
Gaidāms intensīvs darbs, lai sakārtotu sabiedriskā transporta jomu, pēc tikšanās ar Autotransporta direkcijas (ATD) vadību aģentūrai LETA teica Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) Saeimas frakcijas vadītājs Harijs Rokpelnis.
Viņš uzsvēra, ka situācija pasažieru pārvadājumu jomā joprojām ir sarežģīta. Budžeta samazināšanas kontekstā tika uzsvērts, ka sabiedriskā transporta finansējums nedrīkst tikt mazināts, un šobrīd ir pozitīvi, ka nākamajam gadam tas tiek saglabāts, vērtēja politiķis.
Viņš akcentēja, ka vēsturiski līgumi bijuši sarežģīti un grūti īstenojami, bet ATD šobrīd jārod risinājumi situācijās, kur regulārie reisi netiek nodrošināti. Ir arī bažas par tīkla optimizācijas redzējumu un plāniem nodalīt komercpārvadājumus, kas varētu apdraudēt sistēmas stabilitāti, skaidroja Rokpelnis.
Vienlaikus Rokpelnis uzsvēra, ka pozitīvi vērtējama iecere piedāvāt risinājumus teritorijām ar zemu apdzīvotības blīvumu. Tāpat politiķis atgādināja, ka tiek strādāts pie grozījumiem Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, taču to ieviešana prasīs laiku, tāpēc sagaidāms intensīvs darbs šajā jomā.
ATD valdes priekšsēdētājs Jānis Lapiņš aģentūrai LETA norādīja, ka ZSS Saeimas frakcija trešdien uzklausīja informāciju par pašreizējo situāciju reģionālajā sabiedriskajā transportā un par to, kā reģionālā mobilitāte varētu attīstīties nākotnē.
Lapiņš informēja, ka sanāksmē ATD skaidroja situāciju ar pasažieru pārvadātājiem un noslēgtajiem ilgtermiņa līgumiem, kā arī savu nostāju šajā jautājumā. Vienlaikus direkcija uzsvēra, ka valsts budžetā tiek noteikts finansējuma apmērs reģionālajam transportam, tāpēc šajā budžeta “rāmī” tiek plānots pēc iespējas labāks maršrutu tīkls.
“Protams, vienmēr arī pastāv aicinājums deputātiem rast vairāk finanšu līdzekļu, lai būtu iespēja nodrošināt plašāku maršrutu tīklu,” piebilda Lapiņš.
ATD vadītājs deputātus arī informēja, ka direkcija paplašina digitālo risinājumu izmantošanu, lai precīzāk varētu plānot maršrutu tīklu, kā arī informēja par centralizētās kasu sistēmas ieceri.
“Mērķis nav atņemt pasažieriem autobusus, bet nodrošināt maksimālu mobilitāti, tostarp ar reģionālo autobusu tīklu, dzelzceļa tīklu un nākotnē ar autotransportu pēc pieprasījuma. Tāpat ir plānota lielāka komercpārvadātāju iesaiste mobilitātes nodrošināšanā,” minēja Lapiņš.
LETA jau ziņoja, ka pasažieru pārvadātāju protesta akcijas “Viena stunda bez sabiedriskā transporta” laikā otrdien kopumā tika ietekmēti aptuveni 165 reģionālo autobusu reisi un līdz 5000 pasažieru.
Pārvadātāju apkoptā informācija liecina, ka kopumā tika atcelts 51 reiss un ar kavējumu izpildīti 112 reisi. Protesta akcijā piedalījās deviņi no Latvijā esošajiem 11 pasažieru pārvadātājiem, kas veic arī reģionālo autobusu maršrutu reisus.
ATD vadītājs atzīmēja, ka direkcija analizēs visus reisus, kuri kavējās un netika izpildīti, kā arī tiks piemēroti sodi. Pēc viņa teiktā, minimālā summa par pārkāpumu ir aptuveni 70 eiro, bet šajā kontekstā ir jāskatās progresīvi – jo vairāk pārkāpumu, jo summa ir lielāka.
“Ir jāizvērtē visi dienas pārkāpumi, kā arī jāskatās mēneša laikā, jo mēneša beigās tiek apkopoti visi neizpildītie reisi un tiek piemēroti sodi,” sacīja Lapiņš.
Jautāts, vai iespējams kāds kompromiss ar pārvadātājiem, Lapiņš uzsvēra, ka ATD ieskatā pārvadātājiem ir jāturpina pildīt noslēgto līgumu saistības, vienlaikus gan turpinās sarunas.
“ATD pārvadātājiem skaidro, ka tie ir publiski iepirkumi. Ja kādam tiek indeksētas cenas, tas ir jādara līguma ietvarā. Diemžēl pārvadātāji patlaban nostāda neērtā situācijā gan pasažierus, gan šoferus,” teica Lapiņš.
Tāpat ziņots, ka pārvadātāji pieprasa kompensēt 10% pārvadātāju zaudējumus, kas radušies ilgtermiņa līgumu dēļ ārkārtas apstākļu ietekmē laikā no 2022.gada 1.jūlija līdz 2025.gada 31.augustam.
Kā norāda SIA “VTU Valmiera” pārstāvji, līgumcenas pieaugums 10% apmērā ir minimālais nepieciešamais pieaugums, kas palīdzēs samazināt zaudējumu apmēru un pavērs iespēju turpināt pasažieru pārvadājumu pakalpojumu izpildi. Grozījumu veikšanu līgumcenā 10% apmērā pieļauj Publisko iepirkumu likumā noteiktais tiesiskais regulējums.
Apkopojot informāciju par visiem pārvadātājiem, kuri sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes pārvadājumos, zaudējumu apmērs 2025.gadā varētu sasniegt 6,95 miljonus eiro. Tā ir prognoze atbilstoši šī brīža cenām, pieņemot, ka otrajā pusgadā nebūs būtisku svārstību galvenajās izmaksās, piemēram, degvielas cenās un darba samaksā.
“VTU Valmiera” pārstāvji uzsver, ka bez papildu finansējuma uzņēmumi nespēs nosegt šo starpību, un tas tieši apdraud uzņēmumu maksātspēju un iespējas nodrošināt pārvadājumu nepārtrauktību.
Attēlam ilustratīva nozīme. Foto no “Bauskas Dzīves” arhīva.