
Valstiskā līmenī nepieciešams vienots plāns pacientu pieredzes uzlabošanai slimnīcās, tostarp ir jāveicina pacientu identitātes pārbaudes, lai novērstu kļūdas, aģentūrai LETA pauda Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas (RAKUS) pacientu pieredzes eksperte Vita Šteina.
Šteina norādīja, ka vienots plāns ļautu slimnīcām “necīnīties vienām pašām”, un palīdzētu uzlabot problēmas saistībā ar pacientu pieredzi Latvijas slimnīcās. Piemēram, tādas, kas saistītas ar novecojušu infrastrūktūru, klīnisko farmaceitu iesaistes trūkumu un citiem aspektiem.
Tāpat vērtīgi būtu valstiskā līmenī ieviest vienotas veselības komunikācijas apmācības veselības aprūpes speciālistiem, jo tieši komunikācija veido pamatu pozitīvai pacienta pieredzei slimnīcā, sacīja Šteina.
Eksperte atzina, ka kopējie Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) apkopotie dati par pacientu pieredzi Latvijas slimnīcās rāda, ka pašreiz “ir vieta izaugsmei”.
Piemēram, slimnīcās pacienta identitātes pārbaude šobrīd kopumā valstī tiek regulāri veikta līdz 60% gadījumu, taču šo rādītāju varētu uzlabot vismaz līdz 80%, pauda speciāliste. RAKUS varētu būt iestāde, kas šajā jomā “rādītu priekšzīmi”, tāpēc šogad slimnīca apņēmusies koncentrēties uz pacienta identitātes pārbaudes kultūras stiprināšanu.
Lai gan pacientu pieredzi mēra pēc vienotiem kritērijiem, Austrumu slimnīca savos mērījumos pievienojusi papildu Pasaules veselības organizācijas rekomendētu rādītāju – pacientu drošību.
Gadījumā, ja pacienta identitāte – vārds, uzvārds, personas kods – netiek regulāri pārbaudīta, rodas riski pacienta drošībai. Būtiski tos mazināt un novērst, uzsvēra Šteina. Nereti apgrūtinājumi rodas situācijās, kad diviem pacientiem ir vienādi uzvārdi.
Identitātes pārbaude ir būtiska pirms dažādu manipulāciju veikšanas, medikamentu došanas un citām procedūrām, kas tiek veiktas pacientam. Pat ja ārstniecības persona pazīst pacientu, svarīgi pirms jebkādas darbības veikšanas pārliecināties, ka tā tiek veikta īstajam pacientam, uzsvēra Šteina.
Lai veiktu uzlabojumus šajā jomā, nepieciešama arī pašu pacientu izglītošana, piebilda slimnīcas pārstāve.
Vienlaikus uzlabojumi nepieciešami arī informēšanā par zālēm, jo šobrīd visā Latvijā konstatēta problēma, ka nepietiekami tiek skaidrots, kādi medikamenti pacientam tiek doti un kādas varētu būt to blaknes, vai kam būtu jāpievērš uzmanība, tās lietojot.
Viens šīs problēmas risinājums, kas jau tiek izmantots citviet, būtu dot izrakstu ar rekomendācijām pēc stacionārās iestādes pamešanas. Līdztekus pie izrakstītajām zālēm varētu pievienot QR kodu, ko noskenējot, cilvēks varētu redzēt papildu informāciju par medikamentiem, piemēram, automātiski tiekot novirzīts uz Zāļu valsts aģentūras vietni.
Pacientu pieredzes trūkumi saistīti arī ar gaisa kvalitāti – daudzās iestādēs vasarā ir ļoti augsta temperatūra, kamēr ziemā ļoti zema. Tas primāri saistīts ar novecojušu infrastruktūru, ko valsts slimnīcas pašu spēkiem bez papildu atbalsta nespēj uzlabot, skaidroja speciāliste.
Austrumu slimnīcā kopš 2021.gada tiek izmantota pacientu ziņotās pieredzes mērīšanas sistēma “PREMS”. Tā ļauj apkopot pacientu vērtējumus par personāla attieksmi, komunikāciju, vidi, informācijas pieejamību, komfortu, iesaisti lēmumu pieņemšanā, sāpju menedžmentu, personāla spēju palīdzēt mazināt satraukumu un bailes, kā arī dažādiem citiem pieredzes aspektiem.
Pērn iegūtajos vērojama neliela, bet stabila izaugsme cieņpilnas attieksmes novērtējumā. Tāpat pacienti augsti novērtē personāla spēju reaģēt uz sāpēm un informācijas saprotamību pēc izrakstīšanas, apgalvoja slimnīcā.
Vienlaikus nepieciešamie uzlabojumi, ko anketās minējuši pacienti, ir saistīti ar satraukuma un baiļu mazināšanu. Piemēram, pacienti norāda uz nepieciešamību uzlabot komforta apstākļus, kas skar tieši nolietotās slimnīcas infrastruktūras ēkas.
Nākamnedēļ, no 28.aprīļa, RAKUS atzīmēs Starptautisko pacientu pieredzes nedēļu. Pērn apkopotie pacientu ziņotie pieredzes rezultāti tiks publiskoti Pacientu pieredzes nedēļas laikā, godinot arī pacientu aizpildītajās anketās visatzinīgāk vērtētos stacionāru, klīniku un nodaļu darbiniekus.
Pacientu pieredzes nedēļā pirmo reizi plānots pasākums, kurā kolēģi dalīsies ar saviem veiksmes stāstiem un pieejām, kas palīdz veidot pacientiem cilvēcīgu un profesionālu ārstēšanās pieredzi.
Starptautiskā pacientu pieredzes nedēļa ir globāla iniciatīva ar mērķi uzsvērt pacientu pieredzes nozīmi veselības aprūpē, godināt tos profesionāļus, kuri veido pozitīvu pieredzi, un veicināt labās prakses apmaiņu starp ārstniecības iestādēm visā pasaulē. Šajā nedēļā slimnīcas organizē diskusijas, izglītojošus pasākumus un īpašas aktivitātes, lai veicinātu cieņpilnu, uz cilvēku vērstu ārstēšanu.
Reklāma