Kaut arī “Maxima Latvija” vadība uzsvērusi, ka kompānijai rūp savi
darbinieki, pēc nu jau bijušā vadītāja Gintara Jasinska izteikumiem
vairāki darbinieki LTV raidījumam “De facto” atklājuši uzņēmuma
attieksmi pret saviem darbiniekiem, kas izpaužas nevis ar rūpēm, bet
vienaldzību.
Raidījuma apkopotie darbinieku stāsti liecina par ļoti dažādām
situācijām, kādās uzņēmums izrādījis savas “rūpes” pret strādājošajiem.
Sākot ar došanos uz tualeti saskaņā ar sarakstu, ļoti ilgām darba
stundām, produktu atpirkšanu, kam beidzies termiņš un visbeidzot ar
īpašām rūpēm Ziemassvētkos, kad darbinieku bērni tiek pie veikala
sarūpētām dāvanām, par kurām jau tūlīt nākamajā mēnesī atvelk no algas.
“Viņi ļoti smuki rūpējās tad, kad bērniem Ziemassvētkos dāvina
dāvanas, par kurām nākošajā mēnesī ļoti smuki atskaita naudiņu. Es arī
varu ļoti smuki par to nopelnīto naudu nopirkt bērniem dāvanas, tikai es
nopirkšu to, ko tiešām vajag. Tas žests sākumā liekās baigi jauki, ka
līdz 10 gadiem dāvina dāvanas, bet nākamajā mēnesī skaties algas lapiņā,
domā, kas tā par dāvanu, par ko atskaitīta summa. Tas tomēr ciniski!”
sašutusi bija kāda kasiere, kas nesen aizgājusi no darba “Maximā”.
Citas “Maximas” kasieres ikdiena vairāku gadu garumā bijusi šādā: 11
līdz 12 stundu gara darba diena, trīs dienas pēc kārtas, tad viena
brīvdiena, un viss atkal no jauna. Darba dienas laikā 15-20 minūtes
ātrām pusdienām. Uz tualeti tikai tad, ja dota atļauja un arī tad tikai
tad, ja tobrīd šāda atļauja nav dota kādam citam.
Kāds veikala apsargs stāsta, ka darbinieki arī šobrīd nav labākā
situācijā. Pēc traģēdijas Zolitūdē esot uzsvērts, ka joprojām trauksmes
gadījumā jāpieturas pie instrukcijas, proti, darba vietu pamest
nedrīkst.
Apsargs skaidro, ka “instruktāža klātienē, praksē, kā rīkoties, nav
nekad veikta. Evakuācijas izejas visas aizkrāmētas līdz pagājušajai
ceturtdienai. Un nākamajā dienā bija kāda ziņa no augšas un nākamajā
dienā evakuācijas izejas bija atkrāmētas un atslēgtas.”
Arī “De facto” Lietuvā aptaujātie cilvēki uzskata, ka ciniskie un
neiejūtīgie “Maxima” vadības izteikumi pēc Zolitūdes traģēdijas nav
tikai komunikācijas kļūda, bet gan raksturo “Maximas” vadības stilu
kopumā.
“Viņi ļoti enerģiski strādāja, sāka no maza veikaliņa, lēnām
attīstījās , domāja par inovācijām, bet varbūt dzenoties pēc peļņas, pēc
tirgus paplašināšanas, aizmirsa lietas, ko var nosaukt vienā vārdā –
cilvēcība,” saka lietuviešu žurnālists Ramūns Bogdans.
Lietuvā “Maxima” ir mīlētākais zīmols, taču arī šeit, ja jāraksturo
slikti darba apstākļi, pirmais prātā nāk “Maximas” kasieris. “Varu
izstāstīt kādu joku par “Maximu” no lietuviešu folkloras: “Maximā”
kasierēm pie kasēm ir jāsēž pamperos, jo atstāt telpas nav atļauts. Un
raugieties, kā tāds joks pārvēršas šausminošā traģēdijā, ja čeki jāsit
līdz brīdim, kamēr burtiski tev jumts uzgāžas virsū,” saka Bogdans.
Jau ziņots, ka bijušais “Maxima Latvija” vadītājs Jasinsks uz
jautājumu, vai arī kādam no veikala vadības nebūtu jāseko Latvijas
Ministru prezidenta Valda Dombrovska (V) piemēram, uzņemoties atbildību
par Zolitūdes traģēdiju, izteicās, ka “atkāpjas tie, kas jūtas vainīgi”,
bet viņš varot cilvēkiem skatīties acīs. Pēc “Maxima Latvija” vadītāja
sacītā, veikala darbinieki rīkojušies tā, kā viņiem šajā situācijā bija
jārīkojas, bet pats uzņēmums nav plānojis un neplāno pamest Latvijas
tirgu.
Nosodījumu par šādiem izteikumiem pauda daudzi Latvijas iedzīvotāji
un amatpersonas. Valsts prezidents Andris Bērziņš to pārrunāja ar
Lietuvas prezidenti Daļu Grībauskaiti. Uz Ārlietu ministriju bija
izsaukts Lietuvas vēstnieks Ričards Degutis.
Reaģējot uz Jasinska pausto attieksmi, Latvijas sociālajos medijos
izplatīta Lietuvas prezidentei adresēta vēstule, ko var parakstīt un
nosūtīt ikviens. Vēstulē prezidente aicināta darīt visu iespējamo, lai
novērstu “Maxima” vadības nepieņemamo attieksmi. “Latviešiem
nepieciešams just, ka Lietuvas valdība ir viņu pusē. Nedrīkstam pieļaut,
ka dažu lietuviešu bezatbildīgā darbība kaitē mūsu valstu attiecībām,”
aicina vēstules autors.
Jasinska izteikumus par nepieņemamiem atzinuši daudzi jo daudzi
Lietuvas interneta mediju lasītāji, kas traģēdijai Rīgā sekojuši ar
dziļu līdzjūtību. Viņu komentāros izskan aicinājumi boikotēt “Maxima”
veikalus ne tikai Latvijā, bet arī Lietuvā.