Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Plānots, ka no septembra skolotāja vidējā alga būs 2500 eiro

Izglītības un zinātnes ministrija ir iesniegusi jaunu Latvijas pedagogu atalgojuma modeli, kas paredz, ka skolotāji saņems taisnīgu un vienlīdzīgu samaksu, neatkarīgi no skolas atrašanās vietas un skolēnu skaita. Paredzēts, ka jaunais modelis tiks ieviests jau no 2024. gada septembra, bet skolotāja vidējā alga būs 2500 eiro, vēsta Latvijas Radio raidījums “Doma laukums”.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Izglītības un zinātnes ministrijā uzskata, ka esošais pedagogu darba algas finansēšanas modelis “nauda seko skolēnam” rada nevienlīdzīgas iespējas izglītības iestādēs kvalitatīvas izglītības un konkurētspējīgas pedagogu darba samaksas nodrošināšanai. Pašlaik naudas summa, kas nonāk izglītības iestādē, ir atkarīga no skolēnu skaita un pašvaldības lēmuma par valsts budžeta pārdali starp skolām.

Izglītības ministre Anda Čakša norādīja, ka skolēns nedrīkst ciest no tā, ka dzīvo nomaļā reģionā, kur ir mazāk bērnu, bet skolotāja alga nedrīkst būt atkarīga no skolēnu skaita skolā. Jaunais modelis nodrošinās gan pilnīgu izglītības programmas finansējumu, gan konkurētspējīgu skolotāju atalgojumu, līdzsvarotu slodzi un labus darba apstākļus, tas veicinās arī skolu autonomiju un augstāku izglītības kvalitāti, uzsvēra ministre.

“Jaunā modeļa veidošanā, vadījāmies pēc mērķa vienādot iespējas, kas saistītas ar izglītības kvalitāti un pedagogu atalgojumu. Ministrija ir atbildīga par modeļa izveidi un norēķinu veikšanu. Pašvaldības, saņemot naudu, ir atbildīgas par ekosistēmas organizēšanu un savu skolu autonomiju. Mēs dodam vairāk autonomijas skolām, skolu direktoriem: caur šo modeli izvērtēt, cik kontaktstundām jābūt pedagogiem un, kādai tām jābūt algai. Un to nosaka nevis ministrijas norādījumi, skolas vadība pati lemj, kā šo programmu realizēt. Tāpēc no šī modeļa ieviešanas, pirmkārt, ieguvēji būs skolēni un skolotāji. Nu un, protams, pašvaldības.”

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Plānots, ka vidēji pedagogu atalgojums būs 2500 eiro mēnesī.

Resora Izglītības departamenta direktore Edīte Kanaviņa atzīmē, ka jaunais modelis paredz 36 stundu darba likmi pie nominālās bruto algas, par 20% palielinot minimālo stundas likmi.

“Ja mēs salīdzināsim ar esošo pedagogu darba samaksu, tad vidēji iemaksa pieaugs. Šis palielinājums būs 20% pret minimālo stundas likmi. Protams, ir izglītības iestādes, kas arī šodien atsevišķiem pedagogiem nodrošina ļoti augstu samaksu par vienu darba stundu. Vai viņi arī viņiem cels samaksu – tas atkarīgs no skolas vadības,” teic E. Kanaviņa.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Jaunais aprēķināšanas princips ļaus skolām saņemt pilnu finansējumu, kas nepieciešams programmas īstenošanai, neatkarīgi no tā, vai klasē mācās, piemēram, 20 vai 23 skolēni, norāda Edīte Kanaviņa:

“Jaunā modeļa mērķis ir kvalitāte. Bet kvalitātes atslēga ir pedagogs. Mēs novērojam, ka šobrīd mums ir izglītības iestāžu tīkls, ko mēs nevaram nodrošināt ar nepieciešamo cilvēku pedagoģisko resursu programmas izpildei. Un mums ir jārada motivācija, gan tiem pedagogiem, kuri jau strādā, lai viņi paliktu strādāt skolās, gan topošajiem speciālistiem izglītības jomā. Jaunā modeļa ieviešana ir svarīga tieši tagad. Jo, ja mēs nokavēsim kaut vai dienu, tad man ir bažas, ka mēs nonāksim situācijā, kāda ir dažās Eiropas valstīs. Tur samazināts mācību dienu skaits, jo kļuvis mazāk bērnu, kā arī trūkst pedagogu, kas nodrošina izglītības procesu.”

Attiecībā uz bijušajām mazākumtautību skolām, pēc Edītes Kanaviņas teiktā, jaunais modelis paredz saglabāt papildu finansējumu, ko tās šobrīd saņem, lai sekmīgi pārietu no mazākumtautību skolu programmām uz pamatizglītības programmu valsts valodā.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Modelis paredz ievērojamu atbalsta personāla finansējuma palielinājumu, kā arī valsts finansējuma piešķiršanu sociālajiem pedagogiem un karjeras konsultantiem. Palīgpersonāla nominālā darba alga tiks noteikta, vadoties no normatīvajos aktos noteiktās minimālās stundas likmes, paaugstinot par 10%.

Tuvākajā laikā jaunā finansēšanas modeļa ieviešanas nolikumu plānots nodot izskatīšanai valdībā, pieņemot, ka jaunais finansēšanas modelis tiks ieviests jau jaunā mācību gada sākumā, 2024. gada 1. septembrī.

Foto: IZM

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Komentāri (17)

  1. Tad nu varbūt arī kāds pārkvalificēsies un nāks uz skolu strādāt, ja tikai būs kaut daļa no solītā

    5
    1
  2. Vienalga būs par maz. Bļaus un ņaudēs un draudēs ar streikiem. Atraduši labu ienesīgu veidu kā šantažēt valsti.

    21
    9
  3. Ceru, ka tā arī būs. Varbūt algas izmērs piesaistīs šai profesijai jaunus skolotājus, lai pensionāres var iet pelnītā atpūtā. Savādāk, nezinu vairs kur likties ar dēla klases skolotāju. Sāk šķist, ka vispār šai dzīvē vairs neko nesaprotu. Viņas teksti ir nesaprotami, informācijas nav, viss vienās kļūdās un jāspēj izdomāt pašai, kas tad īsti uzdots mājas darbos. Es jau nesaprotu, kur vēl bērns.

    9
    6
  4. Vai cels tikai algas, vai arī skolotāju kvalifikāciju, jo liela daļu skolotāju nav motivēti kaut ko iemācīt, galvenais saņemt algu. Varbūt vajadzētu ieviest modeli nevis nauda seko skolēnām, bet nauda seko rezultātam, kur katrs skolotājs saņem atbilstoši izmērāmam rezultātam. Santehniķim, taču mēs maksājam, tad kad truba nomainīta, nevis tapēc, ka viņš pie mums ieradies un gudri parunājies…

    30
    5
  5. Visiem burkšķētajiem, ejiet un paši savus bērnus māciet.Izlaidušies kā teļi,uz toleti nevar pat aiziet bez telefona…..Skolotājiem izturību un lielāku algu.

    13
    18
  6. Tāpēc jau sanāk burkšķēšana, ka skolotājs ir iedomājies saņemt lielu algu, bet vecākam jādomā vai pašam mācīt vai maksāt privātskolotājam par darbu, ko nav spējīgs veikt pedagogs savā darba vietā.

    23
    8
  7. Lauku skolās,kur klasē ir tikai 10 bērni,arī būs tāda paša alga,kā Rīgas skolās.

    3
    3
  8. Tiem, kas strādā kvalitatīvi un ilgas stundas, ir arī atalgojums. Lūdzu treneriem sporta skolās arī paceliet atalgojumu!
    Valsts, kas neciena skolotāju, lemta iznīcībai. Sakārtojiet beidzot skolu tīklu! Labākos skolotājus paturiet, sliņķus ir iespēja atlaist.

    12
  9. Kā saka – papūt pīlīti, redzēsi zīlīti.
    Te jau bija cirks ar arodbiedrību pāris gadu garumā, kamēr no šīs valsts izspieda pāris simtu pie skolotāju algas, bet uzreiz klāt tūkstoti – tas jau izklausās pēc “Tūkstoš un vienas nakts pasakas” muļķu zemē. 🙂

  10. Skolotājam, kurš mācījis konkrēto ‘toletes’ skolnieku, vajadzētu no algas atņemt, ne pielikt. Un vecākiem ar pirkstu pakratīt – arī nav mācījuši…
    Nav šaubu, ka algas pielikums ir svarīgs, tas ļaus celt profesijas prestižu, paaugstināt skolu darba kvalitāti. Par to mana sāpe liela.
    Esmu vecmāmiņa, kura vairākus gadus bez atlīdzības dara to, kas būtu jādara skolai – mācu mazmeitai matemātiku. Pagājušajā gadā vairākus mēnešus skolotāja nebija vispār. Tad pierunāja skolas apkopēju, kurai bija atbilstoša izglītība, bet nebija ne intereses, ne iemaņu. Sistemātiski nenotiek stundas – te viena skolotāja aizbrauca uz Vāciju, te otra sacensības tiesāja… Šogad jābeidz 9. klase – divām trešdaļām klases skolnieku ir neapmierinošs vērtējums vismaz vienā priekšmetā!!! Kur vēl tālāk!?
    Skaidrības labad jāpasaka, ka stāsts ir par lielu Rīgas skolu, ne Bausku.

    7
    2
Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.