Piektdien, 5.decembrī, valdības ārkārtas sēdē plānots izskatīt
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavotos grozījumus
Izglītības likumā, kas paredz pedagogu algu publiskošanu, tādējādi
padarot atklātu valsts budžeta izlietojumu pedagogu darba samaksas
nodrošināšanā.
Izglītības likuma grozījumi paredzētu internetā publicēt pedagogu
vārdu un uzvārdu, amatu, kā arī saņemtās algas apjomu. Grozījumu
anotācijā uzsvērts, ka “demokrātiskas valsts pārvaldes funkcionēšanas
neatņemama pazīme ir tās pārskatāmība un informācijas par valsts budžeta
līdzekļu izlietojumu pieejamība”. Tāpēc, lai nodrošinātu valsts budžeta
mērķdotācijas valsts, pašvaldību un privātpersonu dibināto izglītības
iestāžu pedagogu darba samaksai, izlietojuma pārskatāmību, kontroli un
sabiedrības informētību, būtu jāpublisko pedagogu algas.
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA)
pagaidām neizprot šāda piedāvājuma mērķi un cer sagaidīt skaidrojumu,
kāpēc tas būtu nepieciešams.
LIZDA sabiedrisko attiecību speciālists Edgars Grigorjevs aģentūrai
LETA skaidroja, ka arodbiedrība iebildīs pret personas datu
publiskošanu, jo tas varētu radīt nevajadzīgu situācijas saspīlējumu.
Tas nenozīmējot, ka LIZDA vēlētos slēpt to, cik patiesībā saņem pedagogi
– LIZDA gatava kompromisam, kas paredzētu publiskot atalgojumus,
neminot personas datus, bet gan grupējot pa amatiem – līdzīgi, kā tas
notiek valsts pārvaldē strādājošajiem.
Grigorjevs norādījis, ka šādi grozījumi neesot taisnīgi pret vienu no
sabiedrības grupām, kas saņem valsts dotāciju. Tādā gadījumā vajadzētu
publiskot arī, piemēram, ugunsdzēsēju un policistu atalgojumus, kas arī
tiekot maksāti no valsts budžeta.
Gadījumā, ja valdība tomēr lems par labu šādiem grozījumiem, LIZDA
uzskata, ka ļoti svarīgi ir minēt pedagoga slodzi, par kuru saņemts
noteikts atalgojums. Pretējā gadījumā nevar adekvāti novērtēt algu
apjomu, nezinot darba apjomu, par ko tas saņemts.
Savukārt Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM) aģentūrai LETA
skaidroja, ka šādi grozījumi nepieciešami, lai izsekotu naudas plūsmām
no pašvaldībām līdz pedagogiem. IZM norādīja, ka pagaidām tā varot
izsekot naudai līdz pašvaldībai, savukārt vēlāk, kad nauda tiek
pārdalīta pedagogiem, tas vairs neesot iespējams. IZM vēloties
pārliecināties par to, ka šajā posmā viss notiekot godīgi. Tāpat budžeta
līdzekļu izlietojuma caurskatāmība esot arī viens no pamatnosacījumiem
jaunā pedagogu darba samaksas modeļa ieviešanai.