2023.gada pirmajā pusgadā Latvija kļuvusi par Baltijas valstu līderi jaunu elektroauto reģistrācijas pieauguma ziņā, turklāt Eiropas mērogā šajā rādītājā Latvija ierindojas 7. vietā, liecina “Citadele Leasing” apkopotā informācija no Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas publicētajiem datiem.
“Citadele banka” pārstāve Eva Cildermane pastāstīja, ka laika periodā no janvāra līdz jūnijam jaunu elektrisko mašīnu reģistrācija Latvijā pieaugusi par 119%, salīdzinot ar šo pašu laika periodu pirms gada. Tikmēr mūsu kaimiņvalstīs pieaugums ir noritējis mērenākos tempos – Lietuvā tas fiksēts 72% apmērā, kamēr Igaunijā elektroauto skaits pieaudzis par 79%.
Starp visām Eiropas valstīm tikai Bulgārijā, Beļģijā, Somijā, Grieķijā, Kiprā un Portugālē aizvadītajā pusgadā fiksēts procentuāli lielāks jaunu elektroauto reģistrācijas pieaugums nekā Latvijā, liecina Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas dati.
Ja salīdzina elektroauto tirgus daļu jaunu auto tirgus segmentā, tad aizvadītajā pusgadā Latvijā elektriskās mašīnas veidoja 9% no visu jauno auto tirgus. Tas ir vairāk nekā kaimiņvalstīs Lietuvā (6,8%), Igaunijā (5,3%), kā arī, piemēram, Spānijā (4,7%).
Tāpat pirmajos sešos mēnešos Latvijā par 36% vairāk reģistrēti uzlādējamie hibrīdauto jeb “plug-in hybrid” mašīnas, kas Eiropas mērogā ir 9. lielākais pieaugums. Līdzīgas tendences arī hibrīda elektrouto jeb “hybrid electric” segmentā, kur jauni auto reģistrēti par 34% biežāk nekā pērn, kas arī ir 9. rādītājs Eiropas mērogā.
Vienlaikus 2023.gada pirmajos sešos mēnešos Latvijā benzīna dzinēju auto reģistrēti par 4% vairāk nekā iepriekš, savukārt ar dīzeļdzinēju darbināmi spēkrati – par 25,9% vairāk.
“Elektroauto ražotāji paplašina piedāvājumu, un līdz ar to elektriskās un hibrīdmašīnas kļūst pieejamākas arvien plašākai sabiedrības daļai. Tā rezultātā redzam, ka Latvijā jaunu auto reģistrā elektrisko mašīnu pieauguma dinamika ir lielāka nekā auto ar benzīna un dīzeļa dzinējiem. Tā ir paradumu un domāšanas maiņa, un šī tendence varētu turpināties, ražotājiem piedāvājot arvien demokrātiskākas cenas un jaunus modeļus. Papildu veicinošs faktors ir arī valsts atbalsts jaunu elektroauto iegādei, kas palīdz samazināt iegādes izmaksas,” norāda “Citadele Leasing” valdes priekšsēdētājs Ģirts Glāzers.
Kopumā jaunu automašīnu reģistrācija Eiropas teritorijā pirmajā pusgadā kāpusi par teju piekto daļu jeb 17,9%, kas ir spēcīgs indikators tam, ka auto ražotāji ir atguvušies no pandēmijas laikā piedzīvotās piegādes ķēžu krīzes.
Foto: Publicitātes foto
Reklāma