Šogad reģionālajos autobusa maršrutos veiktas jau 385 pārbaudes, no
kurām 17% gadījumu konstatēti pārkāpumi, žurnālistus ceturtdien
informēja “Autoransporta direkcijā”.
“Autotransporta direkcijas” valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš
atgādināja, ka pērn kopumā veiktas 1355 pārbaudes, tostarp pārkāpumi
bijuši 16% gadījumos. Pērn tika palielināts kontroļu apmērs par 16%
salīdzinājumā ar 2016.gadu un par vairāk nekā 100% salīdzinājumā ar
2015.gadu. Arī šogad kontroļu skaitu plānots palielināt.
Godiņš piebilda, lai arī kopš 2015.gada pārbaužu skaits autobusos ir
divkāršojies, joprojām ir salīdzinoši daudz biļešu tirdzniecības
pārkāpumu, par ko sūdzas arī pasažieri. Tas kropļo statistiku par
pārvadāto pasažieru skaitu. Izplatītākie pārkāpumi ir maksāšana par
braucienu, bet biļetes nesaņemšana. Biļete nonāk šofera kabatā, un tiek
radīti zaudējumi valstij.
Pēc Godiņa teiktā, vēl viens izplatīts pārkāpums ir pasažierim, kurš
ir samaksājis par braucienu, izsniegt nulles vērtības biļeti, kas
pienākas, piemēram pirmās un otrās grupas invalīdiem. Cits pārkāpums ir
biļetē norādītās pieturvietas nesakritība ar to, ko pasažieris nosaucis
biļetes iegādes brīdī autobusā. Ik pa laikam “Autotransporta direkcija”
saņem signālus no pasažieriem, ka šoferi piedāvā vienoties, norādot, ka
bez biļetes izsniegšanas par braucienu liks samaksāt mazāk, lai gan
tobrīd pastāv risks iekāpt kontrolei, kas pasažieri var izsēdināt no
autobusa, vai likt viņam samaksāt līdz 20 eiro sodu. Ja pasažieris
nesaņem biļeti, “Autotransporta direkcija” saņem nepilnvērtīgu
statistiku, kā rezultātā reiss var tikt slēgts.
Godiņš uzsvēra – lai uzturētu reģionālo maršrutu tīklu esošajā
apmērā, “Autotransporta direkcijai” ir būtiski saņemt reālajam
pieprasījumam atbilstošus datus par sabiedriskā transporta izmantošanas
biežumu. Starp maršrutiem, kuros biļešu neņemšanas dēļ var samazināties
reisu skaits, patlaban ir Jaunķemeri, Sloka, Dubulti, Olaine, Vecumnieki, Ķekava, Salaspils, Ādaži, Saurieši, Upeslejas, Garkalne, Vangaži, Kadaga un Carnikava.
Godiņš norādīja, ka nolūkā novērst pārkāpumus vairāk nekā 500 no
kopumā 1060 reģionālo maršrutu autobusos ir ieviestas abonementa
biļetes. 2017.gadā veikti 1 209 482 braucieni, izmantojot abonementa
biļeti, bet šogad – 289 623 braucieni. Tāpat norit darbs pie bezskaidras
naudas norēķinu ieviešanas, kas ir iespēja samaksāt par autobusa biļeti
ar bankas karti. Tāpat 157 autobusos, kas brauc 120 maršrutos,
uzstādīta video novērošana, kas fiksē autobusa vadītāja darbības.
Pēc Godiņa teiktā, nolūkā novērst pārkāpumus, šodien Latvijā uzsākta
informatīvā kampaņa “Neapzodz sevi – paņem biļeti!” ar mērķi veicināt
iedzīvotāju līdzatbildības sajūtu, pieprasot braukšanas biļeti, par kuru
pasažieris ir samaksājis, un nepieļaut biļešu tirdzniecības pārkāpumus
autobusos.
Kampaņas laikā reģionālajos maršrutos kursēs deviņi autobusi ar
kampaņas simboliku, kā arī visos autobusos būs izvietoti plakāti,
uzlīmes vai ekrānos pārraidīta informācija par biļetes ņemšanas
svarīgumu un pasažieru iespējām sazināties ar “Autotransporta
direkciju”, konstatējot biļešu tirdzniecības pārkāpumus. Biļešu
tirdzniecības pārkāpumu gadījumos pasažieri visu diennakti par
pārkāpumiem var ziņot, sūtot īsziņu vai zvanot pa tālruni 27776621.
Tāpat kampaņas ietvaros tiks publicēta karte ar maršrutiem, kuros
iespējama reisu skaita samazināšana biļetes neizsniegšanas dēļ.
Atbildot uz žurnālistu jautājumu par šoferu atalgojumu, Godiņš teica,
ka 2017.gadā vidējā alga, kas samaksāta reģionālā autobusa šoferim ir
811 eiro bruto. Tāpat katru gadu arī valsts izmaksā dotācijas algās un
algas pieaug.
Satiksmes ministrs Uldis Augulis piebilda, ka norit darbs pie tā, lai
nodrošināt pieejamu un kvalitatīvu mobilitāti iedzīvotājiem. Tostarp
nākamgad tiks sludināts konkurss par sabiedriskā transporta pakalpojumu
nodrošināšanu no 2021.gada. Iepirkuma dokumentācijā būs noteiktas
kvalitātes prasības pasažieru ērtībai un drošībai, kā arī ieviešamie
pasākumi biļešu tirdzniecības pārkāpumu novēršanai.
Pēc Auguļa teiktā, saistībā ar iedzīvotāju skaita samazināšanos
reģionālo autobusu maršrutu tīklā notiek reisu pārskatīšana, lai
pakalpojums tiktu nodrošināts efektīvāk. Tā rezultātā sabiedriskais
transports tiks nodrošināts visā Latvijā, kļūs ātrāks un efektīvāks.
Sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālajos maršrutos nodrošina 26
autobusu pārvadātāji, pērn sabiedriskā transporta pakalpojumi
nodrošināti ar 1205 autobusiem. Autobusu parka vidējais vecums ir
samazinājies līdz 11,1 gadam, kamēr pērn autobusu parka vidējais vecums
bija 12,28 gadi.
Pēc viņa teiktā, arī autobusu parki attīsta biznesu, domā par
pasažieru pārvadājumu uzlabošanu, kļūstot efektīvāki. Lai arī
“Autotransporta direkcija” un pasažieru pārvadātāji dara daudz, lai
kopējo situāciju nozarē uzlabotu, liela loma esot arī pasažieriem, viņš
uzsvēra. Lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pieejamību, būtiski, lai
pasažieri prasītu biļeti par braucienu, lai pieprasījums, ko vērtē pēc
izsniegto biļešu skaita, nebūtu mazāks kā realitātē.
Augulis uzsvēra, ka atbalsta akciju un arī sabiedrībai der
atcerēties, ka neizdarot to, kas tās pienākumos – nepaprasot biļeti –
zaudētāji būs visa sabiedrība.