Svētdiena, 7. decembris
Antonija, Anta, Dzirkstīte
weather-icon
+2° C, vējš 0.45 m/s, D-DR vēja virziens
BauskasDzive.lv ikona

Nepārtikas precēm Latvijā raksturīgi ļoti augsti uzcenojumi

Nepārtikas precēm Latvijā raksturīgi lieli uzcenojumi, liecina Konkurences padomes (KP) veiktās nepārtikas preču tirgus uzraudzības rezultāti, portālu informēja KP vecākā referente sabiedrisko attiecību jautājumos Inita Kabanova.Uzraudzības noslēguma ziņojumā ietvertā informācija liecina, ka aplūkotajām nepārtikas precēm Latvijā raksturīgi lieli uzcenojumi. Piemēram, trikotāžas piederumu uzcenojums vidēji pārsniedz 200% jeb trīs reizes, salīdzinot ar ražotāja cenu, bet atsevišķām kosmētikas precēm uzcenojums pārsniedz pat 1000% jeb 11 reizes.  Augstie uzcenojumi lielā mērā skaidrojami ar Latvijas nelielo tirgu, kā arī augstajām loģistikas un mārketinga izmaksām, kas īpaši būtiskas ne pirmās nepieciešamības precēm. Tirgum raksturīga arī vēsturiski izveidojusies lielāku uzcenojumu noteikšana importētajām precēm. KP secinājusi, ka cenu līmeni tirgus dalībnieki noteikuši neatkarīgi, bez aizliegtas vienošanās – vienādu preču zīmju cenas dažādos veikalos atšķiras līdz pat 40%. Atsevišķu, it īpaši lētāko, preču zīmju preču cenas veikalos mēdz būt identiskas, tomēr tas galvenokārt skaidrojams ar mazumtirdzniecības tīklu piemēroto cenu sekošanas praksi, reaģējot uz tās patērētāju grupas pieprasījumu, kuras rīcību visvairāk ietekmē cenu atšķirības. Uzraudzības laikā KP pārliecinājās, ka 2007., 2008. un 2009.gadā ražotāju un ārzemju izplatītāju noteiktās cenas aplūkotajām precēm nav būtiski mainījušās. Attiecīgi šajā laikā Latvijā vērojamo veikala cenu pieaugumu galvenokārt noteicis vietējo vairumtirgotāju un mazumtirgotāju uzcenojuma pieaugums, kas šajos divos tirdzniecības līmeņos bijis līdzīgs. Tā kā augstie uzcenojumu noteikti, ievērojot spēkā esošos normatīvos aktus, cenu pazemināšanos var veicināt konkurences pieaugums – jaunu uzņēmumu ienākšana tirgū – vai pieprasījuma samazinājums, kas pagaidām arī ekonomiskas recesijas laikā nav bijis pietiekami liels, tādējādi, iespējams, norādot uz ēnu ekonomiku, kas uztur patēriņa līmeni. Ierobežota konkurence uzraudzības ietvaros tika konstatēta populārāko zīmolu vairumtirdzniecības līmenī – tirgū darbojas tikai daži lieli vairumtirgotāji, kuri izplata populārāko starptautisko zīmolu preces. Tādējādi šim tirgum ir attīstības potenciāls un uzņēmumi varētu izdarīt izvēli par labu investīcijām Latvijā. Uzraudzības ietvaros tika aplūkotas tādas preces kā kosmētika, sadzīves ķīmija, trikotāžas piederumi u.tml. produkcija, kas Latvijā visplašāk tiek tirgota ikdienas patēriņa preču lielveikalos un specializētos saimniecības preču veikalos. Vairums aplūkoto preču Latvijā tiek importētas. 

BauskasDzive.lv ikona Komentāri

BauskasDzive.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.