Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija uzdod Ministru kabinetam (MK) viena mēneša laikā izvērtēt iespēju izbeigt ar SIA “Latvijas sabiedriskais autobuss” (LSA), AS “Liepājas autobusu parks” (LAP) un AS “Nordeka” noslēgtos iepirkuma līgumus, tai skaitā, veikt zaudējumu piedziņu, kā arī izvērtēt ar līgumu izbeigšanu saistītās tiesiskās sekas un riskus, šodien sēdē nolēma deputāti.
Ministru kabinetam izvērtējumā jāiesaista Ekonomikas ministrija (EM), Finanšu ministrija (FM), Satiksmes ministrija (FM), Tieslietu ministrijas (TM) un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) atbilstoši attiecīgās ministrijas kompetencei.
Tāpat uzdots viena mēneša laikā izvērtēt iespēju nodrošināt nepārtrauktu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes maršrutu tīklā, tai skaitā izsludināt jaunus iepirkuma konkursus.
Savukārt trīs mēnešu laikā MK uzdots izvērtēt, vai ir nepieciešams izdarīt grozījumus attiecīgo tiesību jomu regulējošos normatīvajos aktos, tai skaitā attiecībā uz iepirkuma līguma saturu.
Par visiem lēmumiem pēc tam jāinformē Saeima.
Jau ziņots, ka KP par aizliegtu vienošanos reģionālās nozīmes pasažieru pārvadājumos janvāra sākumā piemēroja naudas sodu kopumā 1,975 miljonu eiro apmērā trim reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem – LAP, “Nordeka” un “Latvijas sabiedriskais autobuss”.
Soda nauda kompānijām piemērota par vienošanos ATD organizētajos iepirkumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos uz 10 gadiem.
KP secinājusi, ka LAP, “Nordeka” un LSA, lai iepirkumā iegūtu pakalpojuma sniegšanas tiesības maršrutos maksimāli pietuvināti noteiktajai robežai – 15 miljoni kilometru gadā -, savstarpēji apmainījās ar komerciāli sensitīvu informāciju ne tikai par lotu sadali, bet arī par dalības nosacījumiem iepirkumos, vienojoties, piemēram, par piedalīšanos vai nepiedalīšanos konkrētajā lotē, kā arī par piedalīšanās formu iepirkumos – individuāli vai veidojot apvienības.
Visi trīs uzņēmumi par KP lēmumu ir vērsušies tiesā.
Savukārt ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš pagājušā nedēļā Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē stāstīja, ka ATD saņēmusi neatkarīgo juridisko izvērtējumu attiecībā uz KP lēmumu par reģionālo pārvadātāju karteli, un atbilstoši tam līgumu laušanu ar iesaistītajiem pārvadātājiem varēs izvērtēt, kad lēmums būs kļuvis galējs un nepārsūdzams. Viņš teica, ka KP lēmuma pārsūdzēšanas termiņš bija pagājušā nedēļā – ja tas netiek pārsūdzēts tiesā, tas stājas spēkā uzreiz, savukārt, ja tas tiek pārsūdzēts, tad stājas spēkā, ja tiesa atzīst, ka uzņēmumu rīcība bija prettiesiska.
Tāpat viņš skaidroja, ka jāņem vērā līgumu laušanas iespējamās sekas. Ja ATD lauž līgumus, bet pēc tam tiesa atzīst, ka KP lēmums ir bijis tikai daļēji pamatots, tad ATD veidojas ietekme 70 miljonu eiro apmērā.
LAP apgrozījums 2021.gadā bija 15,406 miljoni eiro, kas ir par 41% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa pieauga vairākkārt, sasniedzot 3,603 miljonus eiro.
Pēc KP 2022.gada 29.marta lēmumā par Konkurences likuma pārkāpuma konstatēšanu LAP darbībās uzņēmuma mazākuma akcionārs (34,85%) ir Liepājas pašvaldība, bet 59,83% akciju pieder SIA “LAP1R”, kas, pēc “Firmas.lv” datiem, pastarpināti pieder Andra Šķēles (67%) un Aināra Šlesera (LPV) (33%) ģimenēm.
“Nordeka” apgrozījums 2021.gadā bija 9,9 miljoni eiro, kas ir par 21,8% mazāk nekā gadu iepriekš, un tā strādāja ar 220 000 eiro zaudējumiem pretēji peļņai gadu iepriekš. “Nordeka” reģistrēta 1991.gadā, un tās pamatkapitāls ir 2,669 miljoni eiro. Uzņēmuma patiesais labuma guvējs ir Juris Savickis.
Savukārt LSA 2021.gadā strādāja ar 8,474 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir gandrīz 4,4 reizes vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa pieauga 2,7 reizes – līdz 49 767 eiro. Uzņēmums reģistrēts 1996.gadā, un tā pamatkapitāls ir 445 797 eiro. LSA pieder SIA “B-Bus”, kas savukārt pieder Īrijā reģistrētam uzņēmumam “PTC Consulting”. Kompānijas patiesais labuma guvējs ir Vitālijs Komars.
Vai tad pēc mēneša tiks pārtraukta Latvijā autobusu kustība kā tāda un sāksies pilnīgs haoss?
Pietiek “” barot ” tos “‘ labuma guvējus ” , vajag izveidot valstij piederošu uzņēmumu , kas nodrošina autobusu satiksmi valsts teritorijā .
Vācijā jau berzē rokas! Latvijas autobusu vadītāji tiek mīļi gaidīti strādāt par 15 Eiro stundā! Visur trūkst busam vadītāji! Latvijā tos likvidēs vienā ņēmienā! “Vareni”!
Gadiņš brauks pats?
Ar ko gan LAPntik necils, ka bez pēdinām? 🤔