Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

EM: Tuvākajos mēnešos pircēju aktivitāti varētu veicināt pieaugošais atalgojums pēc nodokļu izmaiņām

Tuvākajos mēnešos pircēju aktivitāti varētu veicināt pieaugošais atalgojums un pensiju apmērs pēc nodokļu izmaiņām, kā arī procentu likmju samazinājums un cenu stabilizēšanās, aģentūrai LETA prognozēja Ekonomikas ministrijā.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Šā gada martā iedzīvotāju piesardzīgāka izturēšanās pret tēriņiem ietekmēja mazumtirdzniecības apgrozījumu. Gada laikā mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums salīdzināmajās cenās saruka par 0,8%.

To galvenokārt ietekmēja augstā bāze pārtikas mazumtirdzniecības apgrozījumam, kā arī pieaugošās pārtikas cenas, kas joprojām ietekmē patērētāju pirktspēju. Mazumtirdzniecības apjoma kritums ir vērojams arī mēneša salīdzinājumā. Martā, salīdzinot ar februāri, mazumtirdzniecības apgrozījums saruka par 0,2%, ko noteica tā samazinājums pārtikas un degvielas preču grupās.

Gada laikā mazumtirdzniecības apgrozījums strauji samazinājās pārtikas precēm, mērenāk tas saruka degvielai, savukārt nepārtikas precēm mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Martā, salīdzinot ar iepriekšējā gada martu, nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 3,2%. Tas pieauga visās galvenajās nepārtikas preču grupās, izņemot grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecību, kur apgrozījums samazinājās par 4,3%, ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā apgrozījums saruka par 1,1%, bet apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā apgrozījums samazinājās par 0,7%.

Savukārt mazumtirdzniecības apgrozījums martā, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, visstraujāk jeb par 23,2% pieauga pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecībā, bet par 13% – mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos.

Mērenāks kāpums par 6,8% bija farmaceitisko medicīnisko piederumu tirdzniecībā, par 4,5% – kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā, kāpums par 4,2% bija tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un citu mājsaimniecības piederumu tirdzniecībā, savukārt metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā apgrozījums pieauga par 4,1%, informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā par 2,2%, bet sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā – par 1,3%.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Sadalījumā pa tirdzniecības vietām apgrozījuma kritums martā, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, turpinājās mazumtirdzniecībā stendos un tirgos, kur novērots samazinājums par 7,1%, bet par 2,6% samazinājās pārējā mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem. Vienlaikus par 1,5% saruka mazumtirdzniecībā pa pastu vai internetā.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada laikā samazinājās par 6,1%, ko noteica augstā bāze iepriekšējā gada martā, kad pārtikas preču apgrozījums pieauga par 4%, kas bija straujākais pārtikas preču apgrozījuma pieaugums kopš 2022.gada janvāra. Arī pārtikas produktu cenas turpina pieaugt, kas ietekmē pārtikas preču apgrozījumu.

Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās martā samazinājās – par 1,0%, salīdzinot ar 2024.gada martu, neskatoties uz zemākām degvielas cenām, salīdzinot ar iepriekšējā gada martu, kas liecina par pircēju aktivitātes kritumu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Kopumā šā gada janvārī-martā mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 0,5% zemāks nekā 2024.gada janvārī-martā, ko lielākoties noteica pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījuma kritums par 5,5% pārtikas preču augto cenu dēļ. Nepārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 1,6%, bet degvielas mazumtirdzniecība saglabājās nemainīga.

EM norāda, ka augstais pārtikas cenu līmenis joprojām radīs spiedienu uz mājsaimniecību budžetiem, tādēļ patēriņa pieaugums varētu būt pakāpenisks un nevienmērīgs.

Jau ziņots, ka Latvijā mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums šogad martā, pēc kalendāri koriģētajiem datiem, salīdzināmajās cenās samazinājās par 0,7% salīdzinājumā ar 2024.gada attiecīgo periodu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (2)

  1. Tuvākajos mēnešos gaidāms kārtējais nepamatotais cenu pieaugums.Sakaru kompānijas piem.,no 1.jūnija palielina tarifu maksu.

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.