Autotransporta direkcijas pasūtītais neatkarīgais izvērtējums par Konkurences padomes lēmumu attiecībā uz trīs pārvadātāju aizliegtu vienošanos reģionālo autobusu pārvadājumu iepirkuma procesa gaitā varētu būt izstrādāts februāra vidū, aģentūrai LETA pavēstīja Autotransporta direkcijas pārstāvji.
Līdz tam būs noslēgušās Autotransporta direkcijas iniciētās konsultācijas ar Konkurences padomi un Iepirkumu uzraudzības biroju par Konkurences padomes lēmumu un tā ietekmi gan uz jau noslēgtajiem līgumiem, gan arī uz tiem, kurus paredzēts slēgt tuvākā vai tālākā nākotnē.
Pēc konsultācijām ar atbildīgajām institūcijām un ārējā izvērtējuma saņemšanas, Autotransporta direkcija būs pabeigusi konkrēta darbības plāna izstrādi saistībā ar Konkurences padomes lēmumu un par to informēs sabiedrību. Paralēli Autotransporta direkcija gatavo priekšlikumus izmaiņām Publisko iepirkumu likumā, kas dotu plašākas tiesības pasūtītājam vērsties pret negodīgajiem uzņēmumiem arī jau noslēgtu līgumu gadījumā.
Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš norāda, ka Konkurences padomes atklātais attiecībā uz pārvadātāju aizliegtu vienošanos saistībā ar reģionālo autobusu maršrutu pārvadājumu nodrošināšanu Latvijā ir šokējošs. Autotransporta direkcija nosoda jebkādas uzņēmumu darbības, kas vērstas uz normatīvu pārkāpšanu. Iepirkums reģionālo autobusu pārvadājumu nodrošināšanai Latvijā tika veidots tā, lai veicinātu taisnīgu konkurenci sabiedriskā transporta nozarē.
Konkurences padomes pieņemtais lēmums ir skaidrs signāls nozares dalībniekiem, ka jebkāda manevrēšana un mēģinājumi pārkāpt normatīvus ir bargi sodāma rīcība, kas noved ne tikai pie bargiem finansiāliem sodiem, bet arī pie reputācijas zaudēšanas un iespējas piedalīties turpmākajos konkursos, uzsver Godiņš.
Konkurences padomes lēmums cita starpā ir aktualizējis arī jautājumu par sadarbības turpināšanu ar pārvadātājiem, kuri iesaistīti nelikumīgās darbībās.
Autotransporta direkcija uzsver, ka tiklīdz radīsies tiesisks pamats un pienākums prasības celšanai pret konkurences pārkāpumu pieļāvušajām personām par konkurences tiesību pārkāpuma rezultātā radīto zaudējumu piedziņu, Autotransporta direkcija īstenos tās pienākumu un savas kompetences ietvaros darīs visu, lai no pārvadātājiem, kuri minēti Konkurences padomes lēmumā vai tiesas spriedumā, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, atgūtu valsts budžetam nodarītos zaudējumus, kas varētu svārstīties vismaz 10% robežās no kopējās noslēgtā līguma summas.
Autotransporta direkcija informē, ka Konkurences padomes pieņemtais lēmums nemaina Autotransporta direkcijas pieņemtos lēmumus par reģionālo autobusu pārvadājumu nodrošināšanas iepirkuma konkursa rezultātiem attiecībā uz aktuālo iepirkumu par piecām maršruta tīkla daļām, jo neviens no Konkurences padomes lēmumā minētajiem uzņēmumiem šajā iepirkumā nav atzīts par tādu, kuram būtu piešķiramas iepirkuma līguma slēgšanas tiesības.
Jau ziņots, ka Konkurences padome par aizliegtu vienošanos reģionālās nozīmes pasažieru pārvadājumos piemērojusi naudas sodu kopumā 1,975 miljonu eiro apmērā trim reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem – AS “Liepājas autobusu parks” (LAP), AS “Nordeka” un SIA “Latvijas sabiedriskais autobuss”.
Tostarp LAP piemērota soda nauda 862 700 eiro apmērā, “Nordeka” – 637 600 eiro apmērā, bet “Latvijas sabiedriskajam autobusam” – 474 600 eiro apmērā.
Konkurences padomes Aizliegtu vienošanos departamenta direktore Ieva Šmite skaidroja, ka sodu apmēru nosaka, vērtējot pārkāpuma smagumu, ilgumu, vainu pastiprinošos un mīkstinošos apstākļus, kā arī sekas un citus aspektus. Visiem trim uzņēmumiem sods noteikts 5,6% apmērā no iepriekšējā pieejamā gada apgrozījuma. Turklāt “Nordeka” piespriestais 5,6% apmēra sods, kas veido 554 466 eiro palielināts par 15%, jo tā KP redzeslokā nonākusi atkārtoti un jau 2008.gadā tika sodīta par neatļautu vienošanos.
Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā. Regulāri veicot sabiedriskā transporta finanšu analīzi un auditu, direkcija nodrošina vienotu, nepārtrauktu un pieejamu sabiedriskā transporta sistēmu visā valstī.
Autotransporta direkcijas uzdevums ir īstenot virkni pasākumu kompleksu, lai Latvijas autopārvadātājiem tiktu nodrošināta likumīga iespēja veikt pārvadājumus Latvijas teritorijā un ārpus tās.
Kurā gadā?