% cilvēku. Naudas krāšanas
vietā vairums jeb 33% iedzīvotāju izvēlas dāvanas iegādāties pamazām –
vēl pirms iepirkšanās burzmas. Vienlaikus jaunieši vecumā līdz 25 gadiem
ir tie, kuri sākuši krāt naudu 1-3 mēnešus pirms svētkiem, lai gan
sabiedrībā kopumā vidēji šādi rīkojas 11% iedzīvotāju.
Pēc aptaujas datiem, mainās arī dāvanu iegādes paradumi – kopš
pagājušā gada arvien vairāk svētku svinētāju dod priekšroku simboliskām
dāvanām par nelielām summām. Tostarp spontānas dāvanas visbiežāk izvēlas
vīrieši. Trešā daļa aptaujāto vīriešu atzinuši, ka par dāvanām iepriekš
nedomā un idejas rod vien iepirkšanās brīdī. Savukārt preces un
pakalpojumus ar atlaidi galvenokārt nolūko sievietes (33%).
Gada izskaņā populārākā iepirkumu vieta nemainīgi ir lielveikali,
kuros dāvanas iegādājas 66% respondentu. Taču aizvien biežāk iedzīvotāji
dāvanu sarūpēšanu ieplāno dažādos tirdziņos. Ja pērn gadatirgus ar
mērķi iegādāt svētku dāvanas apmeklēja 33% aptaujāto, tad šogad šāds
nodoms ir 40% svinētāju. Savukārt interneta veikalos dāvanas plāno
iegādāties 35% aptaujāto, turklāt visbiežāk tas raksturīgi rīdziniekiem
(39%).
“Pozitīvi vērtējams fakts, ka aizvien lielāka sabiedrības daļa
Ziemassvētku apdāvināšanās laiku uztver daudz simboliskāk un atsakās no
pārspīlējumiem, kas gada nogalē var radīt grūtības tikt galā ar visiem
tēriņiem. Kā redzams, tikai retais svētku izdevumus plāno jau
savlaicīgi, pamatā paļaujoties uz kārtējiem ienākumiem. Pie šāda
scenārija jo īpaši rūpīgi nepieciešams izskaitļot, kādu ienākumu daļu
patiesi ir iespējams veltīt dāvanām, svētku mielastam un citiem gada
nogales tēriņiem,” teica Kropa.
Aptauja veikta 2017.gada oktobrī, sadarbībā ar “Snapshots” aptaujājot 700 respondentu visā Latvijā vecumā no 15 līdz 74 gadiem.
Pēc aktīvu apmēra “Swedbank” ir lielākā banka Latvijā.