Eiropas patērētāju sargi iesniedz sūdzību pret aviokompānijām par rokas bagāžas maksu

FOTO – KĀRLIS MIKSONS, LATVIJAS TELEVĪZIJA
Aviokompānijas nedrīkst prasīt samaksu par rokas bagāžu, pat ja tas ir neliels čemodāns. Tā uzskata Eiropas patērētāju aizsardzības organizācija BEUC, kas vērsusies ar sūdzību Eiropas Komisijā un Eiropas Patērētāju centru tīklā. BEUC īpaši izceļ septiņas aviokompānijas, kas pamatbiļetes cenā iekļauj tikai mazu mugursomu, piemēram, arī «Ryanair», «Wizzair» un «Norwegian Airlines», kas lido no Rīgas.
Saprātīga izmēra bagāžas jēdziens
Eiropas patērētāju sargu organizācija BEUC ir pārliecināta, ka daudzas zemo cenu aviokompānijas klaji ignorē Eiropas Savienības (ES) Tiesas spriedumu.
BEUC ģenerāldirektors Augustins Reina stāstīja, ka jau 2014. gadā tiesa noteica, ka aviokompānijas nedrīkst prasīt papildu samaksu par saprātīga izmēra rokas bagāžu.
«Ja jūs padomāsiet par to, kas ir saprātīgi, kad cilvēki ceļo, tad nonāksit pie secinājuma, ka tā ir iespēja paņemt maiņas drēbes, paņemt personiskās mantas. Tās ir lietas, kas ietilpst rokas bagāžas čemodānā. Bet viņi mēģina stiept, locīt un sagraut tiesas lēmumu, sakot, ka pasažieri var visu iepakot nelielā somiņā,» sacīja A. Reina.
Problēma slēpjas tajā, ka saprātīga izmēra bagāžas jēdziens nav skaidri noteikts. Nozares pārstāvji līdz šim nav varējuši vienoties par to, cik lielai vajadzētu būt bagāžai, ko bez maksas drīkst ienest lidmašīnas salonā.
Spānijas ministrs: Diskusija par bezmaksas bagāžas lielumu ir vietā
Spānijas sociālo tiesību un patērētāju jautājumu ministrs Pablo Bustindujs norādīja, ka maksa par tā dēvēto papildu rokas bagāžu rada aviokompānijām vērā ņemamus ienākumus. Ministrs uzskata, ka diskusija par to, cik lielu bagāžu drīkst ienest lidmašīnas salonā, ir vietā. Bet par to, ko drīkst ienest, naudu nevar prasīt.
«Tas, ko viņi nekādā gadījumā nedrīkst darīt, ir prasīt naudu par rokas bagāžu.
Tam ir vairāki iemesli. Galvenais no tiem ir, ka aviokompānijas neuzņemas par to nekādu atbildību. Kad jūs nododat bagāžu, tad aviokompānijas uzņemas par to atbildību un tām rodas zināmas izmaksas par tās transportēšanu, drošību u. tml. Bet rokas bagāža neuzliek viņiem nekādu atbildību,» uzsvēra P. Bustindujs.
Spānijas varasiestādes pagājušā gada beigās sodīja piecas zemo cenu aviokompānijas ar gandrīz 180 miljoniem eiro par negodīgu komercpraksi. Pārkāpumu sarakstā ir arī papildu samaksas pieprasīšana par tādām lietām kā rokas bagāža, iekāpšanas karšu izdrukāšana, kā arī bērnu un vecāku nosēdināšana blakus sēdekļos.
Ministrs noraidīja arī argumentu, ka lielākas bagāžas pārvadāšana liks aviokompānijām celt biļešu cenas.
«Pirmkārt, ja jūsu biznesa modelis ir uzbūvēts uz nelikumīgām darbībām, tad šādam biznesa modelim ir problēmas. Otrkārt, kad šīs aviokompānijas uzsāka pieprasīt no pasažieriem šādu maksu, biļešu cenas nekļuva lētākas. Tieši pretēji – Spānijā pēdējos gados cenas pieauga vairāk nekā par 50%. Līdz ar to viņi ir gan cēluši cenas, gan mēģinājuši izdomāt jaunus veidus, kā palielināt savu peļņu,» norādīja ministrs.
Piemēram, arī aviokompānija «airBaltic» mēdz prasīt papildu maksu, ja rokas bagāža pārsniedz 8 kilogramus. Šāda prakse tiek dažādi pamatota, tostarp ar CO2 izmešu samazināšanu. Tomēr šie argumenti neiztur kritiku, jo pasažieru svars var atšķirties krietni vairāk nekā somu svars.
Uz Latvijas Radio jautājumu par šādu aviokompāniju pieeju Spānijas ministrs atjokoja: «Man vispār vajadzētu ceļot par brīvu, jo es esmu ļoti neliela izmēra!» (smejas)
Vēlas skaidri noteiktu izmēru un svaru
Savukārt BEUC ģenerāldirektors A. Reina vēlas, lai Eiropas likumos tiktu skaidri noteikts bezmaksas rokas bagāžas izmērs un svars.
«Mūsu augstākā tiesa ir noteikusi skaidru nošķīrumu, bet aviokompānijas to apzināti ignorē, lai nopelnītu naudu un ļaunprātīgi izmantotu patērētājus,» pauda A. Reina.
«Tas nav jautājums tikai par juridisku skaidrību. Protams, ka mēs gribētu, lai tas būtu skaidri ierakstīts likumā, bet mums jau ir tiesas precedents, kas tiek ignorēts. Tas kaitē ne tikai patērētājiem, bet arī likuma varai,» piebilda A. Reina.
Sūdzība Eiropas Komisijai ir iesniegta pret aviokompānijām «EasyJet», «Norwegian Airlines», «Ryanair», «Transavia», «Volotea», «Vueling» un «Wizzair». ◆
Teksts – ARTJOMS KONOHOVS, Latvijas Radio korespondents Briselē, EURANET PLUS
Reklāma