Patēriņa cenas šogad februārī salīdzinājumā ar janvāri Latvijā
palielinājās par 0,1%, bet gada inflācija – šogad februārī salīdzinājumā
ar 2019.gada februāri – sasniedza 2,3%, liecina Centrālās statistikas
pārvaldes dati.
Savukārt 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, februārī pieauga par 2,7%.
Statistikas pārvaldē informēja, ka 2020.gada februārī, salīdzinot ar
janvāri, precēm cenas saglabājās nemainīgas, bet pakalpojumiem
palielinājās par 0,5%, savukārt salīdzinājumā ar pagājušā gada februāri
precēm cenas pieauga par 1,9%, bet pakalpojumiem – par 3,1%.
Lielākā ietekme uz cenu izmaiņām šogad februārī salīdzinājumā ar
pagājušā gada februāri bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem
dzērieniem, apģērbam un apaviem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm
un pakalpojumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, kā arī cenu
kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem,
alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem.
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 1%.
Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu šajā grupā bija
svaigiem dārzeņiem (+14,2%) un svaigiem augļiem (+2,5%). Cenas pieauga
arī žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+2,4%) un mājputnu gaļai
(+1,6%). Dārgāki kļuva konditorejas izstrādājumi (+1,9%), biezpiens
(+3,9%), saldumi (+5,6%), svaigas vai atdzesētas zivis (+4,6%). Savukārt
cūkgaļai (-3%), kafijai (-3%), jogurtam (-4,8%), šokolādei (-3,7%),
piena produktiem (-1,7%), makaronu izstrādājumiem (-5,8%) un olām
(-2,9%) cenas mēneša laikā samazinājās.
Alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis mēneša laikā samazinājās
par 1,1%, ko galvenokārt ietekmēja akcijas alum un stiprajiem
alkoholiskajiem dzērieniem. Tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis
palielinājās par 0,5%.
Apģērbiem cenas mēneša laikā pieauga par 2,1%, bet apaviem – par 0,2%.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas mēneša laikā
samazinājās vidēji par 1,5%. Degviela kļuva lētāka par 3,7%, tostarp
dīzeļdegviela – par 4,4%, benzīns – par 3,1% un auto gāze – par 0,7%.
Savukārt pasažieru aviopārvadājumi mēneša laikā sadārdzinājās.
Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi kļuva dārgāki
par 0,6%. Vidējais cenu līmenis pieauga kompleksajiem atpūtas
pakalpojumiem un ziediem.
Restorānu un viesnīcu pakalpojumu vidējais cenu līmenis mēneša laikā
palielinājās par 0,8%. Cenu pieaugumu galvenokārt noteica ēdināšanas
pakalpojumi, tostarp vidējais cenu līmenis palielinājās restorānu un
kafejnīcu pakalpojumiem (+0,6%) un ēdnīcu pakalpojumiem (+0,9%).
Viesnīcu pakalpojumi kļuva dārgāki vidēji par 2,3%.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu pieaugums mēneša laikā bija
farmaceitiskajiem produktiem un mājokļa īres maksai. Savukārt lētākas
bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi, kā arī
materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam.
Statistikas pārvaldē arī informēja, ka lielākā ietekme uz vidējā
patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2020.gada februārī, salīdzinot ar
2019.gada februāri, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem
dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, veselības
aprūpei, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, ar atpūtu un kultūru
saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas
izstrādājumiem.
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 4,4%.
Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu šajā grupā bija
žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+10,4%), cūkgaļai (+14,3%),
mājputnu gaļai (+8%) un gaļas izstrādājumiem (+8,7%). Cenas pieauga arī
svaigiem augļiem (+19,4%) un svaigiem dārzeņiem (+7,4%). Dārgākas bija
svaigas vai atdzesētas zivis (+14,6%), konditorejas izstrādājumi
(+2,2%), milti un citi graudaugi (+5,3%), rīsi (+9,9%). Savukārt lētāka
kļuva kafija (-4,4%), siers un biezpiens (-1,1%), skābais krējums (-3%).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis
gada laikā palielinājās par 1,5%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par
0,9%, galvenokārt sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem.
Tabakas izstrādājumu cenas kāpa vidēji par 2,6%.
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par
3,4%, ko galvenokārt veidoja cenu kāpums vispārējās medicīniskās
prakses, zobārstniecības un ārstu speciālistu pakalpojumiem. Dārgāki
kļuva arī farmaceitiskie produkti.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā
palielinājās par 2,7%, ko noteica cenu kāpums degvielai par 4,8%,
tostarp benzīnam – par 9% un dīzeļdegvielai – par 2,4%, kamēr auto gāzei
vidējais cenu līmenis gada laikā saglabājās nemainīgs. Dārgāka kļuva
personisko transportlīdzekļu apkope un remonts, kā arī pasažieru
pārvadājumi, tostarp pārvadājumi pa autoceļiem, aviopārvadājumi un
pārvadājumi ar vilcienu. Savukārt lietotām automašīnām vidējais cenu
līmenis samazinājās.
Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi gada laikā kļuva
dārgāki par 1,9%. Gada laikā vidējais cenu līmenis pieauga televīzijas
abonēšanas maksai, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, laikrakstiem un
žurnāliem, kā arī atpūtas un sporta pakalpojumiem.
Restorānu un viesnīcu pakalpojumu vidējais cenu līmenis gada laikā
pieauga par 3,5%. Cenu pieaugumu galvenokārt noteica ēdināšanas
pakalpojumi, tostarp vidējais cenu līmenis palielinājās restorānu un
kafejnīcu pakalpojumiem – par 3,7%, kā arī ēdnīcu pakalpojumiem – par
4,9%.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais sadārdzinājums gada laikā bija
siltumenerģijai, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumiem,
telekomunikāciju pakalpojumiem, personīgās higiēnas precēm un
skaistumkopšanas līdzekļiem, mājokļa īres maksai, atkritumu savākšanai,
frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem, apģērbiem. Cenu
samazinājums bija dabasgāzei, elektroenerģijai un autotransportlīdzekļu
apdrošināšanai.