Līdz šā gada 15.decembrim lēmumu par elektroenerģijas tirgotāja
maiņu ir pieņēmušas 4069 jeb 0,5% mājsaimniecību, informēja AS “Sadales tīkls”.
Jau ziņots, ka elektrību mājsaimniecībām pēc 2015.gada 1.janvāra
tirgos AS “Latvenergo”, SIA “Baltcom TV”, SIA “220 Enerģija” un SIA “Win
Baltic”. Lai arī patlaban nav zināms, cik daudz klientu katrs uzņēmums
piesaistījis, aģentūra LETA iepriekš noskaidroja, ka “Baltcom TV” un
“220 Enerģija” elektrību pēc 1.janvāra katra tirgos ap 2000 klientu,
turpretī “Latvenergo” un “Win Baltic” parakstīto līgumu skaitu aģentūrai
LETA neizdevās uzzināt.
“Sadales tīkls” ir apkopojis datus par tirgotāju maiņu līdz šā gada
15.decembrim. Dati par katra tirgotāja klientu struktūru un klientu
izvēlēto tirgotāja piedāvājumu ir pieejami tikai pašiem tirgotājiem.
Taču ir zināms, ka līdz 15.decembrim lēmumu par tirgotāja maiņu ir
pieņēmušas 4069 jeb 0,5% mājsaimniecību.
Elektrības tirgus atvēršanas procesu un iedzīvotāju aktivitāti
“Sadales tīkls” salīdzina ar reiz jau pieredzētu izvēles situāciju –
Latvijas telekomunikāciju nozari 2006.gadā, kad iedzīvotājiem tika
nodrošināta iespēja mainīt mobilo sakaru operatoru, saglabājot telefona
numuru. Pirmo trīs mēnešu laikā mobilo operatoru mainīja 0,5% no
aptuveni 1,8 miljoniem šo sakaru lietotāju, absolūtos skaitļos – ap 3300
klientu mēnesī jeb 10 000 trīs mēnešu periodā.
Nākamais piemērs ir 2007.gads, kad tika atvērts elektrības tirgus
juridiskām personām. To aktivitāte bija ievērojami zemāka nekā fizisko
personu aktivitāte patlaban, kad tiek atvērts elektrības tirgus
mājsaimniecībām. 2013.gadā elektrību brīvajā tirgū pirka jau 24 833
juridiskie klienti. Līdz ar to bažas par konkurences trūkumu brīvajā
elektroenerģijas tirgū nav piepildījušās – šobrīd elektrību brīvajā
tirgū aktīvi tirgo 12 tirgotāji, no kuriem četri apkalpo tieši
mājsaimniecības.
Līdz ar to “Sadales tīkls” prognozē, ka 2015.gadā elektrības tirgotāju varētu nomainīt vismaz 6% mājsaimniecību.
“Turpmāk tikai un vienīgi tirgotāju mārketinga aktivitātes un cīņa
par klientiem un tirgus daļu noteiks to, cik klientu būs vienam vai
otram tirgotājam, savukārt iedzīvotājiem ir nepieciešams ilgāks laiks,
lai aprastu ar jauno tirgus situāciju elektroenerģijas jomā, izprastu
atvērtā tirgus principus un tirgotāju piedāvājumus. Latvijā, salīdzinot
ar Igauniju, elektroenerģijas tirgus atvēršana ir īstenota daudz
mierīgāk – bez liekas ažiotāžas un rindām klientu apkalpošanas centros.
Tāpēc vēlreiz jāatgādina, ka ar 1.janvāri piedāvājumu izvēle nebeidzas.
Arī turpmāk iedzīvotāji var analizēt savu elektrības patēriņu, vērtēt
tirgotāju piedāvājumus un izdarīt savu izvēli par labu kādam no tirgū
konkurējošu tirgotāju piedāvājumiem,” norādīja “Sadales tīkla” valdes
loceklis Ilvars Pētersons.
Viens no faktoriem, kas mudina iedzīvotājus interesēties par
tirgotāju piedāvājumiem un izvēlēties, ir elektrības patēriņa mēneša
apjoms, kuram atbilstoši veidojas arī cena. Jo lielāks ir elektrības
patēriņš un līdz ar to arī mēneša maksa, jo lielāka motivācija
interesēties par tirgotāju piedāvājumiem un izvēlēties izdevīgāko.
“Sadales tīkla” statistika liecina, ka tām mājsaimniecībām, kuras
izvēlējās mainīt tirgotāju, vidējais patēriņš bija virs 260
kilovatstundām (kWh) mēnesī.
79% iedzīvotāju patēriņš nepārsniedz 200 kWh mēnesī. Līdz ar to šai
iedzīvotāju daļai elektrības cena 2015.gadā būtiski nepieaugs. Atkarībā
no izvēlētā tirgotāja piedāvājuma tas būs no 4,69 eiro (pie patēriņa 100
kWh) vai no 5,88 eiro mēnesī (pie patēriņa 200 kWh).
“Sadales tīklā” arī atgādina – lai atbalstītu sociāli mazaizsargātās
sabiedrības grupas, likumdošanā paredzēts finansiāls atbalsts daudzbērnu
ģimenēm, kuras no 1.janvāra katru mēnesi 300 kWh varēs iegādāties par
pašreiz spēkā esošo Starta tarifa elektrības cenu. Savukārt trūcīgām un
maznodrošinātām personām tiks saglabāta iespēja katru mēnesi iegādāties
100 kWh par minēto tarifu. 2015.gadā valsts noteikto atbalstu īstenos
“Latvenergo”. Turpmāk valsts sludinās iepirkumu elektrības tirgotājiem
par iespēju nodrošināt valsts atbalstu daudzbērnu ģimenēm un
maznodrošinātajiem.