
Meklējot līdzekļu ietaupījumu, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) atkal apsver iespēju bērnus uz 1.klasi sūtīt sešu gadu vecumā, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā “Rīta panorāma” atklāja izglītības ministre Dace Melbārde (JV).
IZM patlaban mēģina identificēt funkcijas, kas tai nebūtu jādara un būtu samazināmas, lai varētu rast finanšu līdzekļu ietaupījumu. Viena no diskusijām saistīta ar profesionālo izglītību, kur patlaban jāmācās četrus gadus. IZM skatās uz iespēju mācības organizēt “3+1” modelī, samazinot prasības un apjomu vispārējā izglītībā un dodot iespēju vispārējās izglītības apjomu apgūt tiem jauniešiem, kuri izlēmuši pēc profesionālās izglītības tomēr turpināt mācības augstskolā.
Liela diskusija ir arī par mācību gada sākšanu agrāk, no sešu gadu vecuma. Tas, kā skaidroja ministre, nozīmētu sinhronizāciju ar pārējo Eiropas izglītības telpu, kur bērni skolas gaitas sāk sešu gadu vecumā. Tas nozīmētu iespēju skolu beigt gadu ātrāk – 18 gadus veci jaunieši nevis turpinātu mācības, bet studētu augstskolā vai iesaistītos darba tirgū. Tas nodrošinātu vienu gadu ekonomijas, apgalvoja politiķe.
Viņa skaidroja, ka IZM, Finanšu ministrijas un sociālo partneru pārrunās tiek norādīts, ka līdzekļu ekonomiju iespējams nodrošināt, veicot sistēmiskas pārmaiņas, nevis samazinot pamatfunkcijas. Kopumā tā ir saimniecības izskatīšana, un patlaban Melbārde neredz iespēju lielai esošo līdzekļu ekonomijai.
“Mēs neredzam iespēju 2026.gadā savākt 22 miljonus eiro, neatsakoties no pašām būtiskākajām funkcijām,” teica Melbārde, brīdinot, ka priekšā ir ļoti sarežģītas diskusijas.
Ja uz nākamo gadu jāietaupa 22 miljoni eiro, tad tas nozīmētu atteikšanos no “lielām pamatfunkcijām”, piemēram, 9.klašu eksaminācijas, atbalsta sportam vai jaunatnes organizācijām. “Tās ir izvēles, ar ko jārēķinās. Mēs esam gatavi šos scenārijus nolikt uz galda, bet tā ir kopīga lemšana, vai tas tiešām sabiedrībai nesīs nepieciešamos ieguvumus,” norādīja politiķe.
Viņa arī akcentēja, ka jārēķinās ar to, ka valsts ir iegājusi taupīšanas režīmā, kas nozīmē, ka nevar būt runas par papildu līdzekļiem atlīdzības kāpināšanai. Tomēr varot rēķināties ar līdzekļiem, kas ienāks sistēmā jaunās izglītības programmas ieviešanai.
Kaut kāds marasms pārņēmis šo “brīnumvalsti”.RailBaltic pļederē miljardus,bruņojas kā neprātīgi,iznieko EU fondu piešķirtās naudas smukumprojektiem,vaimanā par demogrāfiju,bet tai pat laikā žņaudzas uz izglītību.
IZM “reformu ” hibrīdkara veicējus jāatlaiž, varbūt arī jātiesā.
Nav ko te p….ies , likvidejiet vispār izglītības sistēmu un skolas , bērnudārzā iemāciet skaitīt līdz 100 , un tad no 16 gadi prom darbā , tā tik būtu ieekonomēšana .
Dzimstība samazinās, tāpēc valsts varēs ietaupīt uz pirmklasnieku sūtīšanu skolā.
Varbūt uzreiz, kā piedzimst uzreiz skolas solā??
Lēkātāji. Valodas nevajag, mācīties nevajag. BRAVO.
Bet pilnībā no seši gadi, pirmā klase ir ok.
Pasaulē būs atkal ziņas pirmajās lapās – latvija tuvojas bankrotam?
Vai tad bērnudārza vecākajās grupiņās bērni nemācās lasīt, rakstīt, rēķināt utt. lai uz skolu ietu ar visām nosauktajām prasmēm? 5- 6 gadīgiem bērniem nopietni jāmācās jau tagad. Taisam dārziņos o klasi, kā bija jau reiz. Piesaistam pedagogus ar sākumskolas izglītību un tad šī lieta būs oficiāli apstiprināta. Pajautājiet pirmsskolu pedagogiem, cik milzīgs darbs, pacietība, zināšanas ir jāiegulda, lai bērniem aizejor uz skolu nebūtu problēmas apgūt, pēc manām domām, sarežģītu pirmās klases programmu. Tā vien domā, ka pirmsskolā bērni tiek piekatīti, tas ir liels apvainojums, jo patiesībā, tas ir milzīgs darbs, lai tik maziem bērniem palīdzētu iemācīties mācīties.
Kad IZM ministra vadībā beigs eksperimentēt ar bērnudārzniekiem skolā. Jau bija tas un izgāzās – nu atkal… Parasti eksperimentus veic ar pelītēm laboratorijās, bet te ar dzīviem bērnudāzniekiem…
Taurētāj, nesapratu ko nozīmē dzīvi bērnudārznieki, vai tad tas nav pats par sevi saprotams, ka bērbudārzu apmeklē dzīvi bērni? Vai tavā prātā ir citi varianti? Varēji uzrakstīt, vienkārši, bērni, dīvains/a tipiņš
Esmu pilnībā PAR. 6gadnieki jau tagad mācās to, ko agrāk mācījās 1.klasē. Bet es strādāju ar vidusskolniekiem, un 19-20gadīgie skolas solā – tas ir briesmīgi. Ar visu auklēšanos. Ko mēs audzinām? Kādai dzīvei radinām? Tad nav ko pēc tam brīnīties. Un savukārt motivētajai daļai šī 12.klase jau ir kā slogs. Vini grib iet tālāk jau pēc 18.
Mēs nevaram vērtēt visus 6 gadīgos bērnus vienādi, protams ir bērni, ar kuriem čakli srādā vecāki, plus pirmsskolas pedagogi, šie bērni ir zinoši un motivēti, bet tādu nav vairākums. Ko skolā darīs planšetnieki, kurus vecāki nav iemācijuši būt ptstāvīgiem, pieklājīgiem, protošiem kontrolēt savas emocijas, šādi bērni būs problēma, slinki, nemotivēti, niķīgi, agresīvi. Pirmsskolā ir 2 audzinātājas un auklīte, kurām ar tādiem bērniņiem, jātiek galā, pluss, viņiem, mēģina kaut ko iemācīt, cik tas ir iespējams. Jādomā par to, ka 6 gadīgs bērns, nevar mājās palikt viens, tad līdz cikiem šiem bērniņiem būs jāuzturās skolā, kamēr vecāki strādās?
Paldies, ajatolla Hosam Abu Meri.
Skolā iet negribu!Labprāt ietu balsot un brauktu ar bibiku!
Pareizi. Desmitiem gadu vidusskola bija 11 klases. Līdz 18 gadiem spēja pat fiziku, ķīmiju, matemātiku iemācīt. Rezerves ir IZM stulbeņos vai kaitniekos, kuri iznīcināja bijušo Latvijas izglītības sistēmu, mācību programmas, mācību grāmatas. Pašreiz sistēma ražo nederīgus tukšmuldētājus, kuri pat latviešu valodu neprot.Tolete, īsi sakot.
Jo agrāk un vairāk bērni sēž skolā jo slimāki tie ir. Bērnu attīstības un fizioloģijas laika grafiku daba nav atcēlusi. To IZM nekvalificētajām darbonēm būtu jāsaprot. Kāpēc 12. klasē ir divdesmitgadīgie? Tie ir otrgadnieki , skolu sākušie 8-9 gadu vecumā. Kāpēc skola sākta astoņu gadu vecumā? Neveselība vai grūta galva, varbūt arī bezatbildība. Kas pašreiz vada IZM? JV. Veido tautas nākotnei derīgu izglītību?
Mums jau valstī vienreiz bija diskusija par 6gadnieku skolā. Bija arī 80.gados eksperiments. Neveiksmīgs. Bet…1) atcerēsimies, ka bērnudārzā ir sagatavošanās skolai. Obligāta, ar savu apguves programmu. ( visās grupās jau ir sava programma, bet 5-6 gadniekiem tā jāapgūst pilnā apjomā). Tad kāda atšķirība, kur to apgūst, skolā, vai dārziņā! 2) kāda velna pēc pielika 12.klasi, kad vidusskolā ir 18 gadu, un kavējuma zīmi par bastotām stundām vari rakstīt sev pats, bet uz skolu braukt ar auto. ( Nav slikti pēc idejas, bet…) Ir jāpārskata priekšmeti, to saturs un no viena gada ir jāatbrīvojas.
Varbūt varētu kādu laiku dot atelpu skolotājiem, vecākiem un bērniem no jaunām reformām. Sagatavot grāmatas, kas atbilst skola2030 programmām, saprast, ka ne visi bērni māk 1. klasē lasīt, rakstīt, tātad sagatavot grāmatas ar dažādu līmeņu uzdevumiem. Atļaut sešgadīgiem bērniem mierīgi sagatavoties skolai.
Markss aicināja no 12 gadiem iekļaut darba armijā?